Reprezentanții industriei prezenți la Conferința ZIUA CARGO de la Poiana Brașov au concluzionat, la unison, că transportul internațional expres va continua să existe și după 1 iulie 2026, deși va trebui să se adapteze noilor reguli, precum necesitatea respectării timpilor de condus și de odihnă.
De la 1 iulie 2026, tahograful inteligent 2 va fi obligatoriu și pentru vehiculele comerciale cu masă tehnică între 2,5 și 3,5 tone, implicate în transportul internațional. Cei mai afectați de ultima prevedere a Pachetului de Mobilitate sunt transportatorii expres, care utilizau, în masă, van-uri, pentru livrările urgente.
În panelul de discuții dedicat transportului expres, au fost invitați reprezentanți din toate segmentele implicate în fenomen: transportatori, logisticieni și clienți de servicii de transport.

„Pentru companiile care operează în segmentul de sub 3,5 tone, urmează o perioadă foarte interesantă. Sectorul nostru este capabil de schimbări rapide, însă iulie 2026 va fi un punct de cotitură. Foarte mulți dintre cei care nu operează și cu vehicule mai grele nu își dau seama cum vor trebui să facă față acestei provocări. Sunt sigur că, în cea mai mare parte, vom reuși să ne adaptăm, dar am și temeri că unii vor fi nepregătiți”, a spus Zsolt Gogucz, managing director Kefren Expres.

Variante alternative, flote mutate strategic
„Suntem în plin proces de organizare, pentru anul viitor. Totul pornește de la analiza pe care o facem pentru fiecare client pe care îl deservim, ținând cont de tipul de serviciu pe care îl așteaptă de la noi. Am identificat șapte variante, pe care va trebui să le dezvoltăm pentru anul viitor și care vor crea un melanj de soluții, pentru continuarea afacerii de transport expres”, a precizat, la rândul său, Iulia Hribal, director general Atlas Express & Logistic.
Printre variantele gândite de cel mai mare transportator expres din România, se numără inclusiv folosirea de mașini de până la 2,5 tone, singurul segment care va rămâne nereglementat și după 1 iulie 2026, dar care induce nevoi pentru cazarea șoferilor. De asemenea, Atlas va aloca flote în țările în care are companii afiliate. „În Germania, Spania și Portugalia, vom muta, probabil, câte 20 de mașini. Vom apela foarte mult la transportul domestic din țările respective”, a menționat Iulia Hribal.
Atlas Express & Logistic ia în calcul inclusiv un sistem tip ștafetă, cu schimburi de șoferi sau de structuri mobile, în anumite puncte fixe de pe traseu. „O parte dintre mărfurile pe care le transportăm acum (undeva la 20%, ceea ce nu este urgent), se va duce către transportul greu, către grupaje. Ceea ce va rămâne în piață, de anul viitor, va fi transportul urgent pur”.

Cuvântul-cheie: adaptare pe toate planurile
Iulia Zevedei, FTL, LTL and Time Critical Road Solutions manager, CEVA Logistics Romania, a apreciat că toți cei implicați în domeniu trebuie să se adapteze. „Va trebui să ne reinventăm, noi, ca logisticieni, partenerii noștri, transportatorii, dar și clienții. Atât timp cât în piață va exista nevoia unui transport rapid, acest domeniu nu va dispărea. Trăim într-o lume a vitezei, în care viteza de reacție reprezintă un avantaj competițional. Viteza transportului expres oferă clienților noștri acest avantaj”.
Nicușor Pisică, head of department Inbound Operation Groupe Renault, și-a expus părerea din postura de client final de servicii de transport expres: „Apelăm la furnizorii de transport expres, atunci când apare o situație de criză. Pentru noi, urgența reprezintă o anomalie. Dar, în sectorul automotive, care funcționează just-in-time, nu se întâmplă întotdeauna ce se planifică. Deci nu se poate fără transport expres, chiar dacă ne dorim ca el să reprezinte sub 5% din total. Transportul expres va rămâne, chiar dacă va avea modificări, deoarece se va adapta la noile condiții și constrângeri”.
Tarifele trebuie să crească, iar amenzile trebuie ocolite
O altă concluzie unanimă a celor prezenți la Poiana Brașov a fost că noile reguli vor genera costuri mai mari pentru transportatori și, implicit, creșterea tarifelor. Zsolt Gogucz consideră că distanța lunară parcursă, acum, de un van, de aproximativ 18.000 km, va scădea la nivelul unui camion (aproximativ 12.000 km). „Estimez o creștere de 40% a costurilor, care ar trebui compensată cu o majorare a tarifelor de 15-20%. Dar nu știu dacă va fi posibil și, de aceea, cred că va fi o perioadă foarte agitată”, a spus directorul Kefren Expres.
„Anul acesta, am bugetat instalarea tahografelor pe mașini (aproximativ 300.000 de euro). Am început din 2025, pentru că, anul viitor, va fi aproape imposibil, cu o flotă așa de mare. Urmează instruirea șoferilor, a dispecerilor… vor fi multe costuri adiacente, pe lângă reducerea numărului de kilometri parcurși de o mașină”, a adăugat Iulia Hribal.
Dar lucrurile sunt chiar mai complexe. „O altă problemă va fi cea a șoferilor, care vor putea falimenta o firmă mică, din cauza amenzilor generate, în primele luni. În opinia mea, 30-40% dintre transportatorii care se numesc, acum, expres vor dispărea în primele luni”, a mai spus Zsolt Gogucz.
Clienții de transport sunt pregătiți să susțină tarife mai mari, dacă nevoia o impune, dar afirmă că urgența poate fi rezolvată prin mai multe metode.

„Atunci când ajungem să apelăm la un serviciu de transport expres, automat, este foarte importantă viteza. Și tariful contează, dar nu în aceeași măsură, cel puțin pentru industria noastră, unde o oprire de fabricație poate costa câteva zeci de mii de euro per oră. Transport expres poate însemna inclusiv un avion, ori un camion condus în echipaj, sau în regim de ștafetă, nu neapărat van-uri”, a explicat Nicușor Pisică.
„Dacă se face o analiză a riscului față de beneficiu, iar beneficiul este mai mare, automat, clientul va plăti mai mult. Rolul nostru de casă de expediție este să optimizăm și să ne asigurăm că la client ajunge un preț corect, care, chiar dacă crește, are în spate o majorare a costului. Ne pregătim, investigăm diverse scenarii, pentru a vedea ce combinație este potrivită pentru clienții noștri”, a completat Iulia Zevedei.
Tehnologia, ca soluție
Alte investiții necesare pentru adaptarea la noile reguli sunt cele în tehnologie, pornind de la soluții de bază, precum cele pentru descărcarea tahografelor și stocarea datelor. „Este nevoie de o foarte bună tehnologizarea a procesului. Furnizorul nostru de ERP are nevoie de cel puțin 5 luni, pentru a face adaptări în sistem. Pentru ca el să știe ce modificări să facă, are nevoie de la noi de informații concrete”, a declarat Iulia Hribal.
„Singurul lucru care va ajuta această zonă să nu intre în haos este tehnologia. Am investit foarte mult în tehnologie, la fel și clienții noștri. Geolocalizare, analiza datelor… cred că din această zonă ne vor veni soluțiile pentru adaptarea la noua situație”, a completat Iulia Zevedei.
„Atât timp cât există cerere, va exista și transport expres, chiar dacă nu neapărat pe modelul de astăzi. O parte poate migra către camioane, o parte către aerian, iar o alta spre mașini sub 2,5 tone. Partea de van-uri se va readapta”, a concluzionat Nicușor Pisică.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro