SCANIA XT: Noua gamă pentru construcții

Robustă, cu îmbunătățiri importante în ceea ce privește productivitatea, siguranța și confortul șoferului și un design foarte reușit, Scania XT reprezintă o nouă etapă importantă în ofensiva demarată de constructorul suedez, o dată cu lansarea noii generații de camioane.

Cuvântul de ordine, în cazul gamei XT, pare să fie pragmatismul. Scania a proiectat acest camion în primul rând pentru a crește eficiența în sectorul construc- țiilor, gândind o strategie completă, care să aibă în vedere toate aspectele privind utilizarea autovehiculului.

Scania propune, de asemenea, o serie de noi servicii, care să asigure punerea în valoare cât mai bine a calităților vehiculului. Iar ținta principală a fost exprimată cu claritate de reprezentanții Scania: aducerea gamei de construcții pe aceeași poziție, pe care producătorul suedez o deține deja pe segmentul transportului internațional.

XT a fost gândit să facă față condițiilor dificile în care lucrează, indiferent dacă este vorba despre cariere, sau șantiere. În același timp, însă, inginerii Scania au avut în vedere faptul că o basculantă, în mod normal, parcurge 80.000 km anual, sau chiar mai mult, pe drumuri normale, iar aici se înregistrează cea mai mare parte a consumului de carburant.

Astfel, s-a urmărit îmbunătățirea consumului în special pe acest segment. De altfel, în timpul sesiunii de drive-test, am putut observa comportamentul îmbunătățit al acestui model pe drumurile publice.

Practic, senzația este aproape similară ca aceea oferită de modelele destinate transportului pe distanțe lungi. Pe lângă consumul redus, șoferii vor beneficia de un autovehicul foarte manevrabil, cu o bună vizibilitate și un nivel al confortului care ridică mult ștacheta cu care s-a obișnuit, în general, segmentul construcțiilor.

Scania Fleet Management a primit o funcție suplimentară pentru
monitorizarea semiremorcilor – Scania Trailer Control. Transportatorii pot,
astfel, urmări, printre altele, poziția semiremorcilor și temperatura din
compartimentul de marfă (la transporturile frigorifice). Alte funcții urmează să
fie introduse: încărcarea pe axe, presiunea în anvelope și starea frânelor.

Iar, apoi, vin serviciile și, aici, constructorul suedez începe să își dezvăluie, tot mai clar, viziunea, lansând o nouă serie de aplicații. Scania Fleet Care și noile programe privind pregătirea șoferilor pentru operațiuni specifice construc- țiilor sunt exemple grăitoare în acest sens.

Pentru orice aplicație Elementul principal care identifică modelul XT este bara frontală, ce iese cu 150 mm în fața cabinei și asigură un aspect de putere și robustețe. În centru, se găsește dispozitivul pentru remorcare, proiectat să reziste la 40 de tone.

XT poate fi comandat cu toate versiunile de cabină – P, G, R sau S, indiferent de opțiunea pentru motor. Clienții Scania pot alege dintr-o gamă foarte largă de variante, datorită sistemului modular de producție.

La capitolul opționale, pentru XT sunt disponibile două pachete de echipare (unul interior și altul exterior), ce completează configurarea de bază. Pachetul pentru exterior oferă oglinzi laterale într-o versiune mai robustă, parasolar exterior și lumini suplimentare, pe cabină.

Pachetul pentru interior include scaune într-o versiune specială XT, covorașe de cauciuc cu margini înăl- țate, spații de depozitare și posibilitatea măririi panoului pentru comenzi, în vederea utilizării eventualelor echipamente montate pe camion.

Dintre soluțiile dedicate segmentului de construcții, amintim suspensia pe foi, prize de aer amplasate la înăl- țime și țevi de eșapament verticale. Direcția adoptată de Scania este aceea de a extinde numărul de aplicații cărora se adresează cu soluții complete, astfel încât, majoritatea clienților să poată comanda, direct la Scania, toate dotările de care au nevoie.

Frână de mână electrică Este un alt element cu impact asupra confortului și al siguranței. Frâna de mână electrică are un control sensibil la presiune, ceea ce înseamnă că poate fi aplicată gradual.

