SOLICITĂRI PENTRU O LEGISLAȚIE ADAPTATĂ. Cărăușii cer sprijinul autorităților pentru a putea angaja șoferi ucraineni

Companiile românești de transport vor să angajeze șoferi din Ucraina, oferind o șansă corectă conducătorilor auto profesioniști și salarii similare celor acordate românilor, odată ce situația internațională o va permite. Se impune, însă, modificarea legislației, care, astăzi, face aproape imposibil un astfel de demers.

Mai multe mari companii de transport au transmis, în acest context, o solicitare în atenția primului ministru, a ministrului Transporturilor și Infrastructurii, precum și către Camera Deputaților, prin intermediul căreia solicită sprijinul în rezolvarea problemelor ce țin de legislația națională în domeniul transporturilor de marfă și persoane. În scrisoarea oficială se atrage atenția că sunt mulți transportatori care doresc să angajeze șoferi ucraineni de camion, asumându-și inclusiv integrarea lor și a familiilor în sistemul românesc și european.

Situația actuală, pe scurt

Transporturile sunt condiționate de Directiva Europeană 59/2003/CE, reglementările fiind transpuse în practică, în România, de Ministerul Transporturilor, prin intermediul Autorității Rutiere Române (ARR) și Direcției de Transport Rutier, precum și de Ministerul de Interne, prin Direcția Regim Permise și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

În acest context, semnatarii scrisorii deschise arată că, pentru angajarea unui șofer de camion ucrainean, apar 3 impedimente majore:

  • Statul român nu recunoaște permisul de conducere ucrainean la angajare și formare profesională. Un cetățean ucrainean care ar vrea să lucreze pe un camion sau autocar din România trebuie mai întâi să-și schimbe permisul de conducere într-unul românesc (procedura se întindea pe o perioadă de cel puțin 2-3 luni, în condițiile de dinaintea războiului).
  • Formarea profesională (cod 95, prin care șoferul își poate obține un atestat românesc) nu este permisă decât în limbile engleză, română sau spaniolă.
  • Datele de referință până la care șoferii trebuie să își fi obținut permisul de conducere – 10.09.2008 (transport persoane) și 10.09.2009 (transport marfă) – după care ARR nu acceptă șoferi pentru examinare și eliberarea atestatului de formare profesională.

În această situație, cărăușii români solicită adoptarea unor reguli similare celor din Polonia, Lituania sau Ungaria.

Exemplele Poloniei și Lituaniei

Polonia și Lituania au eliminat toate cele 3 impedimente, în sensul că șoferii ucraineni se pot angaja și pot conduce camioane/autocare în baza contractului de muncă, a pașaportului biometric și a permisului de conducere internațional.

Mai mult decât atât, toate testările teoretice se fac în limba ucraineană, șoferii putându-se înscrie, pur și simplu, la orice școală acreditată în domeniu pe teritoriul celor două state, pentru ca, ulterior, să poată susține examenul (sub formă de test grilă) în limba maternă. Odată promovat examenul, sunt liberi să conducă vehiculul de transport marfă sau persoane.

În plus, datele de referință 10 septembrie 2008 (în cazul transporturilor de persoane) și 10 septembrie 2009 (în cazul transporturilor de mărfuri) au fost eliminate, având acces la profesie și șoferii care au obținut permisul de conducere și după aceste date.

Exemplul Ungariei

Ungaria a eliminat, de asemenea, toate cele 3 impedimente, cu mențiunea că examenul teoretic se dă în prezența unui traducător autorizat.

O nevoie reală a României

Reamintim, România are probleme din ce în ce mai mari legate de lipsa de personal, în aproape toate domeniile de activitate, iar transporturile se află într-unul din locurile fruntașe. Este motivul pentru care forța de muncă specializată în domeniu din Ucraina ar ocupa un spațiu lăsat de românii care au plecat în Vest. În plus, șoferii ucraineni au deja experiența curselor la nivel european și au demonstrat, în cadrul firmelor unde au activat în afara țării (de exemplu, din Polonia) că sunt foarte buni profesioniști și loiali, retenția de personal fiind de peste 85%. Trebuie dispecerizați, însă, în limba maternă sau în rusă, deoarece foarte puțini cunosc limba engleza. O altă particularitate ține de faptul că sunt, în majoritate, ortodocși pe rit vechi, firmele la care lucrează putând, astfel, beneficia de prezența lor la lucru pe perioada Crăciunului și Revelionului pe rit nou, iar perioada concediilor lor de sărbători este după 10 ianuarie.

Solicitarea companiilor de transport din România vine în completarea mesajelor oficiale care susțin găsirea de variante reale de sprijin pe termen lung a ucrainenilor.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.