SOLUȚII ADAPTATE LA RĂZBOI: Cresc tarifele de transport pe relația Asia. Cu cât?

Situația critică de la granița României a generat majorări ale tarifelor de transport pe relația China și rute regândite. Piața oferă, în continuare, soluții, atunci când ești dispus să plătești. La ce ne putem aștepta? Iată cum stau lucrurile…

Alin Burlan

AERIAN

A fost suspendat dreptul de survol asupra Ucrainei, iar sancțiunile impuse de Uniunea Europeană companiilor rusești a făcut ca și spațiul aerian al Rusiei să fie închis, motiv pentru care cursele Finair și Air France cu destinația Asia au fost suspendate, Lufthansa a anulat imediat după interdicții ceva zboruri, apoi a început să folosească o rută alternativă, care este mai lungă cu 1,5-2 ore și presupune mai puțină marfă, pentru a putea economisi combustibil.

Companiile chinezești nu sunt afectate și folosesc ruta inițială, însă preturile au crescut cu aproximativ 3 USD/kg iar spațiul a devenit critic. Se așteaptă creșterea tarifelor cu încă 2-3 USD, în următoarea perioadă, prețul barilului de petrol a crescut, iar cererea este foarte mare.

AirBridge Cargo, companie rusească având peste 15 avioane cargo, nu mai poate opera în Europa, motiv pentru care presiunea pe spațiu va crește exponențial.

FEROVIAR

Pentru moment, câțiva dintre marii operatori au suspendat rezervările pentru importurile din China. Ruta care tranzitează Kazahstan-Rusia-Belarus se confruntă cu o și mai mare presiune pe volume, iar timpii de așteptare pentru schimbarea ecartamentului vor crește. Punctul de intrare din Polonia (Małaszewicze) este, deja, supraîncărcat, iar multe companii decid să nu mai folosească ruta Rusia-Belarus (ca parte din sancțiunile economice aplicate), ceea ce generează o reducere a cererii pentru acest serviciu.

Companiile chinezești care operează aceste rute au implementat deja o rută alternativa via Turcia, însă, ca și la aerian, tarifele și cererea vor crește.

MARITIM

După o ușoară scădere a prețurilor, în ultima lună, începerea războiului va pune presiune pe spațiul către România, porturile ucrainene nu mai operează, motiv pentru care toate containere care se îndreptau către Ucraina vor fi descărcate în Varna sau Constanța, portul nostru fiind preferat, pentru că este mult mai aproape de Ucraina.

RUTIER

Serviciul din China încă funcționează via Kazahstan-Rusia-Belarus. Nu se mai tranzitează Ucraina, iar șoferii ruși sau cei din Belarus semnalează că sunt agresați la intrarea în UE. Însă, atâta timp cât nu sunt ridicate vizele, pot livra în continuare. În paralel, marea majoritate a companiilor a suspendat serviciul, se lucrează la o rută alternativă prin Kazahstan-Azerbaidjan-Georgia-Turcia-Bulgaria, cu timp de tranzit de 28/31 de zile;

Chiar dacă este presiune pe lanțul logistic, se pot găsi soluții și spațiu, însă tarifele cresc foarte mult, în această perioadă. Așa cum stă situația, în acest moment, este posibil ca, în următoarea perioadă, să apară întârzieri sau costuri foarte mari, cauzate de cererea mare, creșterea tarifelor la combustibili și sancțiunile impuse companiilor rusești.

Alin BURLAN

alin.burlan@dreamcargo.ro

director general Dream Cargo Services

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.