TAPA EMEA. An record la furturi de marfă

TAPA EMEA anunță că 2019 a fost un an record din punctul de vedere al infracțiunilor din domeniul transportului și depozitării de marfă, numărul acestora dublându-se față de anul anterior, ajungând la 8.549 de incidente, iar pierderile la 137 de milioane de euro.

Rata incidentelor este cea mai crescută din istoria de 23 de ani a TAPA și a înregistrat atacuri asupra tuturor modurilor de transport: aerian, maritim, rutier și feroviar.

În Raportul Anual 2019 al Serviciului de Informații Incidente (IIS), asociația dezvăluie pagube medii de 536.889 de euro, cu o pierdere medie zilnică, în regiunea EMEA, de 378.058 de euro.

Informațiile sunt bazate pe pierderile raportate către IIS de către agențiile internaționale de aplicare a legii, asigurători, producători și furnizori de servicii logistice. În ciuda cifrelor crescute, asociația continuă să sublinieze faptul că încă nu primește rapoarte în legătură cu marea majoritate a infracțiunilor legate de marfă care se crede că au loc în regiune.

Bilanțuri îngrijorătoare

În 2019, numărul incidentelor a crescut cu 114,7%, cu 8.548, față de 3.981 în 2018. Dintre acestea, numai 39,1% au raportat o valoare financiară a bunurilor furate, ceea ce a totalizat aproape 138 de milioane de euro.

Asociația a înregistrat, de asemenea, furturi din supply chainuri în mai multe țări din regiunea EMEA decât niciodată – 48, comparativ cu 35 în anul anterior.

Din acest total, 10 țări și-au adjudecat 94,6% dintre infracțiunile raportate în 2019:

  • Germania – 2.905, mai mult cu 1.945%, de la an la an
  • Franța – 1.542 – plus 817,8%
  • Marea Britanie – 1.199, minus 53,6%
  • Țările de Jos (Olanda) – 680, plus 55,6%
  • Suedia – 607, plus 1.114%
  • Spania – 388, plus 53,9%
  • Rusia – 371, plus 290,5%
  • Italia – 159, plus 174,1%
  • Belgia – 120, plus 118,1%
  • Africa de Sud – 118, plus 195%.

În timp de Marea Britanie a fost singura țară care a raportat mai puține incidente decât în anul anterior, asociația subliniază faptul că poliția din Marea Britanie are informații despre peste 4.000 de incidente pe teritoriul acestei țări, în cursul anului.

Au fost înregistrate rate mai înalte de incidente și în alte țări din regiune:

  • Republica Cehă – 73, plus 421%
  • România – 68, plus 165,3%
  • Danemarca – 50, plus 1.150%
  • Ungaria – 44, plus 450%
  • Polonia – 40, plus 344,4%.

Pagube uriașe

În ceea ce privește pierderile majore, primele cinci țări au fost influențate de un foarte mic număr de furturi de valoare foarte mare, în special în Albania și Africa de Sud:

  • Africa de Sud – 19.334.171 de euro
  • Țările de Jos – 15.875.292 de euro
  • Marea Britanie – 13.377.226 de euro
  • Germania – 10.918.393 de euro
  • Albania – 10.000.000 de euro.

În rândul a doilea al pagubelor, cu o valoare între 50.000 și 100.000 de euro, trei din cele 21 de țări cu incidente din această categorie au înregistrat majoritatea pierderilor:

  • Rusia – 5.166.599 de euro
  • Germania – 3.748.444 de euro
  • Marea Britanie – 3.250.207 de euro.

Cea mai mare pierdere singulară raportată către IIS a fost furtul de bijuterii și metale prețioase în valoare de 17,4 milioane de euro, dintr-o facilitate Origin din provincia Gauteng, Africa de Sud. Aceasta a fost una dintre cele 19 incidente cu pierderi cu 7 și 8 cifre. În total, cele 179 de infracțiuni majore înregistrate anul trecut, cu pierderi de peste 100.000 de euro, au totalizat o pagubă de 96 de milioane de euro.

Mărfuri și MO

Au fost înregistrate pierderi pe 16 categorii diferite de produse. Cu 12 suferind pierderi combinate de peste 1 milion de euro. Aceste categorii sunt: telefoane, îmbrăcăminte și încălțăminte, produse cosmetice și de igienă, piese auto, computere/laptopuri, bani, bijuterii/metale prețioase, mobilă/aparatură electrocasnică, alimente și băuturi, metal, tutun, echipamente sportive și camioane/semiremorci goale.

Camioanele au continuat să reprezinte cele mai importante ținte pentru hoții de marfă, cu 95% dintre toate pierderile de marfă din regiunea EMEA. Lipsa de spații de parcare securizate rămâne cea mai mare cauză a acestor infracțiuni, șoferii fiind forțați să parcheze la stațiile de servicii, în refugiile de pe marginea autostrăzilor sau în spații industriale, atunci când trebuie să-și efectueze pauzele obligatorii. În total, 4.602 dintre infracțiunile raportate în 2019 au avut loc în parcări neclasificate.

Standardul Cerințelor de Securitate pentru Parcări TAPA (PSR) dorește să identifice și să încurajeze crearea unei rețele de parcări pentru camioane care să îndeplinească cerințele membrilor asociației.

În 2019, numai 220 de furturi din depozite au fost înregistrate, reflectând reticența în creștere a infractorilor de a-și asuma riscul de a targeta depozite și centre de distribuție în care sistemele de securitate și personalul prezent la fața locului cresc șansele de a fi capturați.

Atacurile asupra camioanelor au continuat să fie dominate de tăierile de prelată, în special în locurile de parcare. În multe dintre atacuri, șoferii s-au confruntat cu acte de violență extremă. Cel puțin doi șoferi și-au pierdut viața, în 2019, în timp ce mulți alții au fost amenințați cu arme de foc, cuțite sau alte arme.

Alte MO utilizate de către hoții de marfă pe parcursul anului trecut au inclus un număr semnificativ de preluări frauduloase de marfă și de clonări de vehicule. Au fost folosite, de asemenea, dispozitive de bruiaj GPS pentru a bloca semnalele de urmărire a camioanelor în cazul unor deturnări, precum și tactica „luminii albastre”, pentru a face vehiculele să se oprească.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.