Schimbare de paradigmă

Viitorul vine peste noi cu o viteză în creștere, aducând numeroase oportunități, însă, totodată, schimbând modelul de afaceri în transporturi.

Reprezentanții producătorilor de vehicule comerciale au prezentat posibile scenarii legate de aceste schimbări, în cadrul tradiționalei conferințe organizate înaintea celei mai mari expoziții dedicată industriei de transport – IAA.

Cea de-a 67-a ediție a IAA Hanovra va fi focusată pe teme precum digitalizarea, conectivitatea, condusul autonom și carburanții alternativi.

Astfel, reprezentanții industriei se așteaptă că, prin implementarea noilor tehnologii în traficul rutier, se va obține un salt important în direcția creșterii siguranței. Transportul se va realiza mai ușor și mai eficient, emisiile poluante și costurile reducându-se.

Digitalizarea va contribui la o conectare mai facilă între diferitele moduri de transport, aspect tot mai important, în condițiile în care volumele de mărfuri sunt într-o continuă creștere. Un exemplu recent de utilizare a digitalizării îl reprezintă platooning-ul. Această tehnologie a intrat, deja, în faza testelor în condiții reale de trafic și a demonstrat că poate ajuta la reducerea consumului de carburant și, implicit, a emisiilor de CO2 cu 10%. Următorul pas ar trebui să fie utilizarea, pentru platooning, a camioanelor provenite de la diferiți producători, pentru a demonstra funcționalitatea sistemului la nivel general.

Electrificarea transporturilor reprezintă o altă direcție importantă a industriei, primul pas fiind realizat la nivelul transportului urban. Practic, apar tot mai multe autovehicule electrice, în special van-uri și autobuze urbane. În plus, primele camioane de până la 26 t, complet electrice, sunt deja în exploatare. Nu trebuie neglijate nici alte soluții precum gazul comprimat, ce asigură beneficii importante la toate capitolele – protecția mediului, costuri de exploatare, zgomot redus, realimentare rapidă…

Bernhard Mattes

Președintele VDA (Asociația Germană a Industriei Automotive, organizatoarea IAA), Bernhard Mattes, a arătat că politicile pentru protecția mediului sunt tot mai radicale. „Industria vehiculelor comerciale își dorește să contribuie la aceste eforturi. Totuși, constructorii nu pot depăși aceste provocări singuri, fiind necesară o abordare integrată, care să implice producția de vehicule, transportatori, carburanți și infrastructură”, a declarat Bernhard Mattes.

Progrese importante au fost, deja, realizate. Față de anul 2000, în Germania, consumul de carburant și emisiile de CO2 au scăzut cu 8% pentru transportul de mărfuri, în ciuda creșterii volumelor transportate. Consumul și emisiile calculate pe tonă – kilometru de marfă au scăzut cu 35%.

Totuși, țintele propuse de Comisia Europeană pentru viitor au fost criticate de președintele VDA ca fiind nerealiste pentru segmentul camioanelor – reducerea emisiilor de CO2 cu 15% până în 2025 și 30% până în 2030. Aceste ținte reprezintă dublul față de ceea ce producătorii de autovehicule consideră realizabil.

„În plus, amenzile pentru nerespectarea țintelor sunt extrem de mari și aproape arbitrare”, a completat președintele VDA.

Nou model de business

Prin dezvoltarea e-commerce, un volum tot mai mare de produse ajunge direct la ușa consumatorului final, iar timpul de livrare este în continuă scădere.

În 2017, comerțul internațional a atins un nou record, iar 70% dintre bunuri au fost transportate de către camioane.

Andreas Renschler

„Dacă toate camioanele vândute anul trecut ar fi parcate într-o linie continuă, aceasta ar acoperi circumferința Pământului. Iar acest trend de creștere va continua, în ciuda posibilelor bariere legate de taxele vamale. Liberul schimb de bunuri, în condiții de concurență la nivel global, reprezintă, probabil, principala cheie către prosperitate. Protecționismul creează doar pierzători”, a afirmat Andreas Renschler, CEO Volkswagen Truck & Bus.

Iar creșterea volumului de mărfuri ridică noi provocări.

Astăzi, trebuie găsite soluții legate de fluidizarea traficului. Sunt orașe care au ajuns la limită, în ceea ce privește densitatea traficului, iar, pe rutele principale de transport, situația nu este mai bună. Anul trecut, numai în Germania au fost înregistrate congestionări ale traficului de 1,5 milioane kilometri.

„Aceste realități arată că avem nevoie de noi concepte logistice și avem nevoie de ele acum. De asemenea sunt necesare investiții imense în infrastructură. Societatea se schimbă – nu doar demografic, dar totodată sistemele de valori ale oamenilor se modifică. Astfel, apar noi solicitări din partea clienților. Cu toții încercăm astăzi să găsim soluții curate și sustenabile”, a declarat Andreas Renschler.

