Solaris e pregatit de ofensiva

Cand vorbim despre avantajul competitiv al Solaris in Romania, trebuie sa ne referim la doua domenii: transportul urban si nou-aparuta parte de interurban. Mai ales in domeniul transportului urban, Solaris si-a dovedit competitivitatea pe plan european, iar anul trecut, pe o piata extrem de saraca, practic si in Romania, a devenit unul dintre jucatorii cei mai importanti. Despre ce se intampla pe piata si despre perspectivele Solaris in tara noastra, am discutat cu Dan Ciolan, director general IAC Management, importator Solaris.

Ziua Cargo: Care este situatia la ora actuala pe piata autovehiculelor de transport pasageri din Romania?

Dan Ciolan: La 21 milioane de locuitori, vorbim de un total de 50 de autobuze vandute anul trecut. E foarte putin, in conditiile in care Bulgaria a cumparat in 2012 numai de la Solaris 200 de autobuze si aproximativ 80 de troleibuze. Daca ii socotim pe toti producatorii, in Bulgaria, care este pe jumatate cat Romania, s-au vandut sute de masini. Aceasta pentru ca, in momentul in care au distribuit fondurile europene, au specificat ca le pot folosi si pentru mijloacele de transport. La noi, in perioada 2007-2013, fondurile europene nu s-au putut folosi si pentru mijloace de transport. Tot ce s-a putut folosi a fost pentru reabilitari de linii de tramvai – si sunt multe orase care au accesat fonduri: Timisoara, Cluj-Napoca, Bucuresti etc. Dar de anul viitor vom putea sa accesam si noi fonduri europene pentru achizitia de mijloace de transport si asteptam cu totii cu interes acest lucru.

S-a maturizat cererea in Romania, in sensul de a aprecia autobuzele premium?

Oamenii din regiile de transport, principalii beneficiari ai acestor autobuze, stiu foarte bine care sunt avantajele, dar problema lor este de buget, fiind subventionati. Pentru a accesa gama premium, ar trebui ca si consiliile locale, primariile, sa inteleaga care este avantajul unui autobuz premium. Altfel, la prima vedere, cand trebuie sa platesti in jur de 200.000 de euro pentru un premium, comparativ cu 140-150.000, cu cat poate fi achizitionat un autobuz chinezesc, diferenta este foarte mare. Dar avantajele sunt net in favoarea celor premium si incet, incet, oamenii incep sa inteleaga acest lucru.

Care ar fi avantajul Solaris in fata celorlalti competitori?

Solaris se numara printre specialistii in transport urban, oferind toate solutiile posibile. Gama sa de produse include autobuze, troleibuze, tramvaie. De asemenea, Solaris a fost intotdeauna printre pionierii tehnologiilor noi. Un alt avantaj competitiv este flexibilitatea.

Sunt regiile autonome pregatite sa inceapa proiecte de accesare a fondurilor europene?

Ma tem ca, deocamdata, desi toata lumea a auzit ca se vor putea accesa fonduri europene, nimeni nu stie cum sa o faca. Va trebui sa fie o perioada de rodare, de cautari, probabil de o jumatate de an sau chiar mai mult. De aceea ma astept ca abia undeva in partea a doua a anului viitor sa apara primele masini. Dar cu certitudine anul 2015 va fi plin de proiecte, iar Solaris va fi pregatit, avand experienta din alte tari care au accesat fonduri europene pentru vehicule.

Ce se intampla in Romania pe partea de vehicule electrice, tramvaie, troleibuze?

La troleibuze, nu e o piata vasta, dar sunt cateva intentii. Cu tramvaiele e un subiect interesant, o piata absolut fantastica din punctul de vedere al potentialului, iar Solaris n-ar vrea sa rateze startul. Din momentul in care se da drumul la fonduri europene, vor incepe achizitiile de tramvaie noi – vor fi marile orase care isi vor moderniza liniile, iar pe liniile modernizate nu poti sa umbli cu tramvaie vechi. De asemenea, vor fi modernizari ale parcului existent.

Ce ne puteti spune despre partea de transport interjudetean?

Credem ca, o data cu crearea zonelor metropolitane, piata aceasta va creste. Daca vorbim de o raza de 5 km in jurul orasului, probabil ca poate fie folosit un autobuz cu podea coborata, dar daca deja vorbim despre 15 sau 20 de km, autobuzul urban nu mai este cea mai buna solutie, mai ales ca trebuie sa apara si facilitatile pentru transportul bagajelor. Pe transport metropolitan, estimam ca in urmatorii 3 ani se va ajunge la o piata de cel putin 150-200 de masini, din care vom detine si noi probabil 20%.  Pentru acest segment, Solaris a pregatit un produs dedicat – Interurbino.

Interurbino este o solutie extrem de interesanta. Lasand la o parte faptul ca vorbim de acelasi material de baza, adica de inox, avem doua variante constructive pentru Romania, de 12 m si 12,8 m. Cel de 12,8 m ofera pana la 59 locuri si peste 6 mc cala de bagaje, ceea ce inseamna foarte mult pentru un vehicul din aceasta categorie. Are o configuratie stricta, care asigura pe de o parte un bun nivel al confortului pentru pasageri si, in acelasi timp, pretul este mult mai bun decat al oricarui concurent. Motorizarea este optiunea clientului, EURO 5 sau EURO 6.

Ce ne puteti spune despre partea de service?

In curand, vom inaugura un service in Bucuresti si probabil ca o sa facem si un centru de piese de schimb si de consumabile. Deci vom avea inca un punct fix si o echipa mobila care sa se deplaseze in tara, urmand ca ulterior, in functie de evolutia pietei, sa dezvoltam parteneriate cu service-uri din tara. Urmarim cu atentie si regionalizarea, pentru ca atunci ar fi relativ simplu sa ne decidem unde vom localiza punctele de service.

Cat de importanta este finantarea?

Finantarea ramane un punct important. Pana acum, cel putin pentru autobuzele urbane, s-a recurs la finantare din surse proprii – de la primarie – sau prin leasing. Sigur ca exista si posibilitatea ca Solaris sa vina cu oferte de finantare. Exista un program de sprijin al guvernului polonez pentru export si se pot accesa aceste fonduri – vorbim de nivel de dobanda de aproximativ 3%. Fondurile pot fi acordate unei autoritati, cum ar fi primariile, pe termen de 7 ani. Sistemul este functional, dar este inca destul de dificil de accesat in Romania, pentru ca deocamdata nu este foarte clar cum anume poate fi aplicat in cadrul unei licitatii.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.