SUPPLY CHAIN REACTION #4: Depozitul viitorului

Privite din afară, depozitele nu sunt decât niște cuburi mari. Important este, însă, ceea ce se întâmplă în interior, observa Dana Bordei, director comercial WDP și moderator al evenimentului online ARILOG, cu tema „Cum vor arăta depozitele de marfă în viitor?”.

Este, deja, evident trendul de introducere a tehnologiei în cât mai multe domenii, iar depozitele s-au bucurat, în special, în ultimi ani, de acțiuni intense, în acest sens. În opinia lui Cristian Chiorescu, general manager Mach FTD, nevoia este una clară: creșterea masivă a numărului de comenzi, cu o diversitate uriașă a SKU (unități de stocare), la care se adaugă cerințe de personalizare a comenzilor.

„În plus, sunt industrii în care trebuie să cobori timpul de livrare la 2 ore și, uneori, sunt cerințe de livrare în 30 de minute”, a menționat el, precizând că tuturor acestor provocări li se adaugă condițiile de securitate, care implică o trasabilitate exactă a traseului urmat de produse. „Astăzi putem vedea absolut tot”, a subliniat Cristian Chiorescu.

Spre exemplu, dacă, într-o formulă standard, pot fi finalizate pe o linie sub 100 de comenzi într-o oră, utilizând tehnologie avansată productivitatea poate crește la 1.000, în același interval orar.

Totul, în paralel cu îmbunătățirea acurateței.

În același context, Dana Bordei, aprecia că, în România, tendința de automatizare se manifestă, în principal, în zona de producție, tocmai din pricina analizelor privind productivitatea și eficiența. În fond, o fabrică automată poate funcționa oriunde, exceptându-se cazul în care se dorește poziționarea mai aproape de anumite piețe, în timp ce, atunci când sunt utilizați oameni, apar presiuni suplimentare.

10 ani, un termen care nu mai există

„Piața este atât de dinamică, încât nu mai putem vehicula un termen de 10 ani, atunci când vorbim despre automatizare. Astăzi, ritmul este unul mult mai alert, toți se așteaptă ca un proces de automatizare să nu dureze mai mult de 3 ani, iar unii, în funcție de modelul de business, vor să se încadreze într-un an”, a mai explicat Cristian Chiorescu, menționând că, atunci când trecerea se face de la activități manuale, saltul poate fi mare.

De exemplu, în situația în care, pentru ambalare, forța umană este înlocuită cu o mașină, proiectată să consume mai puțin consumabil, economia generează o amortizare foarte rapidă. „Am întâlnit cazuri în care achiziționarea unei mașini în valoare de 100.000 de euro s-a amortizat în mai puțin de un an, numai din economia făcută în zona de consumabil. În alte cazuri, au fost clienți care ambalează anumite produse și trebuie să respecte un anumit gramaj, preferând să pună în plus, ca să nu fie amendați, iar utilizarea unor tehnologii relativ simple de control al greutății a implicat o recuperare extrem de rapidă, pentru că nu mai trebuiau să pună în plus. Dar sunt situații, în zona logistică, în care ar trebui să se ia în calcul niște perioade relativ realiste de amortizare. O investiție rezonabilă, ca să facă o diferență, trebuie să pornească de la peste 100 sau câteva sute de mii de euro și poate ajunge la câteva zeci de milioane.”

Dar orice predicție despre viitor va fi greșită, pentru că viitorul pe care îl privim din acest prezent va arăta, în realitate, diferit.

Se prefigurează, însă, câteva tehnologii utilizate și astăzi. „Deja, sunt linii unde în prim plan apar camioane, cu pilot automat, care sunt identificate automat de sistemul din depozit și apoi descărcate automat, iar marfa plasată fie în zona de depozitare, fie în cea de cross docking. Sistemul va asigura depaletizarea mărfurilor și pregătirea lor pentru livrare. Totul fără intervenția directă a unui operator. În viitor, operatorii vor putea fi înlocuiți, pe scară largă, de roboți de picking. Iar acest viitor nu pare foarte îndepărtat, ținând cont de faptul că au început să apară mașini de ambalat care fac față diversității uriașe din zona de logistică, confecționând cutiile la dimensiuni, în mod automat, din foi de carton. Evident, zona de sortare e automată.

Tehnologii care câștigă teren

Acestora li se adaugă alte tehnologii, inclusiv RFID, care se va impune din ce în ce mai mult pe segmentul de identificare a produsului, oferind informații complete privind traseul urmat de fiecare produs. În paralel, inventarul poate fi realizat utilizând drone și folosind tehnologie RFID. Este un context în care activitatea de inventariere se poate realiza la nivelul a câteva ore sau a unei zile, în loc de câteva săptămâni.

„Eticheta RIFD este substanțial mai scumpă decât una autocolantă. În plus, în Europa, apare o problemă cauzată de gama de frecvențe utilizată, care generează prea mult zgomot. Este motivul pentru care trebuie așezate cu atenție, astfel încât să poată fi evitată crearea de umbre și fiecare etichetă să poată fi citită. Trebuie să ținem cont că acest tip de etichete permite inclusiv stocarea de informații”, a mai arătat managerul general Mach FTD.

În tot acest context, în care tehnologia evoluează din ce în ce mai rapid, dezvoltatorii de spații industriale trebuie să ofere flexibilitate.

