Start pentru 4 tronsoane de autostrada

Lucrarile de construire a patru tronsoane de autostrada de pe Coridorul IV Pan-european, in lungime de 65 km si in valoare de 450 de milioane de euro, cu TVA, din care 200 reprezinta materialele de constructii, au inceput la mijlocul lui octombrie. Finantarea este asigurata din fonduri neram­bur­sa­bi­le europene, prin Fon­dul de Coeziune (85%) si de la Bugetul de Stat (15%). Din pacate, la inceputul lui no­iembrie, Comisia Europeana ne-a anuntat ca nu ne mai da banii pen­tru unul dintre tronsoane, din cau­za ca o instanta de judecata a decis castigatorul – altul decat cel desemnat de comisia de lici­ta­tie. Vestea buna este insa ca vom primi finantare neram­bur­sa­bila pentru restul din Autostrada Transilvania.

Startul noilor lucrari a fost dat de CNADNR pe urmatoarele tron­soane:

– Autostrada Nadlac – Arad Lot 1: km 0 – km 22,2, contract de pro­iectare si executie in valoare de 115,8 milioane euro (inclusiv TVA), incheiat cu Asocierea Rom­stra­de – Monteadriano Engenharia e Construcao – Donep Construct. Proiectul cuprinde construirea a 22,18 km de drum cu profil de autostrada, 5 poduri, 6 pasaje, 16 podete si un nod rutier.

– Autostrada Nadlac – Arad Lot 2: km 22,2 – km 33,9, contract de proiectare si executie in va­loa­re de 124,45 milioane euro (in­clu­siv TVA), incheiat cu ALPINE Bau GmbH. Proiectul cuprinde con­struirea a 16,98 km de drum cu profil de autostrada, 3 poduri, 7 pasaje si 2 noduri rutiere.

– Autostrada Timisoara-Lugoj Lot 1: km 44,5 – km 54, contract de proiectare si executie in va­loa­re de 63,6 milioane euro (in­clu­siv TVA) incheiat cu Asocierea Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Carena SpA Impresa di Co­stru­zioni. Proiectul cuprinde con­struirea a 9,5 km de drum cu profil de autostrada, 4 poduri, 6 pasaje peste autostrada si un nod rutier.

Prima autostrada cu tunel

Autostrada Orastie-Sibiu Lot 4: km 66 – km 82, contract de pro­iectare si executie in valoare de 146,6 milioane euro (inclusiv TVA), incheiat cu Asocierea As­taldi SpA – Euroconstruct Trading 98 SRL – Astalrom SA. Proiectul cuprinde construirea a 16,10 km de drum cu profil de autostrada, 4 pasaje peste autostrada, 2 pa­sa­je peste CF, 2 poduri, 2 noduri ru­tiere, 2 viaducte metalice peste vai si drumuri forestiere si un tunel intre km 71,8 – km 72,2.

Acesta este primul tunel pe o au­tostrada din Romania, iar exe­cu­tia lui va fi o provocare pentru constructor. Lucrarile la cele 4 tron­soane vor dura un an si juma­ta­te (termen de finalizare 10 a­pri­lie 2013), iar garantia va fi de 4 ani. Pentru aceste investitii vor fi create 3.000 de locuri de mun­ca.

Lucrarile se adauga celor 276 km de autostrada aflate in diverse sta­dii de executie, iar pana la sfar­si­tul anului vor mai aparea cateva santiere, astfel ca se va ajunge la 434 de km cu finalizare in 2013. In perioada 2009-2011 s-au con­stru­it 90 de km noi de autostrada si centuri in regim de autostrada, iar pana la sfarsitul lui 2011 se va ajunge la 123 de km.

Un lot pierde finantarea Europeana

Comisia Europeana (CE) a anuntat ca nu va mai finanta con­stru­irea unui lot din Autostrada Ti­mi­soara-Lugoj, deoarece cas­ti­gatorul licitatiei a fost desemnat de o instanta judecatoreasca.

Con­cret, consortiul italian Tirrena Scavi-Societa Italiana per Con­dotte d’Acqua-Cossi Construzioni fusese desemnat in primavara cas­tigatorul licitatiei, cu o oferta de 445,64 milioane lei.

Insa re­zul­tatul licitatiei a fost contestat de asocierile Tehnologica Radion-Gabriel Couto-Amandio Carvalho-Lena-Rosas-Arcadis si Con­struccio­nes Y Promociones Bal­zola-Robert Alcisa-Puentes din Spania, care a avut o oferta cu 20 de milioane de euro mai mare. Acesta din urma a si cas­ti­gat in Justitie, in octombrie. Astfel, Curtea de Apel Bucuresti a obligat CNADNR sa reevalueze oferta asocierii conduse de Tehnologica Radion.

Este a doua atentionare de acest fel primita din partea CE pentru un tronson de autostrada de pe Coridorul IV Paneuropean, in prima fiind vorba despre con­stru­irea autostrazilor Nadlac – Arad si Orastie – Sibiu, pentru care Co­misia si-a exprimat „unele in­gri­jorari legate de calitatea rezul­ta­telor competitiei“ dar nu a retras finantarea.

Pentru ca tronsonul Timisoara-Lugoj a pierdut fondurile neram­bur­sabile, Ministerul Trans­por­tu­rilor va trebui sa gaseasca o alta sur­sa de finantare. De la bugetul de stat este putin probabil, avand in vedere ambitiile ministrului Anca Boagiu de a nu mai finanta din bani publici lucrari de mare anvergura, astfel ca se va incerca un parteneriat public-privat.

Reamintim ca deciziile privind aprobarea finantarilor pentru con­stru­irea autostrazilor Nadlac-Arad si Orastie-Sibiu de pe Coridorul IV Pan-european au fost emise de CE la inceputul lui septembrie, iar valoarea fondurilor neram­bur­sa­bile este de 724 milioane euro pentru perioada 2011 – 2013.

Autostrada Transilvania, din bani europeni

Ministrul Anca Boagiu a anuntat ca tronsoanele Autostrazii Transilvania vor fi cofinantate din fonduri europene, dupa ce Comisia Europeana a acceptat acest lucru. Decizia vine dupa renegocierea contractului cu Bechtel, despre care Uniunea Europeana „nici nu voia sa auda“. Reamintim ca americanilor le mai revin doar doua tronsoane – pe care le incepusera deja, celelalte 6 urmand a fi scoase la licitatie.

In urma renegocierii contractului cu Bechtel „si a readucerii lui in limite decente si normale“, costurile autostrazii au fost reduse cu 6 miliarde de euro. Din cei 415 km de autostrada cat prevede proiectul, Bechtel a construit pana acum numai 52 km, de la Gilau la Campia Turzii. Pe langa ce se finalizeaza la Suplacu de Barcau, in Bihor, vor fi finantate din fonduri europene tronsoane precum cele de la Gilau la Bors sau de la Targu Mures la Campia Turzii, precum si de la Brasov la Targu Mures.

In prezent este scos la licitatie tronsonul Gilau-Nadasel, ale carui costuri se incadreaza in standardele stabilite de Ministerul Transporturilor, de 6,9 milioane de euro pe km.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.