Sova ia la pas drumurile nationale

Dan Sova, ministrul Marilor Proiecte, a pornit in periplu prin tara sa vada pe viu starea drumurilor nationale. Cum cu autostrazile nu-i prea iese – tronsoanele ce trebuiau finalizate in aprilie de pe Coridorul IV Paneuropean mai intarzie -, iar pana in august, cand este programata divizarea CNADNR si infiintarea Agentiei Nationale de Autostrazi prin ordonanta a Guvernului, el este inca stapan al drumurilor nationale, a ales una dintre zonele cele mai vitregite de investitii in infrastructura rutiera: judetul Bistrita-Nasaud.

„Ca investitie, se va termina DN 15A, de la Reghin la Saratel. Sunt alocate 71 milioane lei pe acest drum. Termenul contractual de finalizare este 29 august 2013. Sper sa se finalizeze in luna august, ca sa-l putem inaugura. In acest moment, este finalizata peste 70% din investitia respectiva, deci probabil ca se va respecta termenul cu o precizie destul de mare“, a anuntat Dan Sova, dupa intalnirea cu autoritatile locale. Ministrul a inspectat si drumurile nationale 17C (care face legatura cu judetul Maramures) si 17D, intre Nasaud si Sangeorz-Bai – drum pe care l-a calificat „aproape necirculabil“. Pentru acestea se vor intocmi proiecte si studii astfel incat sa fie accesate fonduri europene pe exercitiul bugetar 2014-2020. Deci „nu mai devreme de 1 ianuarie 2014“. Pana atunci, intre Bistrita si Nasaud se va aplica o metoda de reciclare in situ (cu bitum spumat si suspensie de ciment in apa – n.r.) cu un covor asfaltic pe deasupra, care permite repararea drumului intr-un termen relativ scurt.

„Metoda de reciclare in situ poate fi facuta cu costuri nu foarte mari, care sa dea posibilitatea sa creasca si capacitatea portanta a drumului de la 8-9 tone pe osie pana la 12 tone. Aceasta e o solutie provizorie, pana ne apucam de facut investitia mare. In functie de metoda si de costuri, daca reusim sa le bagam in rectificarea pe iulie, reciclarea in situ o putem face. Va trebui sa vedem la nivel national si sa facem o prioritizare. Sunt cateva drumuri foarte importante in nordul tarii, cum e acesta, cum e cel intre Botosani si Suceava. Am venit sa le vad la fata locului ca sa pot sa raportez si eu mai departe“, a spus Sova.

Cat despre centura ocolitoare a municipiului Bistrita, care este prinsa in Planul Urbanistic General aflat in dezbatere publica, are sanse sa intre la finantare pe Fondul European de Dezvoltare Regionala.

Dan Sova s-a intalnit cu prefectul de Bistrita-Nasaud, Ioan Tintean, cu presedintele CJ Bistrita-Nasaud, Radu Moldovan, cu primarul Bistritei, Ovidiu Cretu, si cu reprezentantii CNADNR in regiune.

Astuparea gropilor, doar din rovinieta

Ministrul Marilor Proiecte s-a plans din nou ca nu are bani pentru plombarea drumurilor. „Vreau sa stiti niste cifre: directiile regionale de drumuri si poduri, 7 la numar, ne-au facut, la cererea noastra, o evidenta a sumelor ce ar trebui pentru astuparea gropilor. Nu pentru reabilitari sau lucrari de profunzime. Adunand, ne-a dat peste 4 miliarde de euro necesarul la nivel national. Bugetul anual al CNADNR pentru astuparea gropilor este de 180 de milioane de euro, bani care se colecteaza din rovinieta, in fiecare an, la nivel national. Rovinieta se ia pentru circulatia pe drumuri nationale si autostrazi, deci de pe 17.800 km de drum“, a precizat Dan Sova.

El a aratat ca „de la Guvern s-au alocat anul acesta 91 de milioane de lei pentru lucrari pe drumurile nationale, din care 14 milioane de lei sunt pentru covoare asfaltice si pentru straturi rutiere foarte subtiri acolo unde sunt de facut unele reparatii“. Investitiile in infrastructura sunt de 1,2 miliarde de euro, dar 680 de milioane de euro au fost datorii ce au trebuit achitate. „Nu am ramas cu foarte multi bani de investitii in 2013“, a spus Dan Sova, dar a promis ca in 2014 fondurile vor fi mai mari.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PÂLSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.