La puțin timp după instalare, un număr important de europarlamentari au participat la un eveniment „dinner debate”, organizat de IRU, pentru a discuta prioritățile industriei, pentru noul mandat al Parlamentului European. O echipă nouă, cu o abordare diferită…
După două mandate grevate de pandemie și război, Radu Dinescu a fost ales, pentru a treia oară, președinte IRU (și de data aceasta în unanimitate)… într-o perioadă care pare la fel de complicată… Industria românească de transport este, astăzi, bine conectată pe plan internațional. La ce ne putem aștepta?
ZIUA CARGO: Ați fost ales, în noiembrie, din nou, președinte al IRU. Ce ne puteți spune despre ce s-a întâmplat?
Radu Dinescu: Aș începe prin a menționa că astăzi, în board-ul IRU, sunt 4 doamne, din Olanda, Grecia, Turcia și Suedia, mai multe ca niciodată. Apreciez toți membrii IRU și sunt onorat să fiu ales a treia oară președinte al organizației. M-au votat pentru a treia oară în unanimitate, ceea ce are cu atât mai multă valoare, în condițiile în care, la nivel mondial, există o serie de fricțiuni, de conflicte între diferite țări. Vorbim despre colegi din toată lumea – America de Nord, America de Sud, din toată Europa, Nordul Africii, Asia Centrală, Orientul Mijlociu și, inclusiv, Australia. Cu toții au avut încredere în mine. IRU este organizația globală a transporturilor rutiere, reprezentând peste 3,5 milioane de companii de transport, care operează camioane, autocare, autobuze și taxiuri. Pe de altă parte, și celelalte două mandate s-au derulat în perioade dificile. Dar întotdeauna am încercat să pun la masă membrii IRU din diferite țări și să discutăm pentru a găsi cele mai bune soluții. Se pare că această abordare a fost apreciată. Din păcate, ne confruntăm, în perioada următoare, cu un nivel ridicat de volatilitate, generat inclusiv de alegerile desfășurate la nivel mondial.
Aș puncta că avem un Parlament European cu 60% membri noi, care par că au o viziune diferită de cea a predecesorilor.
Dacă, în 2023, IRU a aniversat 75 de ani, în timp ce biroul IRU de la Bruxelles a aniversat 50 de ani, asigurând o reprezentare puternică a industriei de transport rutier în fata decidenților europeni, în 2024, IRU a aniversat 75 de ani de aplicare a celui mai lung parteneriat public-privat, care a funcționat neîntrerupt, Convenția TIR, care a făcut diferențe semnificative în dezvoltarea comerțului, transporturilor și economiilor multor țări semnatare și continuă și astăzi să facă același lucru în zone din lume care se dezvoltă economic extraordinar de puternic, încearcă să se conecteze cu lumea și să fie jucători pe partea de logistică, precum Asia Centrala și țările GCC.
Cum a fost interacțiunea cu noii membri ai Parlamentului Europei?
Pe 15 noiembrie. am organizat, la Bruxelles, un eveniment „dinner debate”, practic, primul dialog cu noii membri ai Parlamentului European. Au participat peste 250 de persoane, dintre care 40 de europarlamentari, majoritatea cu poziții importante pentru zona de transport. Cu toții au avut o abordare semnificativ mai pozitivă față de cea pe care o înregistram în trecut. Își dau seama că Europa trebuie să continue pe liniile pe care și le-a ales, ca fiind prioritare pentru industrie, dar într-o manieră diferită. De exemplu, continuăm ceea ce am pornit în zona de decarbonizare, dar se introduce conceptul de menținere a competitivității economiei Europei. Este o premieră! În plus, atmosfera este una pozitivă și unită.
O abordare nouă, pozitivă și fără puncte de vedere divergente. Nu se mai află nimeni în acea poziție de luptă pe care am resimțit-o în ultimii 10 ani.
S-ar putea modifica obiectivele privind decarbonizarea?
Nu cred că se schimbă obiectivele, dar este extrem de important cum ajungem sa le atingem. Cercetarea IRU „Green Compact”, care aduce în prim plan angajamentul industriei să fie, în 2050, neutră, din punctul de vedere al emisiilor, include 5 piloni pentru atingerea obiectivului. Precizez că documentul nu privește numai Europa și, fiind unul global, trebuie să ofere flexibilitate. Nu există o soluție unică pentru orice situație, dar trebuie să avem în vedere anumite standarde comune, care să permită industriei să beneficieze de adoptarea noilor tehnologii la scară largă, în loc să apară o multitudine de standarde regionale sau locale.
Care sunt cei cinci piloni pentru decarbonizare?
Un prim pilon ține de carburanții alternativi, care nu înseamnă doar electric sau hidrogen, ci și biogaz, biodiesel și carburant sintetic. Un al doilea pilon are în vedere o logistică mai eficientă, prin reducerea timpilor la frontieră, digitalizare, camioane modulare (eco trucks, le numim la IRU), platooning, sau optimizarea rutelor.
Vehiculele mai eficiente, aerodinamice, care consumă mai puțin, sunt prinse în al treilea pilon, în timp ce al patrulea aduce în prim plan eficiența șoferilor, care trebuie pregătiți pentru condus economic, certificați si monitorizați. Un al cincilea pilon ține de mobilitatea colectivă, în cazul transportului de persoane.
În cadrul cercetării, IRU compară 3 scenarii de reducere a emisiilor. Pentru o reducere de 5,2 Gt a emisiilor de CO2, o variantă care utilizează preponderent hidrogen ar genera costuri de 7,432 de trilioane de euro. În cazul unei electrificări masive, pentru o reducere a CO2 cu 5,6 Gt, s-ar cheltui 7,217 de trilioane, iar, prin focus pe eficiență, o economie de 5,8 Gt de CO2 s-ar obține cu 6,218 trilioane de euro, ceea ce ar însemna un cost de 1,06 euro per kg CO2e, față de 1,28 euro per kg CO2 echivalent, în cazul soluției bazate pe electrificare, sau 1,41 euro per kg CO2e, în cazul soluției centrate pe hidrogen. Altfel spus, un scenariu bazat pe creșterea eficienței este cu peste 10% mai eficient decât scenariile bazate pe electrificare sau hidrogen și cu 19% mai ieftin. În plus, ar plutea fi implementat concomitent cu introducerea de carburanți alternativi, ceea ce ar duce la rezultate semnificativ mai bune, 51% din reducerea emisiilor de CO2 putând fi obținute prin îmbunătățirea eficienței.
Pe lângă decarbonizare, ce alte priorități au enunțat europarlamentarii?
Au în vedere continuarea digitalizării, întărirea pieței comune și pun accent pe îmbunătățirea conectivității interne și cu vecinii, pe coridoarele TEN-T. Și pentru rezolvarea problemei deficitului de forță de muncă sunt abordări interesante. Se lucrează la o directivă „EU Talent Pool”, care prevede o abordare comună pentru importul de angajați din afara Uniunii. De menționat că între zonele considerate prioritare pe această direcție se află și transporturile.
Pentru a vă face o imagine asupra a ceea ce se întâmplă la nivel legislativ, aș preciza că sunt aproximativ 150 de acte normative care guvernează, la nivel european, sectorul de transport, iar 115 sunt în lucru. Dar aș încheia cu Pachetul Mobilitate 1, unde am observat că nu se mai are în vedere introducerea de prevederi noi. Prioritară a devenit, acum, monitorizarea aplicării lui.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro