Deși, teoretic, încă la început, recrutarea de șoferi profesioniști extracomunitari, din țări de origine considerate a fi „exotice”, capătă din ce în ce mai multă amploare, în România. Am discutat despre procesul de recrutare și despre ce anume cer transportatorii români de la șoferii străini cu Rudolf Hartmann, directorul general al companiei Strategic HR Outsourcing.

ZIUA CARGO: Cine este Strategic HR Outsourcing?
Rudolf Hartmann: Strategic HR Outsourcing este o agenție de recrutare internațională specializată 90% în șoferi extracomunitari, în special din țările GCC (Golful Persic), Egipt, India, Sri Lanka, Kenya, Rwanda. Desigur, dacă avem clienți care prestează și servicii logistice sau dețin un atelier de reparații camioane, putem aduce și personal pentru depozit, mecanici sau depanatori anvelope, care reprezintă restul de 10% din portofoliul nostru de angajări.
Care vi se par cele mai prielnice țări de origine a șoferilor, pentru România?
Depinde foarte mult de cerințele clientului. Cei din Kenya sunt creștini și vorbesc limba engleză la nivel nativ. În țările GCC, UAE (Dubai), Arabia Saudită, Kuwait etc., vorbesc bine engleză; mulți care lucrează acolo și provin din India, Sri Lanka, Pakistan nu prea vorbesc araba, așa că trebuie să vorbească engleza la un nivel decent, doar că o bună parte dintre ei nu sunt creștini, ci musulmani, ori hinduși. Cred că depinde foarte mult și de cultura din compania angajatoare, de mix-ul de naționalități și religii, astfel încât persoanele care vin să se poată integra. Depinde, de asemenea, de activitatea clientului. Dacă lucrează pe Marea Britanie, este mai greu cu vizele pentru șoferii din Pakistan etc., dar mai ușor cu cele pentru șoferii din India și Sri Lanka. Dacă lucrează doar pe transport intern în România, pot veni de oriunde. Iar dacă vorbim de viteză, cel mai repede vin din Dubai. Este bine să ținem cont de toate aceste aspecte.

Cum vedeți o abordare care să crească șansele de succes, în importul de forță de muncă?
Cel mai important aspect ar trebui să fie respectarea legii. Mă refer direct la acordarea acelorași condiții precum ale acelora care deja sunt angajați în cadrul societății. Știm toți că în transporturi, astăzi, remunerația presupune, de regulă, un salariu apropiat de minimul pe economie, plus diurnă, în medie de +75 de euro pe zi, pe comunitate. Teoretic, deși cei care vin din țări foarte sărace ar putea să trăiască și ar fi mulțumiți și cu mai puțin, legea spune că ar trebui să îi plătim la fel și să le oferim aceleași condiții ca și șoferilor români.
Și nu este vorba doar despre respectarea legii. Diferențele de plată riscă să producă disensiuni în companie.
Un al doilea aspect esențial pentru succesul importului de personal este asumarea timpului necesar recrutării. Ca angajator, trebuie să înțelegi că procesul de selecție și aducere a șoferilor nu se finalizează peste noapte; vorbim despre un demers complex, care presupune pași administrativi, logistici și de integrare și care necesită răbdare și planificare pe termen mai lung.
Apoi, cred că este foarte importantă partea umană. Când se simt parte dintr-un colectiv, oamenii nu vor dori să plece.

Care sunt etapele care trebuie parcurse?
În primul rând, clientul intră în contact cu furnizorul și stabilesc împreună o dimensiune a nevoii. Nu există neapărat niște limite superioare și inferioare ale numărului necesar de șoferi. Putem aduce și doar un șofer, dar, cu siguranță, ajută dacă putem să îi aducem în grup, pentru că se pot integra mai ușor astfel, pe când, dacă vine unul singur, șansele de marginalizare, chiar involuntar, sunt crescute.
Nivelul de implicare a clientului în procesul de recrutare depinde de ceea ce își dorește și de numărul de șoferi necesari. Noi mergem până la a face testările de conducere și de limbă engleză împreună cu clientul, în țara de origine.
Pentru testare, există personal specializat în cadrul agențiilor, care se asigură, printr-un proces de testare riguros, că viitorii angajați corespund cerințelor specifice ale angajatorului.
Lista mare de potențiali șoferi o creăm noi, cu ajutorul agențiilor locale de recrutare acreditate cu care lucrăm, iar lista scurtă se de semnează împreună cu clientul, dacă acesta decide că vrea să vină în țara de origine să-i vadă. Am avut și situații în care clientul a venit nu neapărat să-și ia candidați, ci mai mult pentru a face un audit de proces, pentru a se asigura că acesta decurge așa cum am stabilit. La discuția inițială sau la precontract, stabilim împreună ce și-ar dori, cum ar trebui să fie testul de conducere, dacă dorește un test mai complex, cum să organizăm poligonul etc. Cam peste tot, avem închiriat câte un poligon. În unele țări, este mai simplist, în altele este foarte bine dotat. Dacă mergem în Du bai, lucrurile sunt total diferite față de Kenya. Pentru recrutare, lucrăm cu agenții locale pe care le-am auditat inițial.
În cazul în care clientul nu vine în țara de origine să facă testările, organizăm interviuri video, pentru ca angajatorul să intre în contact cu candidatul, și oferim înregistrare video a testului de conducere. Unii dintre clienții noștri se bazează pe experiența noastră și au încredere că avem capacitatea de a recomanda personalul potrivit.
Ulterior, intrăm în procedura de imigrări, care presupune, standard, obținerea avizului de muncă, obținerea vizei și, după aceea, obținerea permisului de ședere, când este în țară. Apoi, la cerere, începem să realizăm documentele necesare pentru permisul de conducere și pentru atestatele profesionale. Acest demers reprezintă un atu major pentru angajatori, deoarece reduce considerabil timpul și efortul necesare finalizării acestui proces.
Atunci când șoferul ajunge în România, dar încă trebuie să-și mai obțină restul documentelor, clientul are obligația legală de a angaja candidatul respectiv, asigurându-se că respectă legea și reglementările în vigoare. Noi suntem alături de client, pentru a-l consilia și în această etapă esențială.
Există avantaje în angajarea unui șofer extracomunitar?
Fiind departe de familie și, adesea, aparținând unor culturi și religii diferite, șoferii resimt altfel momentele de sărbătoare. Pentru mulți dintre ei, zilele noastre libere sunt zile obișnuite de muncă, iar prezența pe camion nu reprezintă o problemă. În ceea ce privește concediile acasă, respectarea legislației este primul pas, însă, dincolo de asta, există un dialog cu fiecare. Unii își doresc să revină de două ori pe an, alții preferă să compenseze orele suplimentare cu zile libere, iar pentru mulți, având în vedere distanța de mii de kilometri, un concediu scurt nu are sens, motiv pentru care aleg să stea trei sau chiar patru săptămâni. Clienții noștri înțeleg aceste aspecte, iar șoferii lor se simt apreciați, respectați și sprijiniți în cariera lor.

Sfaturi pentru o inducție cât mai reușită a acestor angajați?
Să înceapă cu dreptul, să respecte legea, să se ocupe de ei cineva, astfel încât să le asigure o integrare în companie, inclusiv în comunitate, cât mai ușoară. În primele două luni, cât nu „locuiesc” în cabină, ei vor trebui să stea undeva, în chirie, sau la o pensiune. Ar trebui să le arate cineva cum să se descurce, de unde își pot procura hrana etc.
Apoi, este obligatoriu să facă toate instructajele necesare, în privința legislației specifice. De exemplu, acești șoferi provin din niște țări în care nu există niciun fel de reguli privind timpii de condus și odihnă, iar asimilarea regulilor AETR poate scuti inclusiv firma de transport de amenzi și cheltuieli suplimentare.
Apoi, la fel ca și pentru toți ceilalți șoferi români, compania trebuie să-și țină promisiunile, ca zi de plată, ca sume, condiții de muncă etc.
Care este modalitatea de tarifare?
În acest tip de colaborare, cel mai important este să existe un echilibru între nevoia urgentă a angajatorului de a avea șoferi disponibili și calitatea serviciului oferit. Noi credem că acest proces trebuie să fie transparent, corect și adaptat fiecărui partener în parte. De aceea, oferim flexibilitate și în ceea ce privește modalitatea de plată, astfel încât fiecare companie să poată alege varianta care i se potrivește cel mai bine. Esențial pentru noi este ca angajatorul să aibă încredere că procesul este gestionat profesionist, că șoferii ajung pregătiți și integrați, iar investiția să fie echitabilă și sustenabilă pentru ambele părți.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro















