Sisteme Hi-Tech pentru frauda zero

Frauda zero in transporturi reprezinta un visconsiderat de multi imposibil de atins si, totusi,tehnologia de ultima generatie poate oferiraspunsul. Compania Antares Transport din Ramnicu Valcea a implementat un sistem menit sa depistezeorice incercare de furt din partea soferilor, iar acest model ar putea reprezenta revolutie in transportul rutier de calatori.

Poate cea mai mare suferinta a firmelor de transport rutier de calatori este legata de pasagerii clandestini ori, mai exact, de banii pentru care soferii nu dau bilet. Metodele prin care conducatorii auto reusesc sa isi insuseasca sume importante sunt atat de diverse si inventive, incat controlul s-a dovedit ineficient sau nu a putut decat sa limiteze fenomenul… cel putin pana in prezent.

Cu ajutorul tehnologiei, puse la dispozitie de catre firma UTI, Antares ar putea rezolva aceasta problema majora in transportul de calatori.

O noua mentalitate pentru soferi

La fel ca intreaga piata, Antares a resimtit efectele crizei. Numarul de pasageri s-a diminuat anul trecut cu aproximativ 20%, sumele datorate de stat pentru transportul persoanelor care beneficiaza de subventii au ramas neplatite din luna mai 2009, iar concurenta neloiala continua sa afecteze activitatea, pe fondul unei reactii slabe din partea autoritatilor.

„A trebuit sa scadem costurile la maxim. Am redus cu 3% cota de motorina alocata soferilor, care au devenit mai atenti la modul in care conduc, am realizat cateva teste, iar rezultatele au aratat un consum mai mic decat cota alocata anterior. De asemenea, a trebuit sa scadem costurile salariale, iar personalul a fost redus si am reesalonat ratele aferente masinilor aflate in leasing – am avut sase luni in care am platit doar dobanda“, a afirmat Dumitru Becsenescu, presedintele grupului Antares. Insa, perioada dificila nu a oprit demersurile conducerii Antares de a continua modernizarea firmei. Dimpotriva, au trecut la implementarea unui proiect ambitios, realizat impreuna cu firma UTI, prin care se incearca stoparea furturilor si, in final, schimbarea mentalitatii soferilor.

„Astazi, avem fluctuatie de personal in conditiile in care nu acceptam compromisuri, nu toleram furtul la soferi. Sunt soferi care nu pot sa renunte la furt, iar acestia vor pleca din companie. Dar sunt soferi care s-au apucat sa fure in urma unui complex de imprejurari, iar exemplul dat de ceilalti conteaza foarte mult. Stim ca soferii ne fura, dar nu putem sti cu siguranta cat si cum. Practic, este vorba despre insusirea unor bani din gestiunea firmei, iar uneori calatorii sunt complici. Sunt unele situatii in care nu se taie bilet, si alte situatii in care pasagerii dau biletul inapoi soferului la coborare in semn de «recunostinta», iar acesta il revinde sau, pur si simplu, sunt utilizate bilete care nu apartin firmei, «facute rost» sau confectionate de soferi. Prin noul sistem, transferam gestiunea companiei spre sofer, care devine raspunzator“, a explicat Dumitru Becsenescu.

Proiectul are doua componente, cea antifrauda si cea motivationala. Astfel, prin noul sistem, conducatorii auto au posibilitatea sa se afirme, criteriile de evaluare devenind clare, corecte, legate strict de profesionalism si competenta.

Nu mai e loc de intors

Sistemul de taxare, implementat de UTI la Antares, este asemanator cu cel de la RATB. Aparatul de bord este legat prin GPS si emite bilete si valideaza abonamente. „Discutam de carduri comercializate la agentia noastra, dar care pot fi reincarcate de catre sofer. Cardul poate acoperi abonamentul pe o relatie si se valideaza la urcare. Pana acum, abonamentele erau greu de controlat – soferii ii cunosteau pe abonati si, uneori, nu mai controlau respectivele cartoane pentru a vedea daca mai sunt valabile… Si avem peste 2.000 de abonati“, a spus presedintele Antares.