Iar controlul electric face posibilă echiparea cu noi funcționalități. Astfel, frâna este aplicată automat, dacă viteza este redusă și șoferul a eliberat centura de siguranță, sau ușa cabinei este deschisă.

Funcția de asistență la plecarea în rampă a fost, la rândul ei, îmbunătă- țită. Astfel, atunci când este activată, nu mai există o limită de timp până la dezactivare. Funcția se reactivează automat atunci când camionul este oprit.

Când perioada de staționare este mai lungă, sistemul trece automat de pe Auto Hold (utilizează frâna de serviciu și și un simbol de parcare verde este afișat) pe frâna de parcare (afi- șează simbolul de parcare în culoarea roșie). O atenție specială a fost acordată senzației resimțite de către șofer în momentul plecării.

Inginerii Scania s-au inspirat, în acest sens, din zona autoturismelor, precum VW și Audi, iar rezultatele sunt notabile. În timpul testelor, am putut experimenta, în mai multe rânduri, plecarea din rampă, iar aceasta se face lin și oferă o senzație permanentă de control.

Șasiu și suspensii Suspensia cabinei joacă un rol foarte important în sectorul construc- țiilor, iar Scania oferă, în două variante, o suspensie mecanică în patru puncte. Varianta pentru aplicații grele permite o mișcare mai mare a cabinei. La capitolul suspensii, Scania ia în considerare toți parametrii legați de utilizarea camionului și asigură combinația corectă între suspensiile pneumatice și cele pe arcuri.

Nu reprezintă un lucru ieșit din comun utilizarea suspensiei pe foi pentru față și suspensii pneumatice în spate. O altă opțiune introdusă de Scania este 2×33 pentru puntea față de 9 t – suspensie parabolică progresivă din oțel, cu două foi de 33 mm. Se obține, astfel, un compromis corect între confort, performanțe off-road și stabilitate pe drum.

Noua bară antiruliu pentru cea de-a doua punte este, de asemenea, de ajutor, în cazul modelelor cu punte față dublă. În ceea ce privește carosierii, Scania a continuat să le ușureze munca. Noua generație oferă mai mult spațiu și mai multe posibilități de prindere. De asemenea, au fost pregătite racorduri și ieșiri atât pentru aer, cât și electrice.

Noile V8 – puternice și economice

Până acum, noua generație Scania poate fi echipată cu 13 motoare diferite EURO 6, cu puteri cuprinse între 280 și 730 CP. În vara acestui an, a fost lansată noua generație de motoare de 16 l, V8, ce asigură o reducere a consumului de carburant cu 7-10%.

Îmbunătățirea se bazează, în principal, pe faptul că noile V8 au trecut prin aceleași modificări suferite, anterior, de motoarele de 13 l. Cu câteva excepții, Scania utilizează, astăzi, doar tehnologia SCR (reducție catalitică selectivă), pentru tratarea gazelor de eșapament, făcând posibilă construirea unor motoare mai ușoare și mai robuste, cu o geometrie fixă pentru turbocompresor și fără recircularea gazelor de eșapament, sub forma unui sistem EGR.

Oferta este completată de către cea de-a treia familie de motoare – 9 litri și cinci cilindri. Din cele cinci versiuni disponibile pentru aceste motoare, două pot merge 100% cu biodiesel.

Șoferii pot primi sfaturi personalizate, pentru a-și îmbunătăți stilul de conducere, prin aplicația Scania Fleet, în plus față de evaluarea vehiculului, legată de capacitatea de anticipare în legătură cu accelerația, frâna…

Scania are grijă de flotă

Un alt serviciu introdus recent este Scania Fleet Care. Prin acest serviciu, Scania preia, în întregime, responsabilitatea pentru planificarea și îndeplinirea tuturor cerințelor de întreținere și reparație a flotei. Scopul este de a crește timpul de utilizare efectivă a flotei, totodată îmbunătățind controlul asupra costurilor și oferind predictibilitate.

Radu BORCESCU

Södertälje, Suedia

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.