#tbt 10 ani. „Lumea noastră”, în mai 2010

În cadrul acestei rubrici, vă prezentăm o trecere în revistă a evenimentelor din lumea transportului (dar nu numai) din urmă cu fix 10 ani, în mai 2010. Vom trece printre lansări de vehicule, schimbări importante din legislație sau inaugurări de fabrici și spații logistice.

„Radiografiind” situația lunii mai a anului 2010, Radu Borcescu, redactorul-șef ZIUA CARGO, în editorialul său de la acea vreme, observa că „economia trece prin momente extrem de dificile, iar măsurile disperate scot și mai bine în evidență pericolul de disoluție socială.” Încă eram pe vârfurile crizei economice, instalată, în România, în a doua jumătate a anului 2010.

Legislație

  • „Anul acesta, vom avea o Lege nouă a transporturilor, o rețea extinsă de drumuri cu portanță de 11,5 t pe osie și poate… chiar o prelungire a programului de transport persoane prin trafic regulat”, era anunțul lui Eusebiu Pistru, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
  • Grație măsurii de ridicare a portanței, transportatorii urmau să reanalizeze traseele și tipurile de autovehicule utilizate și să înregistreze reduceri de costuri. Practic, se câștigau 000 de kilometri de șosea utilizabili.

Controale

  • Planurile pentru 2010 ale lui Iancu Crăciunoiu, director ARR, erau legate de efectuarea verificărilor folosind calculatorul, baze de date interconectate, cântare și camere video. Autoritatea Rutieră Română primise mai multe prerogative decât avea până la acel moment.

Producători

SCANIA era „pe val”, cu proaspăt lansata serie R, fiind câștigătoarea en-titre al distincției „International Truck of the Year” și asta a împins producătorul să tindă către idealuri și mai înalte. A fost făcut anunțul introducerii noii generații de propulsoare V8, care a fost, la acel moment, cel mai puternic motor de pe piață, cu 730 CP, devansându-i pe cei de la MAN (680 CP) și Volvo (700 CP). Constructorul suedez nu a neglijat, însă, nici segmentul transportului de persoane, în paginile revistei de atunci regăsindu-se și SCANIA „Noul autocar dispune de dotări importante, precum motor Euro 5, cutie automată de viteze, climatizare, sistem audio-video, cu monitoare LCD, toaletă, bucătărie etc. Însă, ceea ce atrage atenția, este execuția precisă a carosierului și utilizarea componentelor de ultimă generație”, aprecia Radu Borcescu.

Mercedes-Benz Travego, „Coach of the Year” în 2010, era în lumina reflectoarelor, punând accent pe siguranță și introducând tehnologii utilizate în premieră la autocare.

SETRA Danube Road Show 2010 a ajuns în România și a popularizat cele mai noi modele, S 415 GT-HD Comfort Class 400 și autobuzul interurban S 416 H Multiclass 400.

Noul Volvo FMX, destinat segmentului de construcții, își avusese premiera mondială.

VW Transporter aniversa 25 de ani de la introducerea tracțiunii integrale.

Dacia „gustase”, deja, din succesul internațional și încerca să se adapteze. Pentru a gestiona volumele mari, compania controlată de Grupul Renault a făcut logistică totală, utilizând șoselele, căile ferate și marea. În jur de 600 de camioane erau încărcate și descărcate, zilnic, la Pitești, iar compania înregistrase, în numai o lună (aprilie 2010), comenzi pentru 10.000 de vehicule Duster.

Piață

Aquila, prin Bujor Stănescu, director de logistică, dezvăluia că, în ciuda dificultăților economice la nivel global, compania își majorase flota cu 47 de camioane, de la începutul anului.

Într-un moment în care nimeni nu mai investea, FM Logistic a decis să continue și a făcut o investiție importantă, la Petrești, într-un depozit.

EvoBus organiza prima ediție a Balkan Fair Bucharest, târg de autobuze și autocare rulate. Line-up-ul a fost alcătuit din 15 vehicule rulate.

Lufthansa făcea public faptul că mergea pe pierdere operațională, în primul trimestru al anului, cu o scădere de peste 10% (de la 330, la 286 de milioane de euro).

Construcții

Arena Națională era în plină construcție, iar autoritățile, reprezentate, la acea vreme, de primarul Sorin Oprescu, anunțau că va fi gata în decembrie 2010, dar „la roșu”, fără cupolă și gazon. Până la finalizare, se estima că va mai dura încă un an (2011), urmând ca, apoi, să fie inclusă în circuitul turistic bucureștean.

Bauma 2010

Bauma 2010 tocmai ce se încheiase; era cea mai mare expoziție din Europa destinată segmentului de construcții și fusese un succes absolut, asta în ciuda traficul aerian care fusese suspendat, din cauza unei erupții vulcanice din Islanda, care a blocat toată Europa.

415.000 de vizitatori reușiseră să calce pragul târgului. Noutățile aduse la târg au fost semnificative. „Parcă niciodată nu au fost atât de multe inovații prezentate în domeniul sustenabilității și al protecției mediului și al operatorilor”, era concluzia Ralucăi Mihăilescu, corespondentul internațional al ZIUA CARGO, la acea vreme.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.