Speranța Pubertății

Ce aduce anul 2018 în supply chain? Și cum trebuie să acționăm ca să facem față provocărilor? Dacă ne uităm în piața globală, din care deja facem parte, se vorbește de „digitalization”, „block-chain-uri”, „elastic logistics” și alte concepte, care capătă din ce în ce mai mult forme reale.

Astăzi, întrebarea pentru anul ce abia a început este dacă jucătorii din piața românească, supusă la modificări structurale, într-un cadru legislativ plin de „provocări” și „oportunități”, sunt la nivelul jucătorilor internaționali, sau dacă sunt pregătiți să îmbrățișeze și să adopte noile tehnologii și trend-uri.

După ultimele observații din piață, răspunsul ar fi „depinde”. Și aș face o comparație cu acea perioadă frumoasă din viața fiecăruia, în care, fiind mici, ne dorim să creștem repede mari și să fim precum ceilalți. Să terminăm odată cu școala plictisitoare (oricum le știm pe toate), să nu mai respectăm regulile părinților și, în sfârșit, să facem ce vrem. Și totuși…

După cum fiecare dintre noi a experimentat în perioada adolescenței, au existat ani în care am crescut și ne-am înălțat foarte mult. Și, câteodată, această creștere s-a lăsat cu dureri de genunchi, de coate, normale în cazul unei solicitări excesive a corpului. Nu la toți cu aceeași viteză și nu la toți cu aceleași efecte pozitive sau negative. Poate eram prea slabi sau prea grași, poate prea înalți sau prea scunzi. Vrem, totdeauna, ceva mai mult decât avem și ceva ce, poate, nu putem avea.

De unde vin influențele?

La fel este, astăzi, și situația cu adoptarea trendurilor în supply chain. Sunt câteva aspecte importante pe care aș dori să le prezint, care mi-au atras atenția că vor face parte din și ne vor influența viața în anul ce vine și în viitor.

  1. Așa cum în depozitare sunt metode de picking goods-to-man și man-to-goods, nici pentru cererea produselor nu te mai duci să cauți prea mult, deoarece, în mediul online, produsele urmăresc clienții. E îndeajuns să cauți un anumit articol sau categorie și să nu mai scapi de ea, orice pagină ai deschide. Chiar dacă te enervează, constați că băieții din spatele motoarelor de automatizare își fac foarte bine treaba și te vor găsi oriunde. Trebuie să ne obișnuim că vom plăti nu numai pentru agenții de vânzări, cât și pentru serviciile IT de optimizare și țintire a clienț Oare nu trebuie să aplicăm și noi aceste metode?
  2. Ciclul de viață al produselor – este din ce în ce mai mic.

Studii făcute în Statele Unite ne arată că, pentru bunurile de larg consum, ciclul de viață nu depășește 18 luni.

O analiză interesantă, dacă ținem cont de faptul că trebuie să introducem din ce în ce mai multe instrumente de automatizare în procesarea datelor, pentru a fi pregătiți pentru schimbarea continuă a portofoliului de produse. Nu ar fi chiar așa de rău, dacă schimbarea ar afecta doar firma producătoare. În realitate, impactul este la nivelul întregului supply chain:

  • Companiile sunt interfațate cu clienții și operatorii logistici, care și ei, la rândul lor, trebuie să aibă sistemele informatice pregătite să schimbe și modifice datele în sistem, fără ca armate de oameni să opereze aceste schimbări manual.
  • Aceste modificări se operează și cu modificarea dimensiunilor și atributelor articolelor înlocuite, deci „fișele logistice” trebuie, în permanență, aduse la zi. Acestea sunt utilizabile atât în mediul virtual, pentru a oferi clienților toate informațiile, cât și în mediul off-line.
  • După aducerea acestora la zi, preferabil tot automat, ar trebui să fie refăcute planurile de amplasare a articolelor, redimensionarea locațiilor de picking și a planogramelor în magazine, dacă vorbim de articole comercializabile și în magazine fizice.
  • Gestionarea codurilor de bare în sisteme nestandardizate va fi o mare provocare, în continuare, și o sursă permanentă de erori și costuri suplimentare.

Ar trebui, poate, să revizuim procesele și să creăm reguli de generare articole noi, de interfațare și de standardizare și responsabilizare a personalului implicat în aceste operațiuni.

  1. Clienții doresc, din ce în ce mai mult, servicii. Așa că își face simțită tot mai mult prezența „Service chain” – lanțul de servicii pe care trebuie să îl asigurăm clienț Nu sunt producătorii cei care pregătesc și livrează marfa, nici cei care soluționează garanțiile și reparațiile, atunci când este nevoie.

