Este 2 iulie 2026. Vehiculul de 3,5 t implicat în transport expres la nivel internațional este oprit de autoritățile de control. Obligativitatea utilizării tahografului este valabilă de doar 2 zile. Se cer înregistrările și… surpriză! Perioada pe care vrea să o verifice inspectorul este de 56 de zile.

Utilizarea tahografului, începând cu 1 iulie 2026, pentru vehiculele între 2,5 și 3,5 t, implicate în transport internațional, aduce cu sine o serie de condiții care trebuie îndeplinite. Iar unele dintre ele nu sunt evidente de la prima vedere. Informațiile privind pregătirea necesară în această direcție, prezentate cu ocazia conferinței dedicate transportului expres desfășurate la Băile Felix, au fost, în acest context, cu atât mai interesante.
Pregătirea trebuie să înceapă acum. Iar tahograful pornit mai repede.
„Companiile trebuie să înceapă pregătirea șoferilor și a dispecerilor pentru respectarea timpilor de condus și de odihnă. Nu mai au foarte mult timp la dispoziție. Începând din 2 iulie 2026, pot fi opriți la control și sancționați. Perioada controlului este de 56 de zile, ca la camioane. Pe 2 iulie, în cazul unui control, șoferului i se pot solicita înregistrările pe ultimele 56 de zile. Asta înseamnă că operatorii trebuie să monteze tahografele și să înceapă utilizarea lor mult mai devreme”, a explicat Florentina Popteanu, sales manager Inelo România Eurowag.
„Este foarte important ca dispecerul să știe să comunice cu șoferii, să fie ca un profesor de legislație pentru aceștia. Un dispecer pregătit știe când trebuie să facă o pauză un conducător auto și când poate să plece mai departe. Astfel, el va putea să organizeze mult mai bine activitatea și va feri compania de amenzi”, a adăugat Florin Gagea (ISCTR).
Pas cu pas
Pregătirea pentru noua obligație trebuie să înceapă cu montarea tahografelor și a impulsoarelor, activitate care implică și cele mai mari costuri. Operatorii pot solicita, în paralel, de la ARR, atât cardurile conducătorilor auto, cât și cardul de companie, necesar la descărcarea tahografului și la blocarea companiei pe tahograf. „În momentul în care vă montați tahograful, sunteți obligați să faceți și blocarea companiei pe tahograf. Dacă nu faceți acest lucru, amenda pleacă de la 1.200 de euro” in anumite tari, a mai precizat Florentina Popteanu. Oficialul Inelo România Eurowag a dat mai multe exemple de amenzi mari care pot viza compania sau șoferii, pentru folosirea incorectă a tahografului.
Câți șoferi vor mai rămâne, în situația în care multe amenzi sunt pe numele lor?
Următorii pe lista sancțiunilor vor fi managerii de transport. „În ERRU- European Registers of Road Transport Undertakings, sunt înregistrate toate controalele efectuate în trafic, în orice stat european. În urma controalelor, se face o analiză a gradului de risc al companiei, ce poate duce la pierderea bunei reputații. Printre motivele care pot duce la o astfel de măsură extremă se află și instruirea, ce trebuie efectuată de către managerul de transport. Recent, Polonia a aplicat o sancțiune de 2.500 de euro unui manager de transport din România, pentru simplul fapt că nu a putut dovedi că și-a instruit conducătorul auto în utilizarea tahografului inteligent G2V2”, a mai spus Florentina Popteanu.
Descărcarea tahografelor
Din iulie 2026, o altă obligație pe care trebuie să o asimileze companiile care folosesc vehicule de sub 3,5 tone pentru transport internațional va fi cea de descărcare a cardurilor șoferilor, la maximum 28 de zile, și a tahografelor, la maxim 90 de zile. „Descărcările se pot efectua prin telematică sau cu dispozitive speciale. Celor cu un număr mare de mașini în parc le recomand să facă un contract cu un furnizor de servicii telematice. Nu o să puteți să alergați prin toată Europa cu dispozitivele în mână, să faceți descărcările”, a mai spus Florentina Popteanu.
Detașări
De asemenea, va fi obligatorie declararea curselor de cabotaj în platforma IMI și plata șoferilor cu salariul minim din țările în care se fac aceste curse. „Noi, în softul TachoScan, avem inclusiv rapoarte de pontaj generate exact așa cum cere ITM, la calculul de salariu pentru timp de lucru petrecut în afară țării”, a precizat oficialul Inelo Romania Eurowag.
… și o veste bună
În marea de vești proaste, a venit și una bună. Florin Gagea a dezvăluit că, până acum, nu a existat nicio discuție la nivel european privind limitarea vitezei maxime a autovehiculelor de transport marfă de sub 3,5 tone, după modelul camioanelor.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro















