Șova: Vedem, pe șantiere, doar niște utilaje de mâna a doua

România are 800 de milioane de euro de cheltuit, anul acesta, din fonduri europene, iar, pe șantiere, vedem doar niște utilaje de mâna a doua, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Șova, în Camera Deputaților. 

Ministrul le-a declarat război constructorilor, care nu mai au nicio scuză pentru că nu avansează lucrările: „Astăzi, în România, pe toate șantierele aflate în lucru – și mă refer la 13 șantiere de autostrăzi, care însumează 176 km de autostradă – nu mai există nicio barieră administrativă. Nu mai e nevoie de nicio Hotărâre de Guvern de expropriere, de nicio autorizație, iar toți banii sunt la dispoziția constructorilor. Acest lucru nu s-a întâmplat de mulți ani în România, poate niciodată. Toți constructorii au front de lucru, dar, acum, se vede slăbiciunea companiilor – cele mai multe dintre ele străine, care au câștigat licitații, în România, în ultimii 20 de ani. Nu vedem, pe șantiere, utilajele pe care le-au pus în documentația cu care au câștigat licitațiile. Vedem, pe șantiere, doar niște utilaje de mâna a doua, exploatate de niște companii care nici măcar nu sunt subcontractorii declarați, ci doar niște prestatori, plătiți în bătaie de joc”.

Ministrul Transporturilor a arătat că știe acest lucru „pentru că, de trei luni, toți secretarii de Stat din minister au în sarcină repartizat câte un segment de autostradă în care există șantiere. Fiecare dintre aceștia merge o dată la două săptămâni pe șantier, împreună cu reprezentanți ai autorităților de control. Stau de vorbă cu antreprenorii, fac procese – verbale pentru fiecare vizită și iau scris că antreprenorii nu au niciun impediment din partea statului român în a lucra”.

Lucian Șova a dat ca exemplu Autostrada Sebeș – Turda: „Bineînțeles că, din dronă, arată foarte bine cele două segmente, dar vă invit să mergeți să vedeți acele două sectoare de autostradă, să stați de vorbă cu antreprenorii și să-i întrebați de ce niciunul dintre ei nu solicită începerea activităților de recepție. La unul dintre loturi a expirat termenul de predare pe 21 iunie. O să vă pot oferi probabil doar facturile de penalități pentru ei, deoarece, din punct de vedere al calității lucrărilor, mai sunt multe de verificat, credeți-mă!”, a spus demnitarul. 

Lipsă de muncitori

Ministrul Transporturilor a arătat că nu poate spune când se vor putea recepționa sectoarele de autostradă aflate în lucru, deoarece antreprenorii nu vor putea respecta graficele de lucrări, din lipsă de muncitori. „Avem 800 de milioane de euro de cheltuit anul acesta și avem, pe șantiere, la cei 176 de kilometri, aproape 1.800 de muncitori și câteva sute de utilaje. Iar, dintre acestea, 600 de muncitori și peste 300 de utilaje sunt la un singur antreprenor. Cum să vă spun eu când vom recepționa autostrăzile? Nu v-aș minți, să vă spun și să vă citesc din graficele pe care acești antreprenori le-au dat către minister?!? Pentru că știm bine că nu se vor putea ține de ele”, a reclamat Lucian Șova. 

„Pe Lotul 3 de Lugoj – Deva, nu au făcut un metru”

Ministrul a dat un alt exemplu: Lotul 3 Lugoj – Deva. „Anul acesta, lucrează acolo 100 și ceva de oameni. Nu au făcut un metru în plus de construcție, ci doar au dărâmat ceea ce au făcut anul trecut. Cel mai mare constructor de autostrăzi din Spania! Am mers acolo cu ambasadorul Spaniei și am stat de vorbă cu antreprenorii”.

Comparativ cu anul trecut, când bugetele companiilor din subordinea MT au fost aprobate în a doua jumătate a anului, în acest mandat, 90% din bugetele acestora au fost aprobate deja prin Ordin de Ministru sau Hotărâre de Guvern. „Și acest lucru nu este puțin, pentru că, astăzi, în toate companiile din subordinea ministerului, deja au loc procedurile de achiziții publice de bunuri și servicii”, a arătat ministrul Lucian Șova.

Lucian Șova, ministrul Transporturilor: „Am eliminat barierele administrative: în 5 luni, au fost date 1.100 de acte normative și toate au vizat documentații pentru investiții din domeniul transporturilor”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.