Se cere calitate! La prețuri mici… dar calitate!

ICT Logistics este o companie daneză, înființată în 1997, cu scopul de a crea o legătură între Scandinavia și Comunitatea Statelor Independente (CSI). În 1999 – 2000, a fost deschis primul birou din afara Danemarcei, la Moscova. După acesta, au urmat Țările Baltice, Ucraina și, în 2009, a venit și rândul României.

Mihai Teodorescu

Deschiderile de birouri au continuat cu Polonia, o piață enormă a transporturilor, pentru ca, în prezent, să funcționeze birouri, inclusiv, în Germania și Anglia. Cele două din urmă „tratează” mai mult latura de vânzări orientate către Europa de Est și CSI.

Nișa ICT

Compania deține 55 de capete tractor, ce operează exclusiv pe ruta Danemarca – Rusia, fiind înmatriculate în Rusia și Lituania. În materie de semiremorci, flota proprie numără 560 de unități, înmatriculate în Danemarca. Tractoarele se folosesc pe Danemarca, intern, până la ferry-ul de la Fredericia, unde se încarcă numai remorcile până la Klaipeda, în Lituania, fiind, apoi, trase mai departe, spre Rusia. Biroul deschis în România, în 2009, reunește o echipă de 12 persoane și, ca în toate birourile ICT, activitatea este de 100 % de expediții, toate celelalte activități fiind externalizate. „Avem contracte, în România, cu depozite, amplasate în Oradea, Arad, București sau Brașov, pentru a putea asigura distribuția și colectările, pentru că am vrut să oferim o flexibilitate cât mai mare clienților”, ne-a explicat Mihai Teodorescu, country manager ICT Logistics.

Obiectivul a fost crearea unei linii de grupaj și de 3PL cu Danemarca. În prezent, ICT Logistics operează, săptămânal, 5 – 6 camioane de grupaj, care vin din Danemarca, fluxul invers, dinspre România, fiind deservit cu 4 – 5 camioane de grupaj în fiecare săptămână. Pe segmentul full truck, sunt înregistrate, în aceeași perioadă, de timp 10 – 15 camioane, în ambele sensuri.

Un segment particular

Piața pe care ICT Logistics o deservește are o particularitate care susține activitatea expeditorului. În România, sunt foarte mulți fermieri danezi ce lucrează doar cu produse din Danemarca și care, bineînțeles, au nevoie de transport. Este vorba, însă, de un flux mult mai redus decât cele înregistrate în Germania sau Italia.

Fermierii cu origini daneze, cei mai importanți clienți de transport pe relația România – Danemarca

„Concurența nu este acerbă și prețul se menține. Noi lucrăm pe relativ aceleași tarife ca și în 2009, ceea ce este fantastic, dacă faci o comparație cu situația care caracterizează destinații precum Italia. Am dezvoltat, însă, și alte rute, pe lângă Danemarca, precum Anglia, Italia, Suedia și Belgia. Pentru aceste trasee, abordate mai recent, am reușit să ajungem la 10 – 15 camioane săptămânal, în total”, a menționat Mihai Teodorescu, adăugând că ICT Logistics se află în parteneriat cu transportatori autohtoni având o flotă însumată de 200 de camioane.

„Cele mai multe camioane care deservesc rutele noastre sunt Euro 5 sau 6, pentru că avem contracte unde este stipulată această condiție și 80 % dintre acestea autovehicule au ADR, pentru că transportăm mărfuri periculoase. Din punctul de vedere al calității serviciilor de transport, domeniul s-a schimbat mult, în ultimii 6 ani. În prezent, realizăm, cu adevărat, livrări just-in-time și reușim să ne încadrăm în ferestrele de 2 ore de descărcare, fără să mai așteptăm 8 ore sau să ajungem la destinație cu o zi înainte”, a afirmat Mihai Teodorescu, director general ICT Logistics.

Evoluția cererii

Chiar dacă prețul rămâne elementul principal în luarea unei decizii de achiziție în transporturi, lucrurile încep să se schimbe.

