Transfer în altă ligă: Oradea – Abu Dhabi

Un transfer spectaculos a avut loc în lumea transportului public local. Directorul general al Oradea Transport Local a primit și acceptat oferta venită din partea companiei de transport local din Abu Dhabi. Am discutat cu Istvan Csuzi despre detaliile acestui transfer.

Ziua Cargo: Care este istoria acestei interesante schimbări?

Istvan Csuzi: Situația puțin specială din Oradea de după alegerile de anul trecut m-a determinat să anunț potențiali angajatori că este posibil să fiu interesat de un post. Practic, mi-am dorit să fiu acoperit, în cazul în care noua structură decizională politică va dori să intervină în activitatea OTL. Am apelat la agenții specializate și, totodată, la UITP. Am primit mai multe oferte, însă nu foarte tentante pentru mine, de la firme din Elveția și Statele Unite.

La finalul anului trecut, lucrurile s-au stabilizat în Oradea și s-a trecut la implementarea proiectelor pe care le aveam în vedere – liniile de tramvai, modernizarea tramvaiului, autogara Ștefan cel Mare… Proiectele au început să se deruleze și totul a intrat în normal.

La finalul lunii februarie, am primit un telefon prin care eram întrebat dacă mai sunt interesat de un job. Am spus că nu, însă am dorit să aflu detalii. Atunci când am aflat că este vorba despre un post de top, am devenit curios. M-am întrebat dacă aș putea să îl accesez.

Au urmat interviuri, selecții, referințe. Cele mai multe discuții au avut loc prin Skype cu CEO Emirates National Group. Acesta este holdingul care răspunde de transporturile din Abu Dhabi – aeriene, maritime, terestre – și are mai multe firme în componență, una dintre acestea fiind City Transport. Acest operator răspunde de transportul public din orașul Abu Dhabi, zona metropolitană Abu Dhabi și regiunea învecinată, inclusiv orașul Al Ain, care are aproximativ 700.000 de locuitori. În total, serviciul public de transport se adresează unei populații de 2,5 milioane de locuitori.

Ați ajuns și acolo?

În primele etape au existat mai multe selecții, inclusiv pe baza referințelor cumulate, după care a urmat un lung interviu cu CEO al acestui holding și mai mulți șefi de departamente. După primul interviu, am fost anunțat că se solicită prezența mea în Abu Dhabi. Acest lucru s-a întâmplat la finalul lunii martie, când a avut loc un alt interviu. Mi s-a făcut, de asemenea, o prezentare a companiei și a viziunii de dezvoltare pentru viitor. Toate aceste discuții s-au finalizat cu semnarea contractului.

Cum arată compania City Transport?

Este o companie mare de transport cu autobuze. Transportul public în Abu Dhabi s-a înființat în 2008, iar, la ora actuală, City Transport operează peste 600 de autobuze. Există un proiect master plan, elaborat în 2014, pentru introducerea tramvaiului și metroului. Cele două proiecte însumează investiții preconizate de peste 6 miliarde de dolari americani. Acest plan a fost amânat puțin, din cauza crizei petrolului, însă nu a fost abandonat, iar acum există o nevoie mare de a începe implementarea proiectelor.

Bugetul pentru funcționarea City Transport este acoperit de către departamentul municipal de transporturi, un fel de autoritate de transport. Este greu de făcut distincție, în Abu Dhabi, între stat și privat.

Este posibil ca unul dintre argumentele importante pentru selecția mea să fie experiența acumulată în acest segment – zona operativă de exploatarea a transportului public, cu autobuzul și tramvaiul.

Înaintea mea, poziția de director general al City Transport a fost ocupată, timp de patru ani, de către un portughez. Acesta a decis, și din motive familiale, să se întoarcă în Europa.

Știu că pentru acest post au aplicat mai mulți manageri, însă identitatea acestora nu a fost dezvăluită. Oricum, mă bucur că eu am fost cel selectat.

Este o bună organizare în interiorul companiei?

Este interesant faptul că optimizările încep să intre pe rol și acolo. Și voi da un exemplu grăitor, cu privire la diferențele de abordare de acolo. Am văzut pompele de alimentare cu carburant și am întrebat despre consumul autobuzelor (sunt autobuze MAN, în special). Mi-au răspuns că nu știu și nu țin nicio evidență legată de consumul vehiculelor. Șoferii, pur și simplu, alimentează când este nevoie.

Nici măcar contor la pompă nu există. Practic, singura informație legată de consum vine de la firma care alimentează pompa și transmite, la final de lună, cantitatea de carburant furnizată. Este o abordare care, din start, lasă loc unor îmbunătățiri rapide. Șoferii sunt pakistanezi, indieni, din Bangladesh, însă nu localnici.

Am, deja, o viziune legată de administrarea companiei, însă, pentru a contura un plan concret, va trebui să acumulez mai multe date. Am strategiile și, de asemenea, cunoștințele și experiența pentru a pune în aplicare, în urma analizelor, acele decizii pe care le vom lua împreună cu proprietarii firmei.

