Semne de curatenie la ARR

In ultimele luni, in cadrul Autoritatii Rutiere Romane, au fost intreprinse actiuni avand ca tinta cresterea functionalitatii, dar si imbunatatirea imaginii. Am discutat despre efectele acestor demersuri cu Florian Melus Coman, director general ARR.

Ziua Cargo: Se vorbeste de mai multa vreme de necesitatea initierii unui proces de „curatare“ in cadrul ARR. Cat de usor este de realizat acest lucru?

Florian Melus Coman: Este foarte dificil de facut curatenie la ora actuala, pentru ca prevederile legale, in lipsa unor dovezi concrete, nu ajuta. Totusi, rezultatele au inceput sa apara. Am concediat un sef de agentie, mai sunt inca doi pe lista de asteptare – este vorba despre abateri de la regu la mentele de functionare si de la regulamentul de ordine interna. Am concediat, de asemenea, cati va referenti, am suspendat cativa inspectori, incepand cu cei de la Bihor care au fost trimisi in judecata pentru presupuse fapte de coruptie, iar altii au fost retrogradati. Ne-am dorit sa imbunatatim imaginea ARR, sa intarim puterea si eficacitatea actului de control, sa ne organizam astfel incat referentii sa nu mai aiba contact direct cu operatorii de transport rutier, iar cand aceste lucruri se incalca, intervenim. Din pacate, in ciuda perceptiei negative a unei parti a opiniei publice, totul se opreste atunci cand se ajunge la concret. Atunci cand sunt solicitate date clare, toata lumea tace. Si cei sanctionati se plang de faptul ca este prea multa birocratie, ca regulamentele si procedurile sunt foarte stufoase, iar gradul de incarcare este foarte mare. Numarul de angajati a scazut si sarcinile au fost repartizate suplimentar, in timp ce salariile s-au diminuat, asa cum se stie. Sunt argumente logice, pertinente, dar trebuie sa avem in vedere ca suntem singura autoritate care face controlul de stat si trebuie sa ne desfasuram activitatea. O alta chestiune pe care am atins-o si care este greu de probat este legata de relatiile cu anumite centre de formare profesionala, cu anumite scoli de conducatori auto, cu anumiti operatori de transport de marfa si de persoane. Pe masura ce am primit informatii in acest sens, am gestionat situatia cu aparatul propriu. Am avut trei tipuri de instrumente de lucru – presa, petitii venite de la persoane fizice si operatori de transport, iar la acestea s-au adaugat informatiile din propriul sistem.

Au existat multe reclamatii din partea mediului privat?

Legate de inspectori, doar cateva si, de obicei, anonime. Sigur ca ar fi trebuit sa le clasam, lucru care s-a si intamplat. Insa informatia am verificat-o si, atunci cand am avut indoieli legate de corectitudinea angajatului nostru, am cercetat in amanuntime activitatea acestuia si a agentiei.

A existat o evaluare a activitatii tuturor agentiilor ARR?

Am realizat un control la toate agentiile ARR, incheiat in luna iunie. Acest control a avut in vedere atat partea de licentiere, atestare si autorizare, cat si pe cea de control. Ca o concluzie, putem spune ca sistemul este functional, dar perfectibil. Am reprimit autorizarea pentru sistemul ISO 9001 si, printre recomandarile care ni s-au facut, se numara utilizarea mai intensa a sistemelor informatice. Astfel, odata cu semnatura electronica, vom implementa preluarea in sistem electronic a documentelor, scanate sau sub alta forma, pe o parola unica pentru fiecare operator de transport. Documentele le vom elibera in asa fel incat referentii sa nu se mai vada niciodata cu operatorul, sa nu mai aiba contact fizic.

Exista o legatura intre cresterea semnificativa a numarului amenzilor acordate in acest an si controlul desfasurat in interiorul ARR?

