SETRA: Noul double-decker S 531 DT

La începutul acestei luni, în cadrul unui eveniment dedicat presei internaționale de specialitate, desfășurat la Stuttgart, Setra a anunțat premiera mondială a noului autocar etajat, Setra S 531 DT, din seria TopClass 500.

Acesta promite eficiență maximă și modularitate, confort de neegalat și siguranță la cel mai ridicat nivel. Totodată, așteptările sunt mari și în ceea ce privește economia de combustibil, grație coeficientului de aerodinamicitate scăzut, 0,35. Mulțumită platformei sale inferioare flexibile, autocarul poate deservi întreaga gamă de aplicații din turism, precum și servicii tradiționale. Utilizarea Active Brake Assist 4 și Sideguard Assist, la bordul noului autocar etajat, marchează o premieră la nivel mondial în materie de echipare a acestor sisteme de asistență în segmentul autobuzelor și autocarelor.

Prêt-à-porter

Double-decker-ul S 531 DT face parte din gama Setra TopClass 500. Cu toate acestea, la nivelul seriei 500, S 531 T reprezintă un model aparte, datorită spectrului larg de aplicații și diversității sale de echipamente și variante. Acest lucru este reliefat și de aspectul său modern și distinctiv. Partea frontală a noului autocar, cu panoul de culoare închisă și inscripțiile argintii, își are originea în modelele TopClass 500.

O trăsătură nouă este îmbinarea elegantă a parbrizelor, demarcată de bara de aluminiu. Pe pereții laterali, designerii au adaptat semnul distinctiv al mărcii – banda de aluminiu „La Linea” – aceasta extinzându-se, acum, pe toată muchia acoperișului. Conturul geamurilor largi este evidențiat de decorațiunea din aluminiu prezentă la nivelul treptelor din spate. Emblema cromată cu marcaje de marcă de la TopClass 500 a fost integrată sub luneta autocarului, reprezentând un finisaj fin și dându-i o notă de spectaculozitate.

Siguranță maximă 

Standardul ridicat de siguranță garantat de Setra este datorat tehnologiei Daimler Group. Sistemul de frânare de urgență Active Brake Assist 4 (ABA 4) este introdus, pentru prima oară în această clasă, la bordul S 531 DT.

Față de funcțiile disponibile anterior (frânare totală ca reacție la obiectele staționare sau obstacole în mișcare aflate în fața vehiculului), acum încorporează și detectarea pietonilor aflați în mișcare, declanșând automat frânarea. O altă premieră mondială în acest segment este utilizarea sistemului Sideguard Assist.

Acesta este prevăzut cu senzori radar, pentru a monitoriza latura din dreapta, pe întreaga lungime a autocarului. Astfel, sistemele autocarului avertizează șoferul de prezența pietonilor, bicicliștilor și obstacolelor staționare, în momentul virării la dreapta. În afara zonelor urbane, sistemul oferă asistență la schimbarea benzilor de circulație.

Aerodinamica aduce economie de carburant

Frontal, parbrizele au o curbură mare, pronunțată, ce permite aerului să curgă ușor în jurul vehiculului, în timp ce canalele adâncite și marginile de separare a fluxului de aer din spatele autocarului ghidează acest flux în mod controlat.

Inginerii germani au fost atenți și la detalii, ștergătorul de parbriz de pe puntea superioară fiind pozițional vertical, în poziția de bază. Aerodinamica, desigur, contribuie semnificativ la consumul record de carburant, acesta fiind eficientizat cu aproximativ 7-10% față de modelul precedent, în funcție de tipul de utilizare. În funcție de distanța parcursă, această eficiență poate asigura economii de câteva mii de litri de combustibil anual.

Confort și modularitate 

Beneficiind de un design modern și de un interior luminos, noul Setra lasă impresia unui autocar extrem de spațios. Scările care leagă cele două punți ale autocarului reprezintă un punct de atracție, acestea având un finisaj lucios și fiind prevăzute cu panouri realizate din plastic acrilic, semi-transparent.

Treptele bicolore, cu iluminare individuală, și balustradele dispuse pe toată lungimea scărilor le conferă pasagerilor un sentiment de siguranță la parcurgerea treptelor. Toaleta are, și ea, un design complet nou, instalațiile de la interiorul acesteia fiind dispuse diagonal, pentru o cât mai bună ergonomie. Marginile superioare ale mobilierului, strălucitoare, și iluminatul LED întăresc senzația de confort.

Puntea inferioară variabilă este cea care asigură versatilitatea autocarului, alături de gama variată de mobilier și scaune caracteristică brandului. Complet reconstruită, platforma de acces din partea lateral-dreaptă a autocarului poate fi dezechipată, la cererea clientului, obținându-se, astfel, spațiu suficient pentru noi opțiuni: locuri dedicate cărucioarelor cu rotile, instalații speciale pentru restaurante mobile de lux, o platformă demontabilă pentru facilitarea accesului cărucioarelor pentru copii, în cazul rutelor intra-orășenești, sau poate fi dotată cu scaune, pentru cursele pe distanțe mai lungi. Diversitatea la nivelul opțiunilor de echipare este prezentă inclusiv în cockpit, unde clienții pot opta între funcționalitatea elegantă asigurată de Setra ComfortClass 500 și echiparea luxoasă a TopClass 500.

Pe străzi

Chiar dacă am avut ocazia „să-l pipăim”, noul autocar încă nu ne-a demonstrat abilitățile sale în „câmpul muncii”. Oficialii germani estimează ca, undeva la jumătatea anului 2018, acesta să înceapă să fie văzut pe străzi. Cu puțin noroc, vom avea ocazia să-l vedem și în România, în ultimii ani Setra organizând road-show-uri prin țară pentru cei interesați să vadă „live” cele mai noi modele de autocare.

Alexandru STOIAN

Stuttgart, Germania

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.