Cardul poate fi utilizat si ca un portofel electronic – se incarca bani pe el iar calatorii il pot folosi pe orice traseu Antares. Cardurile vor putea fi incarcate inclusiv pe Internet, dar ramane si varianta achizitionarii biletelor de la sofer. Prin introducerea acestor carduri, se urmareste atragerea si fidelizarea de noi clienti. De altfel, soferii nu trebuie decat sa selecteze, pe un ecran aflat la bord, statia de destinatie a calatorului, pentru emiterea biletului, pentru ca, prin GPS, sistemul stie automat statia in care se gaseste in acel moment. Toate informatiile din sistemul de taxare sunt descarcate automat la autogara prin GPRS. Sistemul video completeaza proiectul si este reprezentat de o camera montata deasupra soferului, indreptata catre usa. Filmele inregistrate de camera sunt fragmentate, putand fi preluate doar acele secvente petrecute in statie, de la deschiderea si pana la inchiderea usii. Imaginile sunt stocate pe un hard care este descarcat la autogara. Sistemul permite ca intotdeauna sa se cunoasca soferul si masina despre care este vorba. Informatiile din sistemul de taxare si inregistrarile video sunt comparate de dispeceri. Dispecerii numara calatorii care urca si coboara, in raportul final trebuind sa coincida informatiile din sistemul de taxare cu ceea ce s-a vizualizat pe inregistrarea video. Neregulile sunt semnalate, reverificate si, daca este cazul, sunt imputate soferului. Informatiile pot fi stocate cu pana la o luna de zile in urma, iar soferii au posibilitatea sa conteste deciziile. „Soferii au primit sistemul cu scepticism, nefiind convinsi ca poate functiona. Pentru a asigura functionalitatea, compania a dat mai multe decizii, semnate de soferi, prin care acestia sunt sanctionati daca este obturata camera sau daca sunt deteriorate componente ale sistemului. Neregulile aduc soferilor o amenda de 200 lei. Sistemul trebuie sa fie 100% sigur. Acum, suntem la faza experimentala, dar nu avem motive de ingrijorare“, a precizat Dumitru Becsenescu. Odata cu acest sistem, conducerea Antares estimeaza o crestere cu cel putin 10% a incasarilor. Intregul sistem a costat aproximativ 500.000 de euro, iar in cazul unor venituri superioare cu 10% pentru firma se amortizeaza in 2 ani.

„Modalitatea prin care se realiza inainte verificarea soferilor erau echipele de control, formate din doi controlori si un sofer cu autoturismul. In momentul in care controlorii opresc o masina pe un traseu, toti ceilalti soferi stiu acest lucru printr-o solidaritate a acestora, cel controlat avand grija sa ii anunte pe ceilalti, astfel incat ei sa nu aiba stresul controlului. Sunt doua echipe de control si, astfel, aparitia acestora pe un anumit traseu inseamna pentru soferii de pe celelalte trasee ca nu vor fi controlati. S-a creat aceasta colaborare intre soferi si cred ca asa functioneaza lucrurile in orice companie. Costul unei echipe de control ajunge la 10.000 lei pe luna, iar doua echipe la peste 80 de masini nu pot combate eficient frauda despre care discutam. De acum inainte, soferii vor sti ca la Antares nu se poate fura, insa cei care doresc sa lucreze corect vor fi rasplatiti la firma noastra“, a completat presedintele Antares.

Programul de cinci stele

Proiectul gandit de Antares nu presupune doar un control strict al activitatii soferilor, ci si motivarea celor care au o prestatie buna. Astfel, fiecare sofer primeste un ecuson, pe care pot fi aplicate pana la cinci stele. Evaluarile au loc odata la sase luni, in urma lor soferii putand primi o stea, daca au un punctaj suficient de mare. Tinuta corespunzatoare, atitudinea fata de calatori, corectitudinea sunt aspecte care sunt luate in considerare.

„Vom elimina echipele de control, rezultand o reducere a cheltuielilor cu 20.000 lei pe luna, iar celor care lucreaza in dispecerat li se interzice sa relationeze cu soferii, atat in timpul serviciului cat si in afara acestuia. Vrem sa schimbam mentalitatea soferilor, motivandu-i sa fie corecti. Sistemul de evaluare este transparent, soferii il cunosc si stiu cand si cum pot primi stele. Fiecare stea inseamna salarii mai mari, iar de la trei stele apar alte facilitati. Isi pot alege masinile si cursele pe care sa mearga, in detrimentul celor cu mai putine stele, familiile beneficiaza de card VIP cu gratuitate pe cursele Antares, acces la directorul general pentru probleme personale fara audienta…“, a spus Dumitru Becsenescu.

Astfel, soferul cu cinci stele va fi respectat si invidiat de ceilalti conducatori auto profesionisti. In plus, se poate vorbi de un plan de cariera al acestuia, o tinta catre care se indreapta. Astazi, la nivel de grup, Antares are peste 700 de angajati, iar pe segmentul de transport peste 200, fiind utilizat un parc auto de 84 de masini (microbuze si autocare). In ultimii patru ani, Antares a investit aproximativ 4 milioane de euro in innoirea parcului.

Dumitru Becsenescu, presedinte Grup Antares:

Stoparea furturilor reprezinta o preocupare a tuturor managerilor de transport, pentru ca ne confruntam cu aceleasi probleme, insa numai un proiect integrat si fara fisuri poate functiona. Atunci cand am gandit acest proiect, ne-am impus sa nu existe riscul ca programul sa nu functioneze sau soferul sa poata gasi portite de a-l ocoli. De asemenea, odata depistat furtul, trebuie sa putem lua masurile obiective mentinand totodata o relationare corecta cu soferul.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.