Cu siguranta putem stabili o paralela intre procesul de curatare ce are loc in ARR si numarul in crestere al amenzilor acordate de la inceputul anului, precum si a cuantumului acestora. Am inchis cercul – faptul ca am verificat cu atentie sefii de agentie, referentii si inspectorii a facut ca numarul controalelor realizate in trafic si la sediul firmei sa creasca si astfel s-a ajuns la mai multe procese verbale de contraventie. Credem ca, in acest an, vom ajunge la un cuantum al amenzilor cu peste 70-80% mai mare fata de 2010. Marindu-se numarul de controale, mare parte dintre cei care se obisnuisera sa lucreze la negru sau sa pirateze activitatea de transport i-am adus la lumina si lucreaza acum in legalitate. Printre cele mai problematice regiuni din punct de vedere al nerespectarii legii se numara Galati, Constanta, Valcea, Hunedoara… In primul rand, s-au constatat abateri privind accesul la profesia de transport, nici un fel de documente, folosirea de soferi fara contract de munca, abateri grave de la legislatia sociala etc. Cred ca inca mai exista masini care circula fara nici un fel de acte, dar nu marul acestora este in scadere. Avem peste o mie de seturi de placute si de certificate de inmatriculare ridicate. Cu siguranta, sanctiunile acordate duc la o mai mare grija din partea operatorilor, mai ales ca, pe langa amenda, exista si masuri complementare, cum ar fi suspendarea persoanei desemnate. Cert este ca atunci cand se anunta un control la sediul operatorului de transport, deja se constata un com portament mult mai serios din partea acestuia.

Cum caracterizati numarul mic de sesizari venite la ARR privind acte de coruptie, in conditiile in care pe alte canale, inclusiv in presa, sunt semnale privind cote alarmante pe care acest fenoment le-a atins?

Ca pe o lipsa de raspundere. Ori afirmatiile pe care le fac unii sunt aruncate fara a avea un suport real, ori au suport, dar nu sunt asumate. Am descoperit cate va cazuri de apropieri suspecte intre operatori de transport si angajati ARR, dar, in ultimele luni, numarul acestora s-a subtiat considerabil. In discutiile legate de coruptie, cel putin in privinta ARR, sunt foarte multe neadevaruri si de aceea eu le cer tuturor sa mearga pana la capat, cu promisiunea ca nu li se va intampla nimic, nu ii va abuza nimeni.

Examinarile reprezinta un alt subiect asupra caruia au planat suspiciuni de coruptie.

Examinarile se fac in sistem informatic, iar comisiile sunt rotite de asa maniera incat sa nu se mai poata lega prietenii intre examinator si institutele de formare profesionala sau intre examinator si cursanti. Procentajul de promovabilitate a scazut destul de mult. In scurt timp, vom mari semnificativ baza de date cu intrebari, pentru ca un procentaj real de promovabilitate cred ca ar fi apropiat de cel inregistrat la baca laureat anul acesta. La ora actuala, procentul de promovabilitate a scazut de la 97% la 77%. Un examinator nu mai poate merge la acelasi institut de doua ori decat foarte rar, o data la opt luni.

Noile reglementari privind bonurile de cantar au creat anumite probleme. Cum vor fi acestea rezolvate?

In agricultura, sunt cele mai mari probleme, pentru ca suntem in campanie de recoltare si discutam despre niste produse care sunt supuse degradarii imediate. Ministerul Agriculturii s-a oferit sa faca un act de derogare pentru aceasta campanie la cereale, avand in vedere specificul muncii lor. Solicitari pentru un tratament similar au venit in cadrul comisiilor de dialog social din partea mai multor patronate, inclusiv ale transportatorilor. Si pe buna dreptate, avand in vedere ca un camion supraincarcat cu grau, balast sau fier vechi afecteaza in aceeasi masura infrastructura si creeaza pe ricol la fel de mare din punct de vedere al sigurantei rutiere. Oricum, dupa terminarea actualei campanii agricole, se vor aplica prevederile in mod nediscriminatoriu pentru toata lumea.

Intensificarea controalelor in trafic, dublate de verificari mult mai serioase la sediul firmelor releva abateri grave, care probabil ar fi fost depistate si anii trecuti daca se faceau controale la fel de serioase.“

Curatenia pe care am pornit-o va continua si orice angajat al ARR care are legaturi cu activitati de transport sau nu isi face treaba isi va gasi de lucru in alta parte. Daca vrem sa fim respectati ca autoritate, atunci trebuie sa ne comportam ca atare.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.