Suportul HR pe timp de criză

Situațiile de criză, precum actuala COVID 19, aduc schimbări majore și presiune în companii. Ce se întâmplă cu angajații, care, în esență, sunt cei ce fac posibil business-ul? Cum poate departamentul de HR să se implice pentru a sprijini compania să treacă prin asemenea perioade și cum poate avea impact pozitiv în situațiile financiare?

Oksana Rusu

Vă invit să parcurgeți o listă de modalități prin care HR-ul (fie echipa internă, fie prin intermediul unor consultanți externi), poate sprijini business-ul, în perioade de criză. Ordonarea este de la activități cu impact imediat, la cele cu valoare strategică pentru o companie.

  1. Alături de echipa de sănătate și securitate în muncă, echipa de HR se asigură și ține o evidență clară privind starea de sănătate a angajaților, asigură existența echipamentelor de protecție adecvate și suficiente, în special dacă se lucrează la sediul companiei sau dacă există angajați ce efectuează muncă pe teren (transport, curierat, livratori, depozit, magazin etc.).
  2. HR-ul este motorul principal care contribuie, prin implicare directă, oferind suport în reorganizarea activității privind angajații companiei, pentru a veni în întâmpinarea nevoilor de business, în situații inedite și critice. De exemplu, participă activ în procesele privind organizarea unor noi modalități de lucru (trecerea la program parțial de lucru, organizarea muncii de acasă sau participare activă la implementarea măsurii de șomaj tehnic etc.). Aici, este necesară coordonarea cu alte departamente, precum IT, juridic, precum și cu echipa de top management.
  3. Comunicarea activă și frecventă cu angajații – pentru a-i ține informați cu privire la activitatea companiei, la direcția și planurile pentru perioada imediat următoare. HR-ul are rol important în deciziile cu privire la conținutul și forma mesajelor, cum și când acestea să fie transmise angajaților, pe ce canale, potrivite pentru fiecare categorie. În același timp, maniera în care se va face comunicarea va avea în vedere păstrarea unui moral ridicat și reducerea nivelului de anxietate resimțit, în momente de incertitudine prelungită, de către marea majoritate. Este important ca angajații să se simtă valorizați, atât ca participanți la obiectivele afacerii, cât și ca persoane, cu viață proprie în afara jobului, cu bucurii, temeri, aspirații, bucurându-se de empatie și suport din partea companiei.
  4. În anumite situații se ajunge la decizia de a disponibiliza o parte din angajați, iar HR-ul participă, alături de management, pentru a asigura derularea corectă a procesului. Demersul unei disponibilizări nu este recomandat să se termine odată cu semnarea încetării contractului individual de muncă. HR-ul poate să asigure suport privind reintegrarea celor disponibilizați în câmpul muncii, cât mai repede cu putință. De exemplu, poate apela la serviciile unor consilieri în carieră sau recrutori care să sprijine persoanele disponibilizate, pentru a trece mai ușor prin această experiență și a primi ajutor specializat, eventual asistență privind reorientarea profesională.
  5. Acomodarea angajaților la noile condiții de lucru și dezvoltarea rapidă de noi competențe critice. Departamentul de resurse umane poate încuraja învățarea și sprijini angajații să păstreze un nivel de motivație care să susțină productivitatea în condiții speciale de lucru, cum sunt cele din această perioadă. În asemenea demersuri, este necesar să facă echipă cu managementul, pentru a obține rezultatele urmărite (sau dorite). Oamenii de HR pot oferi direct sau pot invita diverși specialiști să ofere sprijin punctual (webinarii sau cursuri online privind modalități de organizare cât mai eficientă a lucrului de acasă, a modului de funcționare, a unor instrumente de colaborare/comunicare de la distanță etc.).
  6. Coaching și dezvoltarea pentru management. Managerii sunt, și ei, surprinși de situații absolut noi, pe care trebuie să le gestioneze, în raport cu ei înșiși și cu oamenii din echipele lor. În unele companii, există, în departamentul de resurse umane, specialiști care pot asigura suport de tip coaching, sau pot apela la companii și experți în domeniu.
  7. Creare, implementare și monitorizare continuă a unor programe de dezvoltare a angajaților, pentru dobândirea sau aprofundarea unor competențe fundamentale, cu valoare de avantaj competitiv pentru companie. Asemenea procese de dezvoltare de noi competențe pot dura, în funcție de complexitatea lor, până la 1-2 ani.

Vă invit să țineți cont de aceste beneficii și să valorificați la maximum cunoștințele, abilitățile și capacitatea HR-ului de a aduce valoare adăugată reală business-ului dvs.

Oksana RUSU

office@talentreserve.ro

senior professional în Human Resources

owner & developer Talent Reserve

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.