TAPA EMEA: Italia în lupta cu infracțiunile

În majoritatea țărilor din regiunea EMEA, furtul din facilități reprezintă acum doar o fracțiune din totalul incidentelor, dar în Italia rămâne unul dintre incidentele raportate în mod regulat, în 25% din cazurile înregistrate anul trecut. Atacurile asupra camioanelor pe șosea sunt la fel de populare.

Ediția din luna februarie a Vigilant, buletinul informativ al Tapa Emea, aduce, printre altele, în atenția publicului eforturile Italiei de a lupta împotriva infracțiunilor legate de transportul de marfă și de lanțul de aprovizionare.

Astfel, Vigilant precizează că, în timp ce un înalt procent al atacurilor în cadrul supply-chain-ului este constituit din incidente violente, care implică pierderi majore, numărul furturilor de marfă raportate în Italia este mult mai scăzut decât nivelul la care se situează mulți dintre vecinii săi europeni. Totuși, mulți dintre profesioniștii din domeniul securității supply-chain-ului cred că numărul pierderilor pe care Italia le raportează către Serviciul de Informații privind Incidentele (IIS) al TAPA oferă doar o imagine parțială asupra a ceea ce se întâmplă în mod real în această țară.

Ce se știe în prezent?

În 2016, Italia s-a clasat pe locul 5 în topul țărilor cu cele mai multe infracțiuni raportate către TAPA din regiunea EMEA. Cele 60 de incidente ale sale, însă, pălesc, în comparație cu cele 1.188 raportate de către Marea Britanie, 572 de Olanda, 304 de către Germania şi 196 de către Suedia. Dar furturile din supply-chain în Italia nu pot fi considerate nesemnificative. Italia a înregistrat cel de-al treilea număr de incidente majore, cu o valoare de peste 100.000 euro, iar pierderile totale pentru 51,7% din incidentele raportate au însumat 8.434.751 euro, pe locul doi în EMEA. Valoarea medie a pierderilor a fost de 272.088 euro.

Având în vedere aceste valori uriașe ale produselor pierdute în Italia și organizațiile infracționale cunoscute a acționa în zonă, este dificil să crezi că acele 60 de furturi de marfă raportate în 2016 spun întreaga poveste.

Despre acest aspect, Vigilant a stat de vorbă cu Franco Fantozzi, șeful grupului italian de lucru al TAPA, care face parte dintre cei care cred că multe cazuri rămân neraportate. „Potrivit celor mai recente cifre făcute publice de către forțele de aplicare a legii, se pare că fenomenul infracțiunilor legate de marfă este în scădere, dar cred că multe nu sunt raportate de către membrii TAPA. Companiile italiene acceptă faptul că furturile de marfă în Italia constituie o problemă serioasă, iar acesta este motivul pentru care recurgerea la măsuri de securitate mai înalte este în creștere, acestea incluzând sigilii, geofencing, sisteme de monitorizare a mărfurilor și escorte armate. De asemenea, crește numărul companiilor care solicită ca partenerul său din domeniul transporturilor să fie certificat TAPA, sau, cel puțin, să respecte standardele TAPA”, spune el.

Grupul italian de lucru TAPA a construit, în ultimii doi ani, în mod constant relații cu toți factorii de decizie și contribuie la creșterea de imagine a asociației în cadrul industriei de profil din această țară. (…)

O creștere importantă

Chiar dacă nivelul de infracțiuni din domeniu înregistrate în 2016 este modest, în comparație cu alte părți ale Europei, marchează o creștere cu 97,5% comparativ cu 2015.

Datele publicate de către Raportul Anual IIS TAPA EMEA indică pierderi de mărfuri în 14 regiuni din Italia, în frunte situându-se Lombardia, cu 12 incidente, Emilia-Romagna, cu 8 incidente, și Puglia, cu 6. „Lombardia rămâne cea mai targetată regiune, din cauza prezenței unui număr mare de hub-uri logistice și depozite. În termenii influenței crimei organizate, Apulia și Campania și sunt regiunile în care acționează cu preponderență organizațiile infracționale. Această situație a rămas neschimbată în ultimele 12 luni”, a subliniat Franco Fantozzi.

Cele mai populare produse în rândul hoților de marfă sunt cele din tutun și cele farmaceutice, precum și alimentele și băuturile, piesele auto, anvelopele și materialele agricole.

Modus operandi

Raportul Anual IIS oferă, de asemenea, informații privind unele dintre tacticile utilizate de către hoții de marfă, în Italia, în cursul anului trecut. Acestea includ:

– Blocarea traficului pentru oprirea vehiculelor comerciale.

– Hoți dându-se drept agenți de poliție, pentru a opri camioanele.

– Preluări frauduloase de marfă, de către infractori pozând ca reprezentanți ai unor companii legale de transport.

– Găuri în pereții depozitelor.

– Amenințarea cu arme a șoferilor și a altor angajați.

– Utilizarea unor dispozitive de bruiere a GPS-ului, pentru blocarea monitorizării camioanelor, după ce acestea au fost deturnate și duse de către hoți în locuri în care se face transferul mărfurilor în alte vehicule.

– Furturi în timpul nopții din camioane parcate în cadrul unor facilități amenajate.

– Utilizarea unor echipamente sofisticate de decodare pentru accesarea și pornirea camioanelor nesupravegheate.

– Utilizarea sârmei ghimpate pentru înțeparea anvelopelor vehiculelor țintă.

– Spargerea porților facilităților securizate.

– Targetarea distribuției finale.

Mărfuri furate în Italia în 2016

Categorie Nr. % din total

Îmbrăcăminte și încălțăminte 9 15,0%

Alimente și băuturi 7 11,7%

Nespecificate 7 11,7%

Tutun 5 8,3%

Farmaceutice 5 8,3%

Diverse 5 8,3%

Computere/Laptopuri 3 5,0%

Bani 3 5,0%

Metal 3 5,0%

Cosmetice și igienă 2 3,3%

Piese auto 2 3,3%

Fără încărcătură (furt camion și/sau trailer) 2 3,3%

Unelte/materiale de construcții 2 3,3%

Anvelope 1 1,7%

Telefoane 1 1,7%

Bijuterii/metale prețioase 1 1,7%

Mobilă 1 1,7%

Materiale agricole 1 1,7%

Traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

Sursa: Vigilant, buletinul informativ lunar al TAPA EMEA, ediția din luna februarie

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.