Schimbare de viziune


Rezervari prin internet, alegerea locului in autocar, livrarea biletelor acasa sunt cateva dintre inovatiile prin care compania Sir Trans isi atrage calatorii.

In cele mai multe cazuri, mo­tivele pentru care un calator apeleaza la transportul ru­tier sunt legate de pretul accesibil si acoperirea mai buna din punct de vedere al sta­ti­ilor si al orelor de plecare. La a­ceasta situatie, a contribuit din plin si actualul sistem de atribuire a traseelor. Odata obtinute licen­te­le, transportatorilor li se oferea po­sibilitatea de a profita de rela­ti­vul monopol detinut.

Totusi, sunt si companii de trans­port care au dorit sa ofere mai mult.

Birouri mobile – bilete livrate acasa

Unul dintre traseele care au cu­noscut o dezvoltare importanta din punct de vedere al eforturilor de fidelizare a calatorilor este Bu­cu­resti-Constanta.

Firma Sir Trans opereaza pe acest traseu din 2000 si in acesti ani a schimbat total filozofia de functionare.

Astazi, compania dispune de o flota noua de autocare de mare capacitate, de 64 de locuri, iar cele mai vechi sunt din 2008.

Dar asta nu este tot. Calatorii isi pot alege locul din autocar la cumpararea biletului prin internet sau pot primi biletul acasa.

Anul acesta, am facut birouri mo­bile la Constanta si Mangalia – o investitie de 60.000 de euro. Ul­terior, o sa avem astfel de bi­rouri in toate orasele din tara unde avem curse regulate. Astfel, la statiile de imbarcare, avem niste masini dotate cu calculator, im­pri­manta, sistem de urmarire prin GPS… Este un birou de informare si, in acelasi timp, un punct de van­zare a biletelor. Aceste birouri mo­bile sunt folosite in statie acolo unde se face imbarcarea in auto­buz si, totodata, se pot deplasa la client. Acesta ne poate suna sa ne spuna ca are nevoie de unul sau mai multe bilete pe o anumita ruta, iar microbuzul se deplaseaza la el, ii da biletele, oferindu-i po­si­bilitatea sa isi aleaga locul in au­tocar“, a explicat Dragos Dinu, di­rector general adjunct Sir Trans.

Practic, discutam de o schim­ba­re de timp si loc in ceea ce pri­veste vanzarea biletelor si, astfel, un procent important de bilete este comercializat cu mult inainte ca respectiva cursa sa aiba loc si direct la domiciliul calatorului si nu la usa autocarului. Avantajele sunt evidente, atat pentru pasager cat si pentru firma de transport.

A fost nevoie de acest ser­vi­ciu de livrare pentru ca foarte multi oameni nu puteau ajunge la noi. De exemplu, unii dintre ei pre­fera sa vina direct la usa auto­ca­rului si sa cumpere pe loc, dar exista riscul, in perioada de sezon, de a nu gasi loc. Pe ruta Bucu­resti-Constanta, toate masinile sunt la fel, cu 64 de locuri, iar scau­nele sunt numerotate la fel in toate autocarele, astfel incat sa fie simplu de ales locul la rezervarea prin internet. Automat, in sistem, vad ce locuri am rezervate, daca am nevoie de o masina sau mai multe etc. In prezent, 30% dintre calatorii nostri utilizeaza acest sis­tem de rezervari online“, a pre­cizat Dragos Dinu.

Pe internet, calatorul poate face rezervare in doua moduri. Pe de o parte, poate intra pe site, pen­tru a comanda bilet, isi alege cur­sa la care vrea sa plece si indi­ca adre­­sa unde vrea sa ii fie livrat bile­tul – biletele se achita la livrare, fa­ra nici un cost suplimentar. Pe de alta parte, poate plati direct cu cardul.

Chiar daca sunt inca multe per­soane care platesc direct la autocar, noul sistem incepe sa-si dovedeasca avantajele.

Anul trecut, CFR functiona mai greu si erau clienti pentru toa­ta lumea. Anul acesta, fluxul de pasageri a scazut, pe de o parte pentru ca CFR merge mai bine, pe de alta parte din cauza situatiei eco­nomice, un al treilea factor fiind serviciile de pe litoralul roma­nesc, care sunt asa cum sunt… A­cum a inceput sa se simta dife­renta in servicii si clientii ne aleg mai mult pe noi decat pe celelalte firme“, a declarat directorul ge­ne­ral adjunct Sir Trans.

