Se intorc soferii din strainatate?!

Foarte multi soferi romani au plecat in ultimii ani sa lucreze in cadrul unor companii de transport din Occident, in cautarea unor salarii mai mari, dar si a unor conditii de munca mai bune. Actuala criza economica a lovit din plin sectorul transporturilor din toate tarile europene si in aceste conditii, au ramas fara locuri de munca. Se intorc ei in Romania, sau cauta sa se descurce in tarile care i-au adoptat?

Cele mai vizate destinatii de catre soferii din tara noastra au fost Italia si Spania, tari unde, in general, au emigrat multi romani. Asa cum era de asteptat, numarul soferilor ramasi fara locuri de munca in aceste tari este foarte mare si este firesc ca macar unii dintre ei sa ia in considerare intoarcerea acasa, insa conditiile oferite de piata romaneasca sunt inca foarte departe de ceea ce exista in Vest. Gheorghe Moroe a lucrat in Spania. Astazi s-a intors in tara, dar isi doreste sa se plece din nou in Peninsula Iberica, imediat ce situatia se redreseaza. „Firma unde am lucrat eu realiza numai transport intern in Spania cu materiale de constructii. Erau 20 de soferi, zece romani si zece spanioli. Patronul a fost foarte corect cu noi. Am avut contract de munca, cu asigurarile sociale platite. Totul a mers foarte bine pana anul trecut prin august. Apoi, contractele firmei s-au injumatatit, iar pe noi ne-au mai tinut pana in noiembrie, cand au hotarat sa ne trimita in somaj. Guvernul a cerut firmelor sa dea afara in primul rand angajatii straini si apoi pe cei spanioli, lucru care mi se pare normal. Astfel, din 20 de soferi, au fost dati afara cei zece romani“, a aratat Gheorghe Moroe.

Sperantele raman afara

Chiar daca multi soferi romani s-au intors in tara, este greu de crezut ca acestia se vor putea adapta la conditiile oferite de piata autohtona. Diferentele sunt atat de mari, incat soferii prefera sa traiasca din ajutorul de somaj primit din Spania, decat sa se angajeze aici. „Noi primeam un salariu fix de 1.700 euro lunar, la care se adaugau 32 de euro pentru fiecare zi de lucru. Datorita programului strict de lucru din Spania, vineri seara eram acasa si plecam duminica seara in cursa. Practic, castigam pe luna in jur de 2.400 – 2.500 de euro. Din fericire, aveam asigurarile sociale platite si am putut beneficia de ajutorul de somaj. Acum, primim 900 de euro pe luna, timp de patru luni pentru fiecare an lucrat“, a explicat soferul roman. Actuala situatie de pe piata romaneasca a muncii face aproape imposibila adaptarea soferilor care au lucrat in strainatate la conditiile din zona. „somajul il primim o data la trei luni; mergem acolo sa ne vada si, eventual, sa ne propuna alte locuri de munca, daca se gasesc. Oricum, de munca se gaseste si acolo si aici, numai ca pe bani putini. Ca sa lucrezi pe 1.500 de euro si sa iti ramana 900 de euro in mana, mai bine muncesti in Romania pe international si la doua saptamani esti acasa, nu o data la opt luni. In aceasta situatie, sunt foarte multi soferi de la noi. Cred ca in jur de 40% dintre soferii romani plecati in strainatate lucreaza in Spania. Foarte multi dintre ei, chiar daca au ramas fara un loc de munca, nu s-au intors in Romania. Se gaseste de lucru in Spania, pentru ca agricultura inca mai merge“, a precizat Gheorghe Moroe.

Acasa doar in timpul iernii

Un alt aspect pe care soferii romani l-au apreciat la locurile de munca din Vest este legat de conditiile de munca, de respectul aratat angajatilor, capitol care lasa de dorit in Romania in cazul multor firme. „Patronii spanioli sunt foarte corecti cu cei care sunt, la randul lor, corecti cu ei, ceea ce in tara noastra se intalneste foarte rar. Un salariu omenesc in Romania, in functie de munca prestata, vom avea poate peste cinci ani“, a explicat Gheorghe Moroe. In concluzie, soferii veniti acum in tara, cel mai probabil se vor intoarce in tarile unde au lucrat

imediat ce isi gasesc din nou serviciu. La intrebarea „cine va depasi mai repede situatia dificila -Romania sau tarile occidentale?“, are cineva curaj sa parieze pe tara noastra?

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.