Asigurand elemente determinante privind analizarea finalistilor la concursul European Transport Company of the Year, atat in 2009, cat si in 2010, Analytiqa (firma de consultanta din Marea Britanie) a avut posibilitatea de a observa si comenta tendintele principale si problemele cu care se confrunta producatorii si retailerii, ce isi administreaza lanturile de distributie intr-una dintre cele mai dificile perioade economice din istoria recenta.
In 2009, pe masura ce scaderea economica s-a inrautatit, nesiguranta a pus stapanire pe numeroase ramuri industriale, de la cea auto si cea chimica si pana la bunurile de consum. Retailerii nu au putut sa prevada cu precizie caderile inregistrate la nivelul cererii si productiei, pe masura ce rezervele se epuizau.
„Doua teme principale au aparut din partea clientilor in aceasta perioada; in primul rand au cerut flexibilitate din partea furnizorilor de solutii logistice. In al doilea rand, mai mult ca niciodata, au devenit dependenti de profesionalismul logisticienilor pentru a-i ajuta sa gestioneze nesiguranta“, a explicat Mark O’Bornick, director de cercetare Analytiqa.
In 2010, o imagine usor diferita a aparut pe masura ce clientii s-au adaptat la mediul economic, chiar daca imaginea este una sumbra. Aflandu-se sub o imensa presiune financiara si comerciala, increderea a castigat mult in importanta. Pentru producatori si retaileri, este vital sa fie siguri de faptul ca serviciul va fi furnizat si va fi unul eficient, gestionand activitatile de supply chain la timp, la un nivel calitativ ridicat si fara a fi depasite bugetele alocate. Clientii se concentreaza tot mai mult pe securizarea parteneriatelor strategice.
„Dar increderea trebuie castigata. Multi clienti critica lipsa de intelegere a companiilor de transport in ce priveste impactul asupra afacerii atunci cand propun preturi foarte mici pentru a castiga licitatiile. Desi pretul va fi intotdeauna un factor determinant pentru servicii precum transportul rutier «pur», acolo unde companiile logistice pot asigura o gama de servicii exista un anumit grad de acceptare pe piata pentru securizarea unui nivel critic de servicii, iar clientii sunt cel mai adesea dispusi sa plateasca pentru acest lucru“, a precizat Mark O’Bornick.
In ultima vreme (2009 – 2010), producatorii si retailerii cer tot mai insistent transportatorilor si logisticienilor sa integreze servicii, inclusiv utilizarea sporita si solutiile IT.
Colaborarea este esentiala
A doua tema majora pentru 2010 este colaborarea si presupune gasirea modalitatilor de a imbunatati eficienta in supply chain lucrand impreuna (transportatori, logisticieni si clientii acestora).
„In anumite sectoare, au aparut forme avansate de colaborare, in special in productie si mai putin in retail. De exemplu, companii precum P&G si AkzoNobel dispun de o retea comuna de distributie, iar Campbell Foods cerceteaza conceptual de utilizare in colaborare a retelelor. Sunt numeroase exemple la nivel european de centre de consolidare a marfurilor, inclusive exemple mai recente adoptate de industria constructiilor si, intr-adevar, lanturile alimentare innovative reprezinta modelul pentru distributia urbana, consolidand produsele de la diferiti furnizori catre o singura companie de distributie.
In Marea Britanie, Kimberly-Clark, Kellogg’s si partenerul lor transportator TDG au realizat un parteneriat menit sa asigure beneficii comerciale si privind protectia mediului. Astazi, proiectul genereaza o reducere anuala privind distanta parcursa de autovehicule de peste 430.000 km si, astfel, o reducere a consumului de motorina cu peste 113.000 l pe an. Kimberly-Clark si Kellogg’s au in comun numerosi clienti retaileri, iar cei trei parteneri au descoperit metode practice de consolidare a comenzilor si livrarilor aferente Kimberly-Clark si Kellogg’s fara a influenta negativ calitatea serviciilor, asteptarile clientilor“, a aratat Mark O’Bornick.
In retail, conceptul colaborarii functioneaza bine pentru companiile ne-concurente (precum centrele de consolidare ce deservesc Aeroportul Heathrow din Marea Britanie) si pentru mici operatori, dar retinerile manifestate de catre mari retaileri (marile lanturi de supermarketuri si hipermarketuri) intarzie dezvoltarea parteneriatelor la o scara mai mare. Acest aspect se manifesta in special pentru activitatile secundare de distributie (de la centrele de distributie catre magazine),
unde retailerii concurenti gasesc inacceptabil ca un camion colantat cu reclama unui retailer sa deserveasca magazine apartinand altui retailer.
O solutie ar putea-o reprezenta folosirea conceptului de „camion alb“, insa directorii de marketing nu sunt dispusi sa renunte la oportunitatile de reclama oferite de catre o flota numeroasa de camioane, chiar daca acest lucru ar creste eficienta supply chain-ului.
„Colaborarea este vitala pentru succesul viitor. Daca acest lucru va fi atins mai intai printr-o abordare orientata catre client sau prin faptul ca transportatorii vor incepe sa lucreze impreuna ramane de vazut, dar un lucru este sigur – companiile de transport nu ar trebui sa actioneze la cererea clientilor, ci trebuie sa preia initiativa si sa aduca inovatii“, a completat directorul de cercetare Analytiqa.
Radu BORCESCU