Veți apela și la alți colegi din România, pentru a vă ajuta la noul job?

La acest moment, nu știu dacă voi apela și la alți colegi din România. Mi s-a acordat o perioadă de grație, pentru a simți pulsul, pentru a cunoaște situația de acolo și, după aceea, luăm decizii. Este posibil să am nevoie de colaboratori și consider că cel mai bine aș putea lucra cu persoane din Europa – din România, sau alte țări. Am informații că City Transport beneficiază, deja, de serviciile unor consultanți externi din Europa.

Există diferențe importante între modele dezvoltate pentru transportul public local în diferite părți ale lumii – Europa, America, Asia… Abu Dhabi și-a stabilit, deja, un model pentru transportul public local?

Probabil, Abu Dhabi va avea un model original, pentru că este foarte greu, într-o cultură diferită de cea europeană, în situații economice diferite, să îi schimbi pe oamenii care s-a obișnuit cu mașina personală. Costurile de utilizare ale propriului autoturism nu sunt atât de mari încât, pe criterii economice, să poți impune transferul mobilității de pe autoturism, pe transportul public. Trebuie găsită o formulă atractivă pentru a realiza acest transfer. Un argument poate fi timpul pierdut pentru această navetă (drumul de acasă la serviciu).

În acest moment, autobuzele stau împreună cu autoturismele în congestia creată. Și, de exemplu, dintr-o suburbie precum Baniyas, care are 100.000 de locuitori, pentru a ajunge pe insula Abu Dhabi, pe unul dintre cele trei poduri care fac legătura rutieră, durata transferului este de aproximativ 15 minute, în mod normal.

La orele de vârf, dimineața pe un sens și seara pe sensul de întoarcere, acest transfer durează mai mult de o oră și jumătate. În aceste condiții, ori se construiesc alte zece poduri, ceea ce ar fi exagerat, sau se introduce un transport de masă de cale separată, care poate fi tramvai sau metrou.

Astfel, localnicii din respectiva suburbie vor avea o rațiune pentru a renunța la autoturismul personal. În plus, transportul public în Abu Dhabi are un preț atractiv, făcându-l accesibil pentru toată lumea.

În acest moment, fluxurile de călători care utilizează transportul public nu sunt semnificative. Însă, trebuie să avem în vedere faptul că nu s-au împlinit nici 10 ani de la înființarea companiei de transport și este firesc să fie nevoie de îmbunătățiri. Oricum, sunt deja câteva linii care încep să funcționeze, să își trăiască propria viață.

Planul de mobilitate urbană trebuie, de asemenea, finalizat.

Voi avea foarte mult de lucru!

Cei de acolo cunosc lucruri despre România?

Ei nu știu nimic despre România și privesc această țară ca pe un loc exotic. Și eu am fost privit, inițial, ca „exotic”, însă, în urma discuțiilor, i-am convins. Sigur, între timp, le-am dat pliante și hărți legate de Oradea și i-am invitat să vină aici. Mi-au promis că vor face acest lucru. Interesant este și faptul că, după apariția știrii că voi prelua managementul transportului local din Abu Dhabi, am fost contactat de numeroși români care lucrează acolo. Există un grup de peste 400 de români care trăiesc acolo și, încă de la primul contact, s-au arătat foarte deschiși, și-au exprimat dorința să ne cunoaștem și, dacă este nevoie, și-au oferit ajutorul. Deci sunt așteptat!

Cât timp veți lucra în Abu Dhabi?

Contractul semnat este pe termen nedeterminat, însă dreptul de a munci în Abu Dhabi se prelungește o dată la doi ani. Nu am în vedere să mă stabilesc acolo definitiv și mă gândesc că patru ani ar reprezenta o experiență corectă pentru toate părțile, după care să reevaluez oportunitatea de a rămâne acolo. În orice caz, la un moment dat, mă voi întoarce la Oradea. Sunt orădean și doar temporar am acceptat o slujbă în străinătate.

Cum au primit vestea colegii din OTL?

Sunt mândri, alături de mine, de această recunoaștere, pentru că nu puteau să îmi fie apreciate calitățile manageriale fără a avea alături o echipă valoroasă și muncitoare. Este o realizare notabilă ca un manager din domeniul public românesc să acceseze un asemenea post, unde se realizează o selecție severă, între cei mai buni manageri la nivel mondial.

Experiența acumulată în cadrul OTL mă va ajuta foarte mult, mai ales în ceea ce privește operarea tramvaiului. Planul de mobilitate, studiile de fezabilitate trebuie foarte bine argumentate, pentru ca tramvaiul să aibă succes.”

„În Abu Dhabi, nu fondurile sunt problema, ci capacitatea tehnică și managerială de a le gestiona și a duce până la capăt proiectele. Încă din 2014, a fost conturată o serie de proiecte, care încă stagnează.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.