Siguranță și Eficiență de la Mercedes-Benz

Daimler a prezentat noul motor dedicat autovehiculelor comerciale grele – principalul beneficiu îl reprezintă o reducere a consumului de carburant cu 3%.

Constructorul german Mercedes-Benz a organizat, la Berlin, evenimentul „Shaping Future Transportation“, pentru a sublinia rolul important pe care îl joacă siguranţa în trafic. A fost o bună ocazie pentru prezentarea sistemelor de siguranţă și asistență ce pot echipa, în acest moment sau în viitorul imediat, vehiculele comerciale ale concernului Daimler. Însă nici eficiența nu a fost uitată.

Premieră mondială: noul motor OM 471

Un nou motor EURO VI urmează să echipeze camioanele grele, autocarele și autobuzele grupului Daimler. După o investiție ce s-a ridicat la 60 milioane euro pentru dezvoltarea acestei noi platforme, a rezultat un nou motor ce beneficiază de cel mai nou sistem de injecție, X-Pulse, ce acum poate oferi un cuplu aproape de valorile maxime de la turații joase (aproximativ 2.000 Nm la 900 – 1.450 rpm), cu o turbină nouă, asimetrică, și un sistem nou, patentat, de recirculare a gazelor.

Toate acestea coroborate au adus o economie de 3% în materie de consum de carburant, dar nu numai atât. Un calcul demonstrat ne arată că, într-o situație normală, în care un camion Mercedes-Benz Actros echipat cu acest motor face o medie anuală de 130.000 km, acesta ajunge să consume mai puțin cu 1.100 l de combustibil și produce mai puțin cu 3 t emisii de CO 2.

Dacă ne gândim că, la modul general, combustibul reprezintă 30% din TCO (total cost of ownership), această scădere se va simți în contul companiei de transport, dar și în „zâmbetul naturii“.

Din punct de vedere al puterii, noul OM 471 este disponibil deja pentru echiparea Mercedes-Benz Actros, primele comenzi de camioane propulsate de acest motor urmează să fie onorate în această toamnă. Începând cu august 2015, OM 471 va intra în echiparea standard pentru modelele Setra TopClass și va deveni disponibil și pentru autocarele Setra ComfortClass și Mercedes-Benz.

Apărare „beton“

Tehnologia sistemelor de siguranţă nu trebuie privită drept ceva universal valabil pentru toate vehiculele, deoarece fiecare are un mod propriu de operare. Inginerii de la Mercedes-Benz, Mercedes-Benz Vans și Daimler Buses au dezvoltat tehnologii de siguranță specifice pentru fiecare dintre aceste tipuri de vehicule.

Cu ocazia evenimentului, ne-a fost prezentată „armata“ de sisteme de siguranță. Unele le cunoșteam, iar cu celelalte am făcut cunoștință cu această ocazie: sistemul Active Brake Assist 3, care este un asistent la frânarea de urgență pentru camioanele de cursă lungă, Blind Spot Assist monitorizează unghiul mort și ajută șoferul și la schimbarea în siguranță a benzilor pe autostradă, și lista continuă cu alte sisteme precum Crosswind Assist, Collision Prevention Assist, dar și noul Pre-Safe, ce pregătește mașina pentru un impact iminent.

Blind Spot Assist

Noul sistemul de asistență Blind Spot utilizează radare performante, amplasate pe lateralele vehiculului, având astfel o precizie ridicată. Acesta este, practic, un sistem care te avertizează dacă se află un alt vehicul în unghiul mort al oglinzii.

Dacă senzorii detectează o mașină deplasându-se în unghiul mort, șoferul este anunțat atât vizual, printr-un triunghi roșu de avertizare, ce apare pe stâlpul din dreapta al cabinei, în dreptul oglinzii, cât și acustic.

Totodată, în cazul camioanelor mari, acest sistem ajută foarte mult în regimul de trafic urban, unde pietonii și bicicliștii sunt acum identificați cu precizie, sistemul făcând disticție între obiectele în mișcare și cele fixe. Acest sistem este în curs de pregătire pentru a intra în producția de serie și urmează să fie lansat în viitorul apropiat.

Active Brake Assist 3

Grație acestui sistem, în situația în care camionul detectează un pericol în față, chiar dacă este vorba de ceva static sau aflat în mișcare, iar șoferul nu apucă să reacționeze în timp util, coliziunea este evitată. Active Brake Assist 3 intervine și frânează în siguranță, atât pentru pasageri cât și pentru vehicule.

