Sorin Sirbu: OUG 109 trebuie abrogata pana in decembrie

Noua Lege a Transporturilor?

Episodul 3

Sorin Sirbu, directorul Directiei de Transport Rutier, ne-a declarat, ca, pana la inceputul lunii decembrie, OUG 109 privind transporturile rutiere trebuie abrogata, ca urmare a obligativitatii introducerii in legislatia nationala a mai multor regulamente europene.

Orice alte discutii care nu au legatura cu legislatia europeana nu-si au locul, in opinia sa, in acest moment. De altfel, Ministerul Transporturilor a transmis aviz negativ documentului aflat in Camera Deputatilor pentru ca, potrivit directorului DTR, ne-ar fi dus intr-o situatie de infringement pe 4 decembrie, cand ar fi trebuit preluate regulamentele privind ac cesul la profesia de transportator rutier, privind accesul la piata de transport international de marfuri si cel privind accesul la piata internationala de trans port cu au to carul si autobuzul. In acest context, Ministerul Transporturilor pregateste, in acest moment, un proiect de ordonanta care sa fie adoptat in timpul vacantei parlamentare si sa inlocuiasca OUG 109, transpunand reglementarile europene in domeniu. Actul normativ ar urma sa fie publicat pe site-ul MT la sfarsitul lunii mai, pentru ca in perioada iunie – iulie sa fie discutat in comisia de dialog social.

Alte asigurari, manageri direct responsabili…

Potrivit directorului DTR, exista, insa, si situatii in care statul membru poate alege varianta pe care vrea sa mearga. Astfel, regulamentul accesului la piata stipuleaza in ceea ce priveste conditia financiara ca se accepta capitalul propriu, mentionand, insa, ca statul membru poate apela si la alte mijloace, precum garantiile bancare si asigurarile. „Am purtat mai multe discutii cu patronatele, iar asigurarea de risc valabila astazi nu va mai sta in picioare pentru ca nu creeaza nici o valoare pentru operatorul de transport. Companiile de profil vor trebui sa gandeasca un alt produs de asigurare, care sa raspunda cerintelor europene“, a aratat Sorin Sirbu. El a subliniat ca, prin noile prevederi, operatorii vor deveni mult mai reponsabili prin intermediul conditiei de buna reputatie, pe care vor trebui sa o indeplineasca managerul si actionarii firmei. „Pana acum, responsabilitatea era undeva in aer, urmarind o entitate nedefinita, operatorul de transport. Acum, responsabilitatea se duce direct catre managerul de transport si actionari, carora li se retrage buna reputatie printr-un mecanism prevazut in regulament“. Conform directorului DTR, managerul va ramane fara reputatie atunci cand sunt constatate incalcari grave ale legislatiei sociale, ale modului de utilizare a soferilor sau ale starii tehnice a vehiculelor. O data cu retragerea bunei reputatii, operatorul de transport trebuie sa isi revizuiasca imediat managementul, iar daca buna reputatie este pierduta si de catre actionari, atunci se retrage licenta de transport. „Deschiderea si inchiderea unei firme de transport va comporta o responsabilitate mult mai mare, in acest context“, este de parere Sorin Sirbu. El a adaugat ca responsabilizarea actionariatului nu se va face numai pe baza legislatiei de transport, ci si pe baza celei financiare. „Mecanisme le sunt bine puse la punct. Asteptam ca organul de control sa isi faca datoria si sa faca posibila o concurenta loiala“, a subliniat directorul DTR.

… copii conforme nepersonalizate

In ceea ce priveste valabilitatea licentelor de transport, Sorin Sirbu a aratat ca ele se vor emite in continuare pe 5 ani, copiile conforme urmarind perioada de valabilitate a acestora. Nu se justifica, insa, in opinia sa, mentinerea cerintei privind personalizarea copiilor conforme cu numarul vehiculului. „In regulamentul european, copia conforma nu are optiunea privind numarul de circulatie, ci doar o rubrica de observatii, unde nu se spe cifica insa faptul ca acolo ar trebui trecut numarul masinii“. De altfel, in proiectul pregatit de Ministerul Transporturilor, copia conforma este nepersonalizata in acest moment.

ULTIMA ORA

Schimbari organizatorice in Ministerul Transporturilor

In luna aprilie, a fost publicata in Monitorul Oficial o noua organigrama a Ministerului Transporturilor, potrivit careia va fi infiintata o Directie Generala de Reglementari in Transporturi, care va avea atributii in ceea ce priveste transportul rutier, feroviar si maritim. Directia de Transport Rutier s-ar putea transforma, in acest context, in serviciu subordonat directiei generale. De asemenea, Autoritatea Rutiera Romana si Registrul Auto Roman, care au fost coordonate pana in prezent de secretarul de stat Eusebiu Pistru, au trecut in subordinea directa a secretarului general MTI, Gheorghe Dobre, in timp ce Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania ramane in subordinea directa a ministrului de resort, Anca Boagiu. Tot in luna aprilie, a fost elaborat un proiect de act normativ care prevedea infiintarea unui inspectorat unic de control pentru transporturile rutiere si care ar urma sa se afle in subordinea directa a ministrului. Pana la inchiderea editiei, nu fusese insa adoptat. Mai multe detalii despre cum ar trebui sa arate acest inspectorat puteti gasi pe site-ul www.ziuacargo.ro.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.