UPDATE! TARIFE DE TRANSPORT ÎN EUROPA DE VEST: Cel mai mic nivel din ultimii doi ani

Platforma franțuzească digitală Upply, pe care își dau întâlnire cererea și oferta de transport, împreună cu Transport Intelligence (Ti), important furnizor de cercetări și analize dedicate industriei logistice globale, realizează, trimestrial, un raport unic, distribuit gratuit, destinat tuturor celor interesați de evoluția ratelor tarifare de transport de pe piața europeană.

Aceste rate sunt rezultatul unui model econometric și statistic elaborat chiar de către Upply, bazate pe analizarea a peste 250 de milioane de prețuri. Upply oferă estimări săptămânale de cote pentru FTL (22.000 kg) pentru fiecare culoar comercial major din Europa, calculate pe baza datelor recoltate de la parteneri cheie și de la utilizatorii platformei. Pentru a realiza analiza cuprinsă în studiul „The European Freight Rate Development Benchmark”, Ti a realizat o selecție reprezentativă a celor mai mari coridoare de transport rutier, în funcție de volume. Apoi, Ti a utilizat ratele medii oferite de Upply pe fiecare coridor, făcând o medie a ratelor săptămânale pe fiecare trimestru.

Pandemia a scăzut tarifele

Cea mai recentă ediție a raportului Road Freight Benchmark subliniază faptul că rata tarifară a fost, în trimestrul 2 al anului, de 1.083 de euro, marcând o scădere de 0,3% față de primul trimestru și de 1,8% față de aceeași perioadă a anului trecut, reprezentând cel mai scăzut nivel din trimestrul 1 al anului 2018 și până în prezent.

„Pandemia a schimbat rapid cererea, oferta și dinamica costurilor în transportul european rutier de marfă. După ce au fost simțite primele efecte în februarie și martie, prăbușirea cererii pentru servicii de transport rutier a fost substanțială.

Datele furnizate de Verizon Connect, care studiază informațiile recoltate de la tahigrafe, arată că orele totale de operare ale șoferilor au scăzut în medie cu 50%, în Europa, de la jumătatea lunii februarie până la începutul lunii aprilie.

Au fost afectate aproape toate zonele de activitate, deși se pare că volumele din farma/sănătate și e-comerț au fost puternice”, se arată în raportul Upply.

Tarifele medii de transport rutier european, în T2 din 2020

Dar documentul citat subliniază faptul că, deși volumele erau mult mai scăzute decât normal, transportatorii din Europa de Vest nu au fost dispuși să accepte să încarce la orice preț. În vest, într-adevăr, transportatorii au putut utiliza schemele de ajutor guvernamental și/sau să reducă programul de lucru al șoferilor, ceea ce înseamnă că a scăzut drastic și capacitatea de transport disponibilă, astfel încât tarifele au rămas la un nivel relativ stabil.

Atunci când pandemia a dat înapoi, iar țările au relaxat restricțiile, activitatea economică a început să își revină, dar exporturile sunt, încă, slabe. Upply precizează că transportatorii și-au redistribuit capacitatea, iar acest lucru pare a fi menținut tarifele la un nivel scăzut, spre sfârșitul trimestrului.

Pe partea de costuri, transportatorii vestici s-au confruntat cu o creștere a anumitor costuri operaționale, din cauza unor factori cum ar fi controalele la frontieră și investițiile în echipamente de protecție. Pe de altă parte, prețul motorinei a scăzut cu 8,2% comparativ cu trimestrul 1, ceea ce a redus puțin impactul negativ asupra transportatorilor, dar aceste economii nu au fost transmise în întregime beneficiarilor de transport.

Rate per kilometru

Rata medie a tarifului per kilometru plătit de către beneficiari în trimestrul al doilea, în vestul Europei, a fost de 1,58 euro, ceea ce marchează o scădere cu 0,3% față de trimestrul anterior.

T2-2020 – Tarifele europene de transport rutier

Raportul Upply precizează că variația costurilor de la rută la rută depinde de lungimea acestor rute. Birmingham-Madrid a rămas cea mai ieftină rută dintre cele studiate, în raport cu distanța, la un tarif de 0,8 euro/km (același nivel de preț ca pe T1), iar tarifele pe Anvers-Lille au rămas cele mai mari, ba chiar au crescut puțin, la 3,16 euro/km (T1: 3,12 euro/km).

Ratele pe ruta Madrid-Paris au rămas relativ stabile, deși înregistrau deja scăderi pe parcursul ultimelor câtorva trimestre. De la Paris, acestea au scăzut cu 0,3% de la un trimestru la altul, în timp ce pe retur au crescut cu 0,3%. Totuși, Upply avertizează că acest lucru nu ar trebui confundat cu o situație stabilă macroeconomică, în ciuda faptului că Franța și Spania dau semne de revenire.

Tarifele pe Polonia-Germania au fost puternice pe parcursul T2, cu creșteri de 2,3 și, respectiv, 2,7% către și de la Duisburg, cauzate, se pare, de „strangulările” de la frontiere. Pornind de la Duisburg, tarifele au crescut, în iunie, cu 11,2% față de luna mai, lună în care fabricile germane și-au crescut din nou producția.

Ratele pe coridorul Duisburg-Lille (Germania-Franța) au crescut față de T2 2019, cu 7,2% și, respectiv, 3,6%. Totuși, ambele tarife (pe tur și retur) au scăzut, comparativ cu T1 2020, cu 0,9 și respectiv 4,2%.

UPDATE: Raport. Gratuit și integral:

https://go.upply.com/en-gb/transport-intelligence-upply-download-q2-2020-report

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.