Succesul stă în șoferi

Fiecare amănunt contează pentru a fi profitabil în afacerea de transport – utilizarea tehnologiilor moderne, pregătirea angajaților, optimizarea rutelor…

Însă, atunci când lucrurile merg bine și volumele transportate cresc, șoferii devin principala problemă.

Presiunea este din ce în ce mai mare și, la nivelul întregii Europe, semnalele sunt tot mai îngrijorătoare.

Este greu de crezut ca vechea și rudimentara metodă a creșterii salariului să mai poată rezolva problema. Pur și simplu, nu mai sunt șoferi suficienți la nivelul întregului continent, iar nevoia crește accelerat.

Marile companii de transport care au deschis sucursale în România cu scopul principal de a angaja șoferi sunt de asemenea un factor perturbator.

Mai mult decât atât, organizarea examenelor pentru atestatele profesionale în sală unică va duce, probabil, la un număr semnificativ de șoferi care nu vor putea să mai profeseze. Examenele nu mai sunt o simplă formalitate, iar limitele intelectuale ale conducătorilor auto (subiect care nu a preocupat prea mulți angajatori) își vor produce efectele.

În plus, intrările de șoferi noi sunt greu de anticipat. În primul rând, meseria de șofer este din ce în ce mai puțin apreciată, iar acest aspect nu este o noutate. Apoi intervine problema financiară. În condițiile în care o persoană dorește să devină șofer profesionist doar pentru că nu a găsit ceva mai bun și, în general, provine dintr-o familie cu posibilități restrânse, apare întrebarea – cum va reuși să acopere costurile legate de obținerea documentelor necesare (permis, atestat etc)?

Discutăm de peste o mie de euro, fără nici o predictibilitate în legătură cu perioada în care această sumă va fi recuperată. Ne aflăm în fața unui blocaj evident. Găsirea unei formule de finanțare a acestor costuri ar aduce o îmbunătățire importantă pe piața muncii, însă, într-o formă sau alta, firmele de transport vor trebui să se implice.

Ìnsă adevărata cursă a firmelor de transport nu ar trebui să fie angajarea de noi șoferi, ci menținerea celor existenți. Iar aici sunt multe lucruri de făcut pentru crearea unui mediu de lucru atractiv. Să plecăm de la faptul că orice angajat ar trebui să simtă că face parte din familia pe care o reprezintă firma la care lucrează, iar orice membru de familie are nevoie de aprecierea și protecția celorlalți. Managerii care vor răspunde mai repede și mai bine la aceste deziderate își vor crește rata de retenție a șoferilor, asigurându-și un avantaj decisiv în fața concurenței.

Și aș mai face un comentariu. Majoritatea firmelor depune eforturi importante pentru a face plecarea șoferilor dificilă, însă, în condițiile în care atmosfera în interiorul companiei devine o prioritate, orice angajat care nu își găsește locul ar trebui, mai degrabă, încurajat să plece, protejând astfel pe cei care rămân. Nemulțumirea cronică reprezintă un flagel în interiorul firmelor, iar șoferii se pot contamina unii pe alții.

În acest sens, procesul de angajare ar trebui să sufere, la rândul lui, modificări. Toate firmele de transport își doresc să angajeze șoferi buni și corecți. În disperare de cauză, mulți au renunțat la „corecți”, iar, în ultima vreme, tot mai mulți au relaxat și „buni”. Chiar și așa, este de anticipat să scadă în continuare numărul aplicanților. Poate că următorul pas ar trebui să fie căutarea unor angajați buni, care, într-un viitor cât mai scurt, să devină și șoferi eficienți.

A existat o vreme în care foloseam adesea expresia „suntem prea săraci pentru a cumpăra lucruri ieftine”. Mă gândesc că șoferii au devenit o problemă prea mare pentru a ne mai permite utilizarea unui sistem simplu (ieftin) de angajare și motivare (cum ar fi în exclusivitate salariul).

Apreciere și protecție, încurajarea plecărilor, transformarea procesului de angajare dintr-unul pasiv, de așteptare, într-unul activ, de depistare a potențialilor angajați necesari firmei… sunt schimbări importante de strategie, fără de care succesul este greu de conceput. Iar adevăratele provocări abia încep să apară.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.