Sistemul de rezervari online asigura si posibilitatea unei largiri semnificative a punctelor de van­zare. Se pot incheia colaborari cu agentii, oriunde in tara.

Calitatea serviciului oferit, sistemele implementate au facut ca Sir Trans sa fie mai putin afec­tata de fenomenul de „piraterie“, in ciuda faptului ca pretul nu este cel mai scazut. Mai mult decat atat, fidelizarea clientilor poate reprezenta singura garantie a supravietuirii firmelor in cazul in care piata de transport se libera­lizeaza.

Daca piata s-ar liberaliza, noi deja avem un portofoliu de clienti. In general, cei care apeleaza o data la serviciile noastre, in pro­por­tie de 80% revin“, a spus di­rec­torul general adjunct Sir Trans.

Rezervarile online – un start ezitant

Desi, in mod evident, numarul persoanelor si, implicit, al cala­to­rilor care se informeaza cu aju­torul internetului este in crestere, majoritatea transportatorilor ezita sa apeleze la produse specializate de rezervari online, in ciuda tari­fe­lor foarte accesibile – 100 – 200 euro/luna.

REZMax este primul sistem de rezervari national pentru trans­por­tul intern de persoane. Acest sistem ofera tot ceea ce este ne­voie: politica de preturi, alegerea locului in autocar etc. REZMax este disponibil pe baza de abo­namente, care pot fi modificate sau adaptate la specificul fiecarei firme in parte, fara alte costuri suplimentare“, a declarat Paul Cranja, director executiv Bileteria.

Apelarea la un asemenea sis­tem poate insemna o imbunatatire semnificativa a activitatii.

Acum lucram la trei module. Unul dintre ele este cel de Market­ing, in care fiecare client care a facut vreodata la noi rezervare pentru o anumita firma va aparea la clientul nostru de REZMax. Este vorba despre gestionarea propri­i­lor calatori. Al doilea modul este cel de preturi dinamice, pe o pe­ri­oa­da de aproximativ un an, ca in transportul aerian. Pot fi intro­duse preturi de vara sau pentru anumite zile ale saptamanii. Al treilea modul este destinat trimi­terii listelor de bilete vandute sau rezervate prin SMS la capetele de linie, pe nume­rele de telefon ale dispecerilor“, a precizat Paul Cranja.

Un lucru este cert – ignorarea avantajelor pe care le poate aduce internetul reprezinta un risc in crestere pentru transportatori.

In noiembrie, cand am ince­put mai agresiv vanzarea de bilete pe site, inregistram aproximativ 20 de bilete vandute pe luna, iar astazi numarul depaseste 300 pe luna. In momentul de fata, vindem bilete doar pentru 10 operatori. Visul meu pentru transporturile romanesti este sa organizam hub-uri de transport. Nu este imposibil. Avem firme suficiente pentru asta, avem logistica, este nevoie doar de vointa si de colaborare“, a aratat directorul executiv Bileteria.

Dragos Dinu, director general adjunct Sir Trans:

Aceasta tendinta de a face lucruri pe care altii nu le fac, de a evolua, este in stransa legatura cu cerintele pietei. Tot mai multi oameni isi doresc confort, tot mai multi oameni utilizeaza internetul. In cativa ani se va termina cu vanzarea de bilete la autocar. Toata lumea trebuie sa isi puna la punct un sistem de rezervari, un sistem de vanzari civilizat, daca vrea sa ramana pe piata. Mentalitatea calatorului s-a schimbat.“

Paul Cranja, director executiv Bileteria:

Am vorbit cu managerii a peste jumatate din firmele de transport persoane din Romania. Multi inca nu au inteles ca acela care dicteaza piata este calatorul, iar acesta deja s-a schimbat, a inceput sa se uite pe internet, isi doreste confort, curatenie… Anul trecut, am avut in total 2,5 milioane vizitatori unici, pe site. Pana la jumatatea anului curent, am avut peste 2 milioane. Practic, pana la sfarsitul anului, se dubleaza numarul de vizitatori.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.