Practic, șoferul este avertizat vizual și acustic de apropierea unui pericol. Dacă acesta nu intervine cu succes într-o anumită „fereastră“ de timp, sistemul intervine oprind mașina, claxonând puternic și semnalizând cu farurile. Acest sistem este disponibil pentru camioanele grele Mercedes-Benz Actros, Antos și Arocs, dar și pentru vehiculele de transport pasageri ale grupului Daimler, Mercedes Benz Travego, Setra Top Class 500, ConfortClass 500 și double-decker-ul Setra 431 DT.

Anti-Jackkniffing System ATC

Sistemul unic anti-forfecare recent dezvoltat de Mercedes-Benz dă un nou înțeles stabilității, manipulării și siguranței în autobuze articulate. Forțele de direcție și de reacție ale autobuzelor articulate sunt, practic, pe picior de egalitate cu cele ale unui vehicul solo. În contextul în care vehiculul ajunge într-o situație de stabilitate scăzută, precum un drum alunecos, sistemul de amortizare a îmbinării este ajustat rapid în compensare.

Legile fizicii ne spun că un autobuz articulat este foarte ușor de destabilizat și se poate ajunge până la momentul când partea din spate a mașinii să vină lângă cea din față printr-o mișcare de forfecare nedorită. Noul sistem este oarecum echivalentul unui sistem de stabilitate electronică pentru asemenea vehicule. În acest moment, Anti-Jackkniffing System ATC este disponibil pentru Mercedes-Benz Citaro G și CapaCity L.

CrossWind Assist

CrossWind Assist este un sistem pe care îl cunoaștem deja destul de bine. În limitele a ceea ce este fizic posibil, sistemul compensează efectele vântului ce suflă din lateral și influențează mersul vehiculelor. Acesta reduce semnificativ stresul conducătorului auto, șoferii nemaifiind luați prin surprindere și nevoiți să acționeze din impuls atunci când o rafală de vânt izbește mașina din lateral.

Crosswind Assist a fost dezvoltat pentru a îmbunătăți siguranța vehiculelor comerciale, fiind adresat în special vehiculelor cu plafon înălțat și/sau cu ampatamente mai lungi, ce resimt mai puternic efectul pe care îl are vântul din lateral asupra mașinii.

Pentru a contracara această forță, sistemul frânează automat una dintre roțile aflate pe partea de unde suflă vântul, făcând vehiculul să revină pe traiectoria corectă. Sistemul este bazat pe ESP, devine activ la viteze de peste 80 km/h și se află în echiparea de serie a modelelor Mercedes-Benz Sprinter și Vito.

Pre-Safe

Disponibil pe modelele Mercedes-Benz Vito, Pre-Safe este un sistem complet nou, care este capabil să identifice situațiile critice ce ar putea duce la un accident. Atunci când vehiculul frânează greu, apare subvirarea sau mișcări critice ale volanului, sistemul detectează aceste reacții și începe să ia măsuri de precauție pentru a proteja pasagerii în eventualitatea unui impact.

Sunt închise ferestrele ce sunt deschise, pentru a nu exista riscul ca vreun pasager să fie aruncat afară, iar centurile de siguranță se tensionează brusc. Totodată, în situația în care scaunul din dreapta, cu reglaj electric, este așezat într-o poziție mai confortabilă, dat pe spate spre exemplu, acesta este adus, prin intermediul sistemului, la cea mai sigură poziție.

Camionul Viitorului 2025

După work-shop-uri și demonstrații legate de siguranță și eficiență, am primit și un mic „desert“. O plimbare, mai degrabă o demonstrație pe viu, cu Future Truck 2025. Acesta este un concept prezentat în 2014 ca o revoluție în materie de eficiență și siguranță, trafic rutier, infrastructură şi transport. Camionul este capabil să funcționeze în mod autonom, bazându-se pe o serie de radare foarte performante, fapt demonstrat și cu ocazia acestui eveniment.

OM 471 – versiuni

Putere                                    Cuplu

421 CP @ 1.600 rpm                  2.100 Nm @ 1.100 rpm

449 CP @ 1.600 rpm                  2.200 Nm @ 1.100 rpm

476 CP @ 1.600 rpm                  2.300 Nm @ 1.100 rpm

510 CP @ 1.600 rpm                  2.500 Nm @ 1.100 rpm

530 CP @ 1.600 rpm                  2.600 Nm @ 1.100 rpm

Alexandru STOIAN

Berlin, Germania

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.