În aceste condiții, producătorii de vehicule comerciale vor pune accent, tot mai mult, pe crearea de platforme logistice digitale, pentru consolidarea fluxurilor de mărfuri și, astfel, pentru reducerea traficului, costuri mai mici și mai puține blocaje pe drumuri.

O altă direcție este reprezentată de lansarea camioanelor autonome sau semi-autonome pentru a reduce efortul șoferilor și a îmbunătăți utilizarea autovehiculelor și a timpilor de operare.

Bineînțeles, utilizarea unor forme de energie alternative pentru propulsarea camioanelor este un alt pilon important al schimbărilor ce au loc.

Scenariile la care se lucrează, numeroasele direcții din care se așteaptă răspunsuri fac ca astăzi situația să fie extrem de complexă și astfel, o viziune împărtășită la nivel global de toți actorii implicați devine tot mai importantă.

Camionul viitorului

În viziunea Daimler, camionul viitorului va fi electric, autonom și conectat.

„Ideile noastre se concentrează, în special, pe potențialul sistemelor de asistență inteligentă, deoarece suntem convinși că, prin propriile sale valori, camionul viitorului va deveni mai eficient, mai sigur și mai puternic decât a fost vreodată”, a precizat Stefan Buchner, Head of Mercedes-Benz Trucks.

Stefan Buchner

Eficiența camioanelor poate fi, în continuare, îmbunătățită, prin optimizarea motoarelor și transmisiei, precum și prin alte elemente, cum ar fi aerodinamicitatea. Un exemplu în acest sens poate fi renunțarea la oglinzile exterioare.

„Inteligența” camioanelor reprezintă un alt drum către optimizarea costurilor de operare. Sistemul PPC (Predictive Powertrain Control) asigură, deja, o strategie corectă de schimbare a treptelor de viteză, în funcție de topografia drumului. PPC funcționează, astăzi, doar pe autostrăzi și drumuri principale, însă, în viitor, ar putea deveni funcțional pe toate categoriile de drumuri, inclusiv în orașe. În plus, camionul ar putea recunoaște semnele rutiere și ar putea reacționa în consecință.

În ceea ce privește noile forme de propulsie, camionul electric este, deja, în exploatare, iar tehnologia va fi dezvoltată tot mai mult.

În privința siguranței, obiectivul rămâne neschimbat – zero accidente!

Merită amintit faptul că, în ultimii 30 de ani, numărul persoanelor care și-au pierdut viața în urma accidentelor în care au fost implicate camioane a scăzut cu 60%.

La ora actuală există două direcții principale – protejarea participanților vulnerabili la trafic (pietoni, bicicliști) și ușurarea sarcinii șoferilor, în special pe rutele lungi. Senzori, sisteme radar și o îmbunătățire a vizibilității sunt aspecte la care se lucrează. Astăzi, vehiculul nu doar semnalează un potențial pericol, dar și inițiază frânarea de urgență, în mod automat.

În ceea ce privește autostrada, următoarea generație de camioane va putea nu doar să frâneze și accelereze, pentru a menține distanța sigură față de vehiculul din față, ci va aborda corect și curbele, evitând părăsirea accidentală a benzii de rulare.

Un accent important se pune și pe disponibilitatea vehiculului, plecând de la premisa că fiecare minut în care acesta nu este utilizat aduce pierderi companiei de transport.

Gestionarea inteligentă a datelor pare să fie răspunsul corect și serviciul Mercedes-Benz Uptime, care funcționează, deja, de un an și jumătate, a arătat potențialul acestei abordări. În doar patru minute, o situație critică este detectată și sunt transmise recomandări de mentenanță sau reparație. Iar această tehnologie este abia la început de drum. Programarea automată a limitatorului de viteză la trecerea graniței sau dezactivarea vehiculului în caz de furt ar putea reprezenta aplicații viitoare.

Piața vehiculelor comerciale este în creștere

Anul acesta, aproape 125.000 de camioane au fost comercializate în Europa Occidentală, până la finalul lunii mai, cele mai bune vânzări din 2008 până astăzi. Piața a crescut, de asemenea, în celelalte țări EU și Rusia. Piața vehiculelor comerciale ușoare a crescut cu 4% în țările din Vest, în primele cinci luni ale anului. În aceeași perioadă, în SUA, piața camioanelor a crescut cu 18%, iar în China cu 12%. Brazilia dă semne de revenire, iar India a cunoscut, de asemenea, o creștere importantă.

Sub sloganul „Driving tomorrow”, IAA se va desfășura în perioada 20 – 27 septembrie, la Hanovra. 1.881 de companii din 47 de țări (2.013 companii din 52 țări, la ediția 2016) vor avea spațiu expozițional. Suprafața de expunere este de 279.500 mp (270.000 mp la ediția 2016).

Radu BORCESCU

Frankfurt, GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.