SCANIA R 560 – Parada camioanelor

560 CP, design atragator, dotari de exceptie pentru siguranta si confort – Scania R 560 reprezinta un motiv de mandrie pentru firmele care il detin, indiferent ca este vorba despre patroni sau despre soferii care il conduc.

La prima vedere, camioanele destinate transportului de marfuri pe distante lungi sunt, indiferent de marca sau model, foarte asemanatoare, fiind concepute in primul rand pentru a fi practice – un cap tractor capabil sa duca o semiremorca, reprezentand un ansamblu cu o masa maxima de 40 t. Si totusi, ca si in cazul masinilor mici, producatorii de camioane au dorit sa realizeze modele deosebite, prin care sa arate de ce sunt in stare – in materie de siguranta, confort, protejarea mediului, design, dar si din punct de vedere al puterii motorului.

Practic si cu stil

În general, atunci cand este vorba despre transportul international, sunt utilizate ansambluri rutiere – cap tractor cu semiremorca – iar puterea motoarelor se invarte in jurul valorii de 400 CP. Cu toate acestea, constructorii au mers cu cercetarile tot mai departe. Chiar daca, la prima vedere, 560 CP inseamna o putere mai mare decat este necesar, exista un plus de confort pe care il asigura acest motor. Zonele de deal sunt parcurse cu usurinta chiar si in conditii de incarcatura maxima. Modelul testat de noi a fost echipat cu un motor V8 de 560 CP. Scania dispune si de motoare mai puternice, de 620 CP, lucru care nu trebuie sa ne mire, avand in vedere faptul ca, in Tarile Nordice, masa maxima admisa pentru camioane este de 60 t. Autovehiculul a fost echipat cu o serie de elemente noi, menite sa aniverseze motorul V8, pe care il utilizeaza putini constructori europeni de camioane (in general, este preferat propulsorul cu sase cilindri in linie). În plus, am putut aprecia aparitia unui nou spatiu de depozitare langa capatul patului, utilizarea pielii la interiorul cabinei, numeroase elemente cromate. Avand in vedere ca sunt multe situatii in care cabina camionului devine caminul soferului pentru cateva zile, saptamani si, uneori, chiar luni, comoditatea si dimensiunile celor doua paturi (800 mm latime si 2.050 mm lungime), climatizarea, accesibilitatea in cabina, spatiile de depozitare, iluminarea interioara, frigiderul (functioneaza dupa oprirea motorului inca 24 h), cuptorul cu microunde sunt elemente esentiale pentru desfasurarea activitatii in conditii cat mai bune. Cabina Topline oferita de Seria R de la Scania ofera un spatiu interior vast, unde soferul se poate misca in voie. Înaltimea interioara este de 2.230 mm, iar intre scaune aceasta devine de 2.220 mm (la mijloc, podeaua se ridica cu doar 10 cm). Nu in ultimul rand, este de remarcat eleganta functionala a diferitelor elemente din cabina si, mai ales, a postului de conducere.

Siguranta prin toate mijloacele

Atunci cand este vorba despre un autovehicul de 40 t, siguranta activa (preintampinarea accidentelor) devine extrem de importanta. Este vorba atat de sofer, dar si de ceilalti participanti la trafic, iar Scania a luat in serios acest aspect. Constructorul suedez a dotat autovehiculul cu numeroase elemente de siguranta, realizand o adevarata demonstratie de tehnologie pusa in slujba unui transport sigur. În primul rand, am apreciat pozitia comoda la volan, amplasarea comenzilor la indemana, vizibilitatea foarte buna. Sa conduci acest model de Scania s-a dovedit a fi o adevarata placere – scaunul cu suspensie pneumatica, volanul reglabil, reactia rapida si previzibila a autovehiculului la diferite comenzi au contribuit din plin la acest aspect. Utilizarea sistemului Opticruise pentru schimbarea treptelor de viteza usureaza foarte mult munca soferului. Acesta poate selecta modul manual sau automat pentru schimbarea celor 12+2 trepte. Practic, pedala ambreiajului este utilizata doar la plecarea de pe loc si la oprirea totala. Testul s-a desfasurat de la Arad pana in apropiere de Deva, un drum fara schimbari semnificative de nivel, dar cu numeroase curbe si un trafic destul de aglomerat. Astfel, franele au fost destul de mult solicitate, iar utilizarea discurilor, a sistemului EBS si a retarderului a dus la obtinerea unor rezultate apreciabile in ciuda celor 40 t (autovehiculul a fost incarcat la capacitate maxima). Si daca toate aceste elemente nu sunt suficiente pentru un sofat sigur, constructorul suedez a pus la bataie numeroase sisteme gata sa intervina la nevoie. O curba abordata prea repede si, automat, intra in functiune sistemul ESP – autovehiculul franeaza singur si atat cat este nevoie (independent pe fiecare roata) pentru a indeparta pericolul deraparii sau al rasturnarii. O usoara neatentie, in care camionul isi paraseste banda pe care ruleaza – soferul primeste semnale acustice din  partea unde a parasit banda (sistemul LDW – lane departure warning).

Exista si momente in care depasirea liniilor de demarcare a benzii devine necesara. Pentru a nu deranja soferii, sistemul este gandit astfel incat sa functioneze la viteze mai mari de 65 km/h si sa devina inactiv atunci cand volanul este miscat. Sisteme precum ACC (adaptive cruise control – pastreaza distanta fata de vehiculul din fata) sau TPM (tyre pressure monitor – monitorizeaza si mentine presiunea in anvelope) ajuta, la randul lor, la cresterea sigurantei.

Consum de Romania – 32,61 l/100 km

Testul s-a desfasurat pe o distanta de 126,9 km, iar consumul mediu inregistrat a fost de 32,61 l/100 km. Viteza medie a fost de 51 km/h – o viteza buna pentru traficul romanesc. Camionul a fost utilizat pentru teste similare in mai multe tari din Centrul si Estul Europei, iar pana la inceperea testului nostru camionul realizase 4.071,4 km, cu o viteza medie de 59 km/h si un consum de 31,83 l/100 km.

 

Fisa tehnica

Scania R 560 EURO 5

Cabina: Topline

Suspensie cabina: pneumatica

Motor: Scania DC16 18

Putere maxima: 560 CP la 1.900 rpm

Cuplu maxim: 2.700 Nm la 1.100 – 1.400 rpm

Cutie de viteze: Scania GRS905R, 12+2 trepte, cu Opticruise

Suspensie: puntea fata pe arcuri, puntea spate pneumatica

Frane: pe discuri, EBS, ABS,

ESP, retarder.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.