TEMSA HD 12: Puternic și elegant

La finalul lunii martie, Anadolu Automobil Rom a lansat noua gamă de autocare, Temsa HD 12, ce are misiunea de a înlocui modelul Safari HD. Puternic și elegant, noul model reprezintă o variantă viabilă pentru transportul turistic românesc.

Intrat în producție la sfârșitul anului trecut, HD 12 este conceput pentru a duce mai departe povestea începută cu modelul Safari HD. Noul model Temsa îşi propune să vină în sprijinul transportatorilor cu promisiunea unui cost de operare redus și un preț de achiziție competitiv, un accent important fiind pus pe consumul de carburant. Iar pentru a obţine aceste caracteristici, componentele noului HD 12 provin de la furnizori europeni consacrați.

Accent pe costuri

Motorizarea ce echipează acest model este de provenienţă DAF, tip MX 11, cu o cilindree de 10,8 l, ce respectă normele de poluare EURO 6. Acesta este capabil să furnizeze o putere de 435 CP, pe o plajă de turaţie cuprinsă între 1.450 şi 1.700 rpm, iar cuplul maxim de 2.100 Nm este oferit între 1.000 şi 1.450 rpm. Pentru a putea fi manevrat cu blândeţe şi eficienţă, producătorul turc a echipat autocarul şi cu retarder, acesta fiind de provenienţă Telma. Cutia de viteze este manuală cu 6 rapoarte şi este produsă de ZF. Opţional, autocarul poate fi livrat cu o cutie automată, de asemenea produsă de ZF, care este şi furnizorul punţilor.

Constructorul turc promite un consum de motorină impresionant de aproximativ 22 l/100 km, iar motorul și transmisia ce echipează acest autovehicul oferă încredere în acest sens.

Temsa HD 12 poate fi configurat în funcţie de necesităţi, de la variante foarte competitive ca şi preț de achiziţie, la versiuni luxoase ce pot satisface până şi cele mai pretenţioase gusturi. Călătorii se vor bucura de atenţia asupra detaliului şi de confortul scaunelor din habitaclu, capacitatea standard de transport fiind de 50 + 1 + 1 locuri, dar, la cerere, se pot monta 55 + 1 + 1 sau 59 + 1 + 1.

Salonul pasagerilor poate fi configurat astfel încât călătorii să nu simtă, practic, când au ajuns la destinaţie, iar călătoria să fie o experienţă plăcută. Temsa HD 12 poate deservi cu succes şi curse internaţionale, având o cală de bagaje de 9 mc şi putând fi echipat opţional cu grup sanitar cu lavoar şi cuşetă dedicată celui de-al doilea şofer, acesta fiind capabil să ia legătura în deplin confort şi siguranţă cu cel aflat la volan, prin intermediul unui sistem de intercomunicaţie.

Ca şi echipare standard, Temsa HD 12, este oferit cu sistemele de siguranţă ABS, ESP şi ASR, dar şi cu elemente de confort, precum uşa din faţă acţionată pneumatic, scaun şofer pneumatic, cameră video pentru mers înapoi, computer de bord, iar pentru confortul pasagerilor, există radio-mp3, toaletă, dar şi două monitoare LCD cu DVD Player. La baza autocarului stă un şasiu cu o puternică rezistenţă la coroziune, panourile frontale şi cele din spate fiind realizate din fibră de sticlă ranforsată cu plastic, în timp ce panourile laterale sunt din aluminiu. Structura din oţel este de tip monococă, placată cu tablă zincată şi PAFS.

Agil pe toate tipurile de drum

Temsa HD 12 a putut fi admirat de către operatorii de transport prezenți la conferința organizată de revista Ziua Cargo la Târgu Mureș, la sfârșitul lunii martie. Totodată, am avut posibilitatea de a testa autovehiculul într-un drive-test „turistic“, pe ruta București – Râșnov.

Autocarul și-a dovedit calitățile în materie de confort, atât pentru pasageri, cât și pentru șofer, însă ceea ce a impresionat în primul rând a fost puterea motorului, „agilitatea“ pe care o are autovehiculul. Indiferent de viteză și treapta în care ești, ai permanent rezerve consistente de putere.

Autocarul demarează rapid, făcând depășirile un exercițiu simplu și sigur. De asemenea, am apreciat sistemul de frânare, sigur și prompt. În plus, retarderul asigură o putere care, cu puțină atenție, asigură o utilizare foarte restrânsă a frânei de serviciu, chiar și pe zonele dificile, cum ar fi porțiunea Predeal – Râșnov, cu pantă accentuată și serpentine.

În ceea ce privește cutia de viteze, distanța mare între trepte reprezintă un anumit disconfort, însă, pe de altă parte, acest aspect asigură precizia selectării treptei dorite. Practic, nu ai cum să greșești. Totuși, având în vedere că discutăm de un autocar turistic, recomandarea noastră ar fi optarea pentru o cutie de viteze automată.

Plasarea intuitivă a comenzilor și bordul bine structurat din punct de vedere al informațiilor oferite completează imaginea de încredere transmisă de HD 12.

Temsa și-a făcut bine temele și încearcă să pătrundă și pe piața din România pe un segment neacoperit de alți producători – un autocar turistic, complet din punct de vedere al dotărilor și performanțelor, având costuri de operare competitive și un preț foarte atractiv.

Pentru Anadolu Automobil Rom, preluarea portofoliului Temsa înseamnă completarea gamei de autovehicule oferite pe piață, devenind un potențial furnizor pentru toate segmentele de piață.

Amintim faptul că Temsa este unul dintre principalii producători de autocare și autobuze din Turcia și unul dintre puținii intrați pe piaţa americană a autocarelor. Producţia de vehicule în fabrica de la Adana a reuşit să atingă o valoare impresionantă de 3.000 de unităţi anual.

Fişă tehnică

Temsa HD 12

Motorizare: DAF MX 11 320

Cilindree: 10,8 l

Nr. cilidri: 6 în linie

Putere: 435 CP la 1.450 – 1.700 rpm

Cuplu: 2.100 Nm la 1.000 – 1.450 rpm

Transmisie: ZF, manuală, 6+1 trepte

Rezervor: 540 l + 50 l AdBlue

Dimensiuni (lungime/lățime/înălțime): 12.270/2.550/3.625 mm

Capacitate pasageri: 50+1+1 (standard)

Cala bagaje: 9 mc

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.