„Este vorba despre un subiect complex, într-o continuă evoluție, pentru că trebuie să ținem cont de faptul că nu putem desface și reface clădirile așa ușor. Atunci când ai, însă, o clădire corect așezată pe standardele actuale privind spațiile industriale, în 90% dintre cazuri se va potrivi cu ceea ce se dorește să se implementeze în interior”, a afirmat Sînziana Pardhan, general manager P3 Logistic Parks, precizând că, atunci când se referă la standarde într-un depozit, are în vedere elemente precum înălțimea liberă (extrem se importantă) sau calitatea podelei și capacitatea ei de încărcare.

În plus, în ultimul timp, tocmai pentru automatizare este necesară o capacitate electrică mai mare. „Purtăm discuții cu chiriașii privind implementarea de sisteme automatizate, îi întrebăm de ce mai au nevoie în plus, iar răspunsul a fost că, deocamdată, spațiul se potrivește”, a continuat ea, subliniind, însă, că în cazul centrelor logistice foarte mari, precum cel realizat pentru Amazon în Italia, gradul de personalizare crește semnificativ, spațiile fiind proiectate în funcție de nevoi și de tehnologiile utilizate.

Roboții schimbă cerințele

În cazul centrului de fulfillment Amazon, de exemplu, depozitul are o înălțime liberă mult mai mare, fiind etajat, cu 3 mezanine, iar podeaua trebuie să asigure o planeitate foarte bună și durabilitate, astfel încât să faciliteze deplasarea roboților. În plus, a fost utilizat un finisaj special, care permite citirea marcajelor de către roboți.

De asemenea, capacitatea electrică a depozitului este de 3 ori mai mare decât în cazul unui depozit normal.

Bineînțeles, în cazul chiriașilor mari, perspectiva contractuală este gândită pentru o perioadă mult mai lungă. Altfel spus, cu cât spațiul este mai particularizat, cu atât se majorează și perioada contractuală, pentru că un dezvoltator industrial nu va construi pentru un singur chiriaș. Pe de altă parte, dacă depozitul este unul clasic, așezat într-o zonă căutată, termenele pot fi mai mici. „Perioada de pandemie a integrat în discuțiile cu chiriașii nevoia unei foarte mari flexibilități. Sunt clienți care și-au schimbat de 3 ori cerințele, în timpul discuțiilor, solicitând inițial suprafețe mai mici, care au putut fi crescute în funcție de volume”, a menționat Sînziana Pardhan.

 

DE SCOS ÎN EVIDENȚĂ

Iar, pe lângă nevoia de productivitate, cerințele privind sustenabilitatea câștigă în fiecare zi teren.

 

 

„Soluțiile «verzi» reprezintă un subiect discutat în mod curent, în ultimii 2 ani. Sunt o tendință pe care o îmbrățișăm cu toți, construind clădiri din ce în ce mai sustenabile, din punct de vedere energetic și al materialelor folosite”, a mai spus managerul general P3 Logistic Parks.

„Schimbările sunt date, cumva, de trendul pieței. Astăzi, lucrurile evoluează foarte rapid și se creează chiar anumite stări de confuzie, dacă nu ai strategiile foarte bine definite”, a afirmat, la rândul său, Cornel Bivolaru, supply chain manager FAN Courier.

 

Activitatea de curierat implică nevoi speciale

 

„Noi am evoluat natural. Dacă, în trecut, foloseam strict partea umană, în momentul în care a început să crească numărul de colete, am realizat că nu puteam livra serviciile la nivelul de calitate pe care ni-l doream. Este motivul pentru care, atunci când ne-am mutat la Ștefănești, am proiectat de la început un sistem inovator pentru acel moment: o bandă de sortare și de cartare automată pentru colete”, a continuat el, menționând că în momentul în care te confrunți, de pe o zi pe alta, cu majorări de 30-40%, trebuie să găsești soluții, astfel încât clienții să beneficieze de serviciul dorit.

În opinia supply chain managerului FAN Courier, dacă în trecut tehnologia reprezenta o opțiune în depozite, acum este un „must”, pe care trebuie să ți-l asumi, să ai capacitatea să îl proiectezi și să fii capabil să forțezi inovația, astfel încât să ai la dispoziție instrumente pe care alții nu le au. „Noi ne-am dat seama că partea legată de livrare este decisivă, iar, în acest context, am construit mici huburi în interiorul orașelor, astfel încât timpii de livrare la destinatarii finali să fie cât mai reduși.” Chiar în condițiile unor chirii mai mari, astfel de spații generează o scădere semnificativă a costurilor pe segmentul last mile delivery, depozitele din interiorul orașelor fiind aprovizionate în perioade în care traficul rutier este mult redus, pentru a fi, ulterior, preluate de curierul alocat zonei respective. Dar, mai mult decât atât, permit respectarea promisiunii de livrare în 24 de ore.

În paralel, FAN Courier a început să implementeze, în oraș, livrările utilizând mașina electrică, astfel încât activitatea să fie una mai prietenoasă cu mediul.

Poți ține pasul?

În mod evident, inovația joacă un rol din ce în ce mai important și face, astăzi, diferența, iar lucrurile vor evolua, de mâine, din ce în ce mai repede. Latura umană și pregătirea profesională nu pot ține pasul cu nivelul ei de complexitate, iar motivele sunt atât subiective, cât și obiective. Pe de o parte, turismul profesional pentru creșterea veniturilor a fost favorizat, în ultimul timp, iar pe de alta învățământul este, cumva, blocat în anumite limite. Dar… există oportunități, pentru că, astăzi, ai practic acces online la orice informație. Gratuit! (Sau aproape…)

Privite de afară, depozitele nu sunt decât niște cuburi mari, dacă intrați, însă, s-ar putea să vă uimească ce găsiți în interior…

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.