„Clienții sunt, în continuare, extrem de orientați pe preț, dar începe să se contureze o categorie ce pune accent și pe calitate, bineînțeles fără a avea flexibilitate în ceea ce privește tariful. Ar vrea să aibă parte de aceleași tarife mici, dar cer și calitate. Este bine că a apărut această noțiune în transporturi. Până nu demult, nici nu puteam defini calitatea serviciului de transport… totul era relativ. Erau promise servicii de calitate de fiecare dată, fără a fi punctat ceva concret. În prezent, operăm pe baza unor indicatori foarte clari, care definesc încărcarea și descărcarea la timp, integritatea mărfii, modul în care sunt transmise informațiile și poziția GPS a camionului. De menționat că se manifestă o tendință de reducere a termenelor de livrare, pe fondul utilizării de echipaje formate din doi șoferi”, a mai arătat Country Managerul ICT Logistics.

„Piața de transport urmează să se așeze, cumva. Acum se lucrează în special pentru industria auto, așa cum se întâmpla în trecut cu lohn-ul, dar, la un moment dat, volumele vor scădea și pe acest segment. De altfel, lucrurile se schimbă de-a lungul timpului, așa cum se întâmplă, spre exemplu, și cu șoferii. După polonezi, a urmat valul românilor să ia cu asalt Europa, iar, acum, se pare că ucrainenii sunt „pe val”, cel puțin din informațiile pe care le am din piața poloneză”, a continuat acesta.

Transport intra și extra comunitar

Către Rusia, există puțini exportatori, cunoscuți, de altfel, de toată lumea; în privința importurilor, însă, lucrurile stau puțin mai bine. „Către Rusia, încărcăm săptămânal, în România, 9-10 camioane. Pe această rută, lucrăm, în principal, cu transportatori moldoveni ce și-au deschis firme în România.

Este vital ca șoferul să vorbească limba rusă și să cunoască mentalitatea zonei, iar cei din Moldova sunt potriviți pentru acest job. La nivel de Danemarca, traficul ajunge, însă, la 30 – 40 de camioane, în fiecare săptămână”, a mai arătat Mihai Teodorescu. Clienții ICT Logistics din România sunt, în mare parte, companii daneze cu care există încheiate contracte stabile.

Va urma…

În materie de oportunități și provocări, ICT Logistics așteaptă intrarea în vigoare a Brexit-ului, în martie 2019, care, în mod obligatoriu, se va reflecta pe piața de transport. „Va fi o provocare, pentru că timpii de staționare vor crește semnificativ, dacă nu vor fi pregătiți pentru operațiunile vamale. Se estimează că timpul alocat unui camion se va majora de la 2 la 20 de minute, un interval enorm”, a apreciat Country Manager-ul ICT Logistics.

Prima decadă de viață a companiei a fost una de dezvoltare și consolidare a poziției pe piață… misiuni îndeplinite! Nu poți spune altfel, când cifra de afaceri de anul trecut, în ceea ce privește expedițiile, a fost de aproximativ 9 milioane de euro, iar pentru anul acesta este prognozată o creștere de aproape 10 procente. Ce le rezervă viitorul… în ce parte se va înclina balanța în transporturi… rămâne de văzut. Dar bazele care au fost bine puse la punct și faptul că ICT Logistics urmărește o nișă a pieței de transport sunt elemente care vor conta.

Mihai Teodorescu: „Pentru noi, transportatorul ideal, care oferă flexibilitate și stabilitate, are un parc de 5 – 10 autovehicule.”

„În România, nu se realizează tranzacții în măsura în care ne dorim. În multe cazuri, multinaționalele deschid fabrici sau sucursale în România, dar decizia de achiziție se ia în țara mamă, unde se realizează tender-urile. Este motivul pentru care avem birouri în mai multe state europene, care abordează licitațiile, pe lângă gestiunea operațiunilor.”

„În acest moment, într-un mod straniu, ținând cont de Brexit, volumele par să crească, pe relația Anglia.”

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.