Transport cu transportatori… și peste 10 ani

Privirea aceea… Am realizat un interviu despre electrificarea transporturilor cu un domn foarte bine informat și extrem de interesat de acest subiect. Discutăm de o persoană care face parte din acel grup, încă restrâns la nivel european, care are o imagine clară despre pașii care sunt realizați astăzi. Informații noi, câteva idei pertinente despre potențialul creat de schimbare și așteptările privind viitorul… Însă ceea ce m-a frapat cel mai puternic a fost discuția de după oprirea înregistrării… și privirea pe care o avea…

Radu Borcescu

Nu este vorba doar despre electrificare, ci despre evoluția tehnologiei în ansamblu – digitalizare, condus autonom etc. Era evident pentru el (iar eu nu am găsit argumente să îl contrazic) că majoritatea firmelor de transport nu sunt pregătite pentru viteza cu care se desfășoară această schimbare. Iar, la finalul acestei perioade, adică nu mai mult de 10 ani, există riscul real ca majoritatea transportatorilor de astăzi să dispară.

O criză economică se prefigurează la orizont, însă o altă criză, greu de identificat, ar putea să se declanșeze în același timp. Pentru criza economică cunoaștem, deja, întrebările corecte la care trebuie găsit răspuns: cât de mult vor mai crește costurile? Cum vor evolua volumele de mărfuri transportate? Ce resurse financiare ar trebui să am la dispoziție pentru a traversa perioada dificilă?…

Pentru cealaltă criză, însă, nu avem nici măcar întrebările!

Citeam, de curând, concluziile unui studiu care arăta că majoritatea companiilor sunt dispuse să plătească mai mult pentru furnizorii de transport cu emisii de CO2 mai mici.

Peste 80% dintre companii sunt pregătite să schimbe furnizorii de transport, dacă obiectivele de mediu nu sunt îndeplinite. Aproape toate proiectele viitoare sunt legate de soluții de transport fără combustibili fosili. De ce se întâmplă acest lucru? Pentru că 60% dintre companii cred că riscă să își piardă clienții, în următorii trei ani, dacă nu oferă la pachet livrări cu emisii reduse de CO2 sau zero.

Dacă nu vrei să fii prins pe picior greșit, o tactică bună este să urmărești evoluția și nevoile clienților pe care îi deservesc clienții tăi.

Se pare că asta fac producătorii de vehicule comerciale, care afirmă, la unison, că, în următorii 2-3 ani, 10% din producția de camioane va fi acoperită de modele electrice și acest procent va urca rapid, la 50%, până în 2030.

Mai mult decât atât, sunt analize care afirmă că, în următorii 3-5 ani, camioanele electrice vor avea un TCO mai bun decât cele diesel. Cu siguranță că la acest capitol contribuie și subvențiile masive, oferite de țările occidentale pentru accelerarea electrificării.

Este momentul ca toți transportatorii să comande camioane electrice, extrem de scumpe și dificil de utilizat? Poate că nu imediat, însă ar putea începe să pună întrebări…

Îmi amintesc că, în urmă cu mulți ani (parcă a fost ieri), chiar înainte de 2007, cel mai bun sfat pe care îl puteai da unei firme de transport era să gândească în termeni mai complecși propria activitate, să facă pasul de la transport, la logistică. Chiar devenise o modă ca în numele firmei să apară și termenul „logistic”. Sigur, majoritatea nu a avut nici capitalul și nici energia de a demara construirea de depozite. În plus, se câștiga încă foarte bine din transporturi. Realitatea a arătat că, de fapt, câștigurile cele mai importante le-au avut cei care au devenit și expeditori. Practic, a fost vorba de a prelua toate comenzile clienților și a căuta soluții de transport, dincolo de propria flotă.

Se recomanda „logistică”, însă era necesară doar completarea serviciului de transport clasic, cu cel de expeditor. Era la îndemâna oricui!

Astăzi, putem recomanda cu încredere adăugarea de „verde/green” sau „electric” în titulatura companiei, însă s-ar putea ca, de fapt, ceea ce trebuie cu adevărat realizat să fie o modernizare tehnologică.

A utiliza, la ora actuală, softuri specializate, dedicate segmentului de transport și logistică, nu înseamnă doar menținerea productivității la niveluri corecte, ci și o protecție esențială în fața riscului de a fi speculat. Utilizarea inteligenței artificiale și faptul că datele sunt foarte ușor de accesat (număr mare de senzori și informații tranzacționate în timp real) fac să fie realizate analize cu grad de acuratețe foarte ridicat și, odată cu acestea, apar oportunități nebănuite cu doar câțiva ani în urmă…

Dacă soluțiile IT pe care le utilizezi nu îți oferă o imagine clară asupra propriei activități… riști să ai probleme! Pentru că altcineva știe și, probabil, va folosi aceste informații!

Ce costuri ai per kilometru? Nu doar o medie pe flotă, ci și pe fiecare camion în parte și pe fiecare traseu în parte!

Ce rute ai în mod uzual și unde vor fi camioanele tale peste o săptămână, dar peste o lună?

Cât de dependent ești de un anumit client sau industrie?

Cât de important ești pentru clienții tăi?

Care este tariful corect în funcție de locul unde te afli, destinația unde vrei să ajung și camionul pe care îl ai la dispoziție?

Ce emisii de CO2 are compania ta? Pe fiecare camion în parte, pe fiecare șofer în parte, pe fiecare client și cursă în parte…

Întrebările pot continua, însă răspunsul este evident.

Nu strică să adăugăm „verde” și „electric”, însă prioritare sunt investițiile în soluții IT moderne. Sunt mai puțin costisitoare decât camioanele electrice și au potențialul de a aduce câștiguri mai mari. Din păcate, mulți vor considera că veniturile, deocamdată, sunt destul de bune din transport, așa cum este el acum. Istoria de repetă, doar cu câteva elemente schimbate.

 

Privirea aceea m-a marcat, nu doar pentru că riscul pe care îl avea în vedere este real, ci mai ales pentru că respectivul om îndrăgește piața în care activează astăzi și, implicit, transportatorii. Era o privire îngrijorată pentru o piață în care transportatorii de astăzi nu își vor mai găsi locul.

 

Însă transformările importante care vor avea loc în următorii 10 ani au încă numeroase spații goale, întrebări fără răspuns și oportunități deschise pentru oricine are pasiune și suficient de multă energie. Este doar o chestiune de viziune și management!

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.