Țintă, cale și răbdare

Provocarea principală pentru majoritatea firmelor va continua să fie, în următoarea perioadă, majorarea tarifelor. Acest lucru duce la evaluări și reevaluări ale partenerilor într-un ritm inconfortabil, mult mai rapid decât ne-am obișnuit. 

Radu Borcescu, redactor-șef ZIUA CARGO

Am furnizorii potriviți? Pot găsi alții, mai ieftini? Dar clienții… vor putea suporta și accepta majorările de tarife?

Nevoia de a majora tarifele nu vine doar ca urmare a creșterii costurilor (aspect resimțit puternic în transporturi), ci și pentru a face față investițiilor viitoare, care sunt de așteptat să fie mult mai costisitoare.

Acum, că am stabilit ținta… care este calea?

În mod obișnuit, monitorizezi costurile cu atenție și, pe măsură ce acestea cresc, încerci să preiei majorările în tarife. Astfel, nu se creează un șoc puternic pentru clienți și tarifele rămân, permanent, într-o zonă competitivă. Sigur, într-o piață extrem de competitivă și cu fluctuații mari, care determină comportamente speculative, o asemenea abordare poate fi riscantă.

Sau…

Îmi vine în minte zbuciumata istorie a Bourbon-ului. Chiar dacă whiskey-ul american este produs încă din secolul XVIII, s-a dezvoltat în forma sa actuală la sfârșitul secolului al XIX-lea.

Whiskey-ul este whiskey, vor spune mulți dintre voi, însă cei care apreciază, din când în când, această băutură, pot face cu ușurință distincția dintre Scotch și Bourbon.

Americanii și-au dorit să dezvolte propria băutură, cu aromă și gust distincte, cu reguli de producție proprii… dar, mai ales, au țintit un produs diferit, care să fie apreciat pentru ceea ce este, și nu o simplă variantă a mult mai titratului Scotch, care are și avantajul unei istorii mult mai extinse.

Rezultatul? Câteva cifre: în 2014, distileriile din SUA au obținut venituri de 2,7 miliarde de dolari pe piața angro internă. În plus, Bourbon-ul a reprezentat două treimi din exporturile de 1,6 miliarde de dolari ale băuturilor spirtoase distilate din SUA. În 2018, distilatorii americani au obținut venituri de 3,6 miliarde de dolari din vânzarea Bourbon-ului.

Asta da afacere de succes!

Dar nu a fost așa de la început – Primul Război Mondial, prohibiția, marea criză economică sunt doar cele mai mari probleme pe care afacerea Bourbon-ului a trebuit să le înfrunte, încă de la început.

Iar cei 13 ani din timpul „Experimentului Nobil” (1920-1933) au însemnat, practic, anihilare totală pentru producătorii de alcool din SUA.

Discutăm de zeci de ani care au trecut de la stadiul de proiect și până la atingerea succesului. Pentru mulți oameni de afaceri, o asemenea întârziere poate fi inacceptabilă… Însă, dacă gândești pe termen lung…

Iar în România… avem afaceri cu tradiție și un număr consistent de firme de transport au sărbătorit deja 20 și chiar 30 de ani de activitate. Și au ceva în comun: toate au trecut prin momente dificile!

După 16 ani de ZIUA CARGO, îmi revin în minte inclusiv începuturile noastre. Am avut, încă de la debut, o echipă cu experiență. Știam exact piața căreia ne adresăm, clienții pe care trebuie să îi abordăm, aveam modelul de business bine conturat și o imagine precisă asupra costurilor. Ce ar fi putut să meargă rău?

Am stabilit inclusiv venitul minim lunar pe care trebuia să îl atingem pentru a „putea respira” și am cumpărat și o șampanie pe care să o deschidem atunci când vom atinge această ștachetă (în câteva luni de zile speram la acel moment).

Puteți ghici câți ani au trecut până la deschiderea sticlei de șampanie?

Măcar doi ani… sper că ați gândit majoritatea. Pentru că, în România, afacerile se maturizează greu. Însă realitatea este că până în ziua de astăzi sticla a rămas neatinsă. În 2009, lucrurile arătau rău, ca urmare a crizei economice, și presa a fost puternic afectată. Iar modelul de business pe care îl cunoșteam noi nu și-a mai revenit niciodată la nivelul pre-criză. Am fost nevoiți să aducem ajustări, să adăugăm lucruri, să completăm activitatea cu elemente mai puțin confortabile…

Nu rămâi blocat în trecut, nu te ferești de lucrurile complicate, nu îți pierzi direcția (misiunea)… și ai răbdare… multă răbdare! Asta este ceea ce văd la firmele care merg înainte.

La mulți ani și un 2025… cu greutăți… dar pe care să le depășiți cu eleganță!

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.