Tendințe la târgul de la Munchen

Târgul de transport și logistică de la Munchen dă tonul în această industrie, care cunoaște o dinamicitate tot mai accentuată.

O prezentare clasică a evenimentului este greu de realizat, dacă nu imposibilă. Astfel, ne vom limita la a comenta oportunitățile pe care acest târg le poate oferi. Și vom merge pe două direcții – prima legată de îmbunătățirea propriei activități (mai eficient, mai sigur, mai modern), iar cea de-a doua reprezintă tendința serviciilor de transport și logistică, așa cum reiese în urma acestui eveniment.

În căutarea unor lucruri interesante și utile, începem plimbarea prin halele târgului – au fost mai mult de 2.000 de expozanți pe o suprafață totală de peste 100.000 mp, în cele nouă hale ale târgului -, pare destul de descurajant, mai ales că majoritatea expozanților sunt necunoscuți…

Ce cumpărăm?

Aceasta ar putea fi întrebarea unui vizitator, care vine la Munchen în zilele târgului pentru a achiziționa „ceva”, care, în final, să ducă la creșterea profitabilității – un serviciu performant de localizare a flotei, informații în timp real despre mărfurile transportate, monitorizare performanțe vehicule și angajați, mai puține defecțiuni neprogramate ale flotei, mai puține accidente…

Oportunitățile sunt acolo, însă nu sunt foarte ușor de identificat. Și aici este marea problemă a târgului, în ciuda aplicației „smart” dezvoltate pentru eveniment sau a catalogului unde sunt prezenți toți expozanții. Parcurgerea halelor „la pas” este amețitoare, însă consider că acest efort intelectual merită să fie realizat – sunt atât de multe lucruri interesante care apar…

Este de remarcat efortul marilor constructori de vehicule comerciale, care se concentrează, la Munchen, pe zona serviciilor, iar vizitarea standurilor lor a reprezentat o bună oportunitate de a înțelege mai bine complexitatea elementelor care „îmbracă”, astăzi, un vehicul. Toate aceste servicii au fost proiectate pentru creșterea eficienței transportului!

În același timp, sunt numeroase soluții inovatoare dezvoltate de firme care merită, cel puțin, cunoscute. De exemplu, există niște sisteme cu camere, care se montează în autovehicul (monitorizează traficul din fața mașinii) și alertează șoferul atunci când există riscul unui accident. Investiția nu este foarte mare, iar rezultatele raportate de utilizatori sunt încurajatoare (o scădere semnificativă a numărului accidentelor). Sau am putea recurge la soluții mai complexe, dacă bugetul permite – FMS-uri, TMS-uri și WMS-uri ce au potențialul de a crește radical eficiența operațiunilor.

Sau, și mai bine, putem decide implementarea unui ERP care să ne ofere vizibilitate maximă asupra activității și interconectarea între diferitele departamente ale companiei.

Poate căutați ceva superspecializat, cum ar fi monitorizarea flotei de anvelope…

Dar ce spuneți despre bursele de transport? Credeți că le cunoașteți pe toate? Dacă, exact pe zona unde, de obicei, sunteți descoperit, există o bursă specializată… Târgul de la Munchen este locul potrivit să aflați despre ea.

Astăzi, o cameră de luat vederi poate fi mult mai mult decât pare, un GPS nu mai înseamnă doar localizare, iar softurile specializate nu mai pot fi ignorate.

Rezolvarea unei probleme identificate poate avea zeci de soluții, iar efortul investițional diferă semnificativ, în funcție de „poteca” aleasă.

Specializat sau integrator

În ceea ce privește tendințele din piața de transport și logistică, ar fi simplist să spunem că „intermodalul” câștigă teren și trenul este privit cu tot mai mare interes. În cadrul târgului, am putut vedea companii de logistică superspecializate pe anumite rute și moduri (avion, vapor, tren sau camion), concentrându-se pe un grad ridicat de predictibilitate și costuri reduse. Și, în același timp, „integratorii” își fac simțită prezența tot mai mult – „Orice, oricât, de oriunde și către orice destinație”.

Practic, tema ar fi ca o companie de logistică să poată oferi serviciile sale către oricine, persoană fizică sau juridică, de la un plic, la containere, sau mărfuri care necesită condiții speciale de transport. Creșterea fluxurilor de mărfuri și utilizarea soluțiilor IT fac posibile dezvoltarea rentabilă de servicii care, cu doar câțiva ani în urmă, erau considerate SF.

Digitalizarea logisticii se face simțită tot mai mult. La ora actuală, orice companie are și o componentă IT semnificativă, indiferent de domeniul în care activează.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.