Unul dintre trendurile anului 2018 va fi calibrarea lanțului de servicii oferite clienților.

Fără servicii de calitate, clienții se îndreaptă către alți producători/distribuitori cu servicii mai bune. Numai imaginați-vă ce valuri se produc în mediul online de către câțiva clienți nemulțumiți!

  1. Externalizarea – un trend a cărui apariție a fost mai puțin luată în seamă, până când a devenit România exportator net de servicii. Nu vorbim, aici, numai de servicii logistice, ci și despre asistență IT, facturare… Departamentele centralizate de achiziții și supply chain încep să populeze toate orașele centre universitare, unde companii internaționale își găsesc mână de lucru calificată.

Am întâlnit, în ultima vreme, companii care identifică oportunitatea externalizării serviciilor logistice în doi pași.

Primul este acela mai puțin costisitor, dar aducător de penalități și disconfort, și anume depozitarea și livrarea la IKA (marile lanțuri de retail), a căror putere de negociere dictează regulile în piață. Al doilea este externalizarea și a activității laborioase, pentru distribuția online și canalele de distribuție tradițională. O zonă încă negestionabilă externalizat este aceea de distribuție HORECA, deoarece hotelurile și restaurantele nu au identificat o oportunitate în optimizarea și planificarea achizițiilor (ÎNCĂ).

  1. Angajații și cunoștințele din supply chain s-au globalizat – poziționarea de sedii ale companiilor multinaționale și internaționale într-un număr cât mai mare de țări, de pe toate continentele, duce la uniformizarea cunoștințelor și tehnologiilor folosite. România este beneficiarul direct al acestui trend, sub două aspecte:
    1. Beneficiem de know-how-ul oferit de companiile care au dezvoltat centre de producție și distribuție în România. Acestea le utilizează nu numai pentru piața româneasca.

Am devenit un centru de prestări servicii la nivel global și trendul este exponențial crescător și pentru anul 2018.

  1. „Exportăm” personal calificat, atât pe canalele de transfer în alte locații din aceeași companie a personalului (promovare), cât și prin exodul profesioniștilor către țări și zone unde contravaloarea performantei este mult superioară celei naționale.

Exemple, în cest sens, sunt nenumărate în zona logisticii și transporturilor, au devenit critice și se vor acutiza, prin lipsa personalului calificat.

  1. Tot un trend al anului 2018 este cel început în urmă cu 1-2 ani, și anume extinderea cu produse, servicii și magazine de format mic către zonele care îți permit „puțin”. Extinderea rețelelor de super și minimarketuri aduce cu sine o dezvoltare prin comparație: ca să pot vinde, trebuie să semăn cu ei sau să ofer ceva în plus; ca să pot deveni furnizorul lor (chiar și local) de produse sau servicii de transport și cross-docking, trebuie să ofer un anumit standard. Rezultatele s-au văzut anul trecut și se vor vedea în continuare.

Companiile trebuie să se organizeze de la bază

Și totuși care este legătura între adolescență și trendurile din 2018 în supply chain?

Faptul că piața globalizată cere sa creștem repede. Și cele mai multe din firmele noastre nu au crescut zi de zi. Arderea etapelor a dus la dureri de genunchi și spate și parte dintre ele trebuie să poarte „corsete” de siguranță o bună perioada pentru a nu înregistra derapaje.

Companiile trebuie să se organizeze de la bază și prin intermediul unor sisteme informatice robuste, care să înregistreze corect, complet și la timp datele, să își poată monitoriza informația, performanța și să ajungă la nivelul actual al celor care au crescut în 50-60 de ani, și nu precum Făt Frumos.

De asemenea, pentru companiile care au rămas în urmă și sunt încă „mici” – planurile de dezvoltare ar trebi să fie după dimensiunile lor.

Cum, anul trecut, multe au vândut mai mult decât puteau opera, poate anul 2018 ar trebui să fie un an al așezării și consolidării operațiunilor, astfel încât să își poată permite creșteri importante.

Aș vrea să subliniez un ultim aspect: nu putem să dublăm personalul într-un an și să avem pretenția ca noii veniți să fie integrați și pregătiți de angajații existenți și, în scurt timp, toți să ofere aceleași rezultate. Încercați ca limita maximă să fie 1/7 și veți crește sănătos.

Adriana PĂLĂȘAN

Managing Partner Supply Chain Management Center

adriana@loginet.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.