Transportatori, vi se mai pregateste ceva!

Modificarea Legii 92/2007 va definitiva procesul de descentralizare a transportului judetean de persoane. Astfel, Autoritatea Rutiera este exclusa aproape in totalitate de pe acest segment de transport, autoritatile locale urmand sa gestioneze exclusiv activitatile de licentiere.

Legea 92/2007 a dus la aparitia a numeroase probleme in transportul judetean de persoane. Indiferent daca a fost vorba despre timpul necesar pentru implementarea legii, despre lipsa unor persoane bine pregatite pe transportul rutier sau, pur si simplu, despre dorinta de impunere pe piata a unor firme preferate, in numeroase judete au aparut, din 2007 si pana in prezent, conflicte puternice, pe care doar justitia le mai poate rezolva (dar in cat timp?).

Discutam despre o perioada „neagra“ pentru numeroase firme de transport ce opereaza pe trasee judetene si, in aceste conditii, era firesc sa apara dorinta de reintoarcere a acestui segment de transport sub controlul ARR (Autoritatea Rutiera Romana) – dorinta manifestata de multi transportatori. Mai mult decat atat, legislatia europeana pare sa intre in conflict cu prevederile Legii 92/2007, iar lucrurile nu au fost inca lamurite de catre autoritati.

Insa, pana cand vor fi facute clarificarile, MAI (Ministerul Administratiei si Internelor) pregateste modificarea legii 92/2007, una dintre tintele principale fiind cresterea controlului exercitat de catre consiliile judetene asupra transportului judetean.

Prin noul act normativ, reprezentantii MAI spera sa asigure o imbunatatire a serviciilor de transport local si judetean.

ARR nu mai emite licentele

Pe principiul descentralizarii, proiectul actului normativ pentru modificarea legii 92/2007 prevede faptul ca transportul cu autobuzele se efectueaza numai pe baza de licente de traseu si caiete de sarcini, elaborate si eliberate de catre autoritatile locale, judetene sau de catre asociatiile de dezvoltare intercomunitara. Astfel, asociatiile de dezvoltare intercomunitara sunt obligate sa infiinteze autoritati (servicii, compartimente) de transport prin care sa asigure, sa organizeze, sa reglementeze, sa coordoneze si sa controleze prestarea serviciului de transport public local de persoane prin servicii regulate, desfasurat intre localitatile membre, precum si sa infiinteze societati de transport public de persoane prin curse regulate necesare, daca acestea nu exista.

Consiliile locale, consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si adunarea generala din cadrul asociatiilor de dezvoltare intercomunitara vor primi o noua atributie – emiterea de licente de traseu in transportul public local si judetean de persoane prin curse regulate.

ARR ramane cu atributii precum: acordarea licentei de transport operatorilor de transport rutier, monitorizarea si controlul privind respectarea de catre operatorii de transport a conditiilor impuse prin licentele de transport, precum si prin reglementarile legale in vigoare privind transportul rutier, asigurarea corelarii programelor de transport de persoane judetene cu programele de transport de persoane interjudetene si internationale in vederea aprobarii lor de catre consiliile judetene.

Se vor abroga textele care prevedeau faptul ca ARR: participa la comisiile paritare pentru atribuirea licentelor de traseu; elaboreaza regulamente-cadru si caiete de sarcini – cadru pentru efectuarea transportului public local; emite licente de traseu in transportul public judetean de persoane prin curse regulate in baza hotararilor comisiei paritare formate din reprezentantii consiliului judetean si reprezentantii agentiei ARR din judetul respectiv.

Conform proiectului legislativ, ANRSC va elabora regulamente-cadru si caiete de sarcini – cadru pentru efectuarea transportului public local si judetean, cu exceptia transportului public pe caile navigabile interioare, a transportului in regim de taxi si in regim de inchiriere si a transportului cu metroul.

Autoritatile locale, judetene si asociatiile de dezvoltare intercomunitara de reglementare vor avea atributii precum: realizarea de regulamente de organizare si functionare ale fiecarui serviciu de transport public local si judetean, in conformitate cu regulamentele-cadru existente; emiterea de licente de traseu in transportul public local si judetean de persoane prin curse regulate, dupa caz.

Valabilitatea pe 5 ani a licentelor a devenit posibila

O modificare interesanta apare in ceea ce priveste valabilitatea licentelor de traseu. „Licentele de traseu pentru transportul public local si judetean de persoane realizat prin curse regulate se elibereaza de catre autoritatea de autorizare pe baza hotararii consiliului local, consiliului judetean, Consiliului General al Municipiului Bucuresti, sau adunarii generale din cadrul asociatiei de dezvoltare intercomunitara, dupa caz, de dare in administrare sau a hotararii de atribuire in gestiune delegata a serviciului de transport public local si judetean, fara licitatie, precum si a deciziei de acordare a gestiunii delegate realizate in urma licitatiilor. Valabilitatea licentelor de traseu este de maximum 5 ani“.

In ceea ce priveste constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor, acestea se fac de catre reprezentanti imputerniciti ai ministrului Administratiei si Internelor, ai presedintilor ANRSC, ai presedintilor consiliilor judetene, ai primarilor comunelor, oraselor si municipiilor, de catre primarul general al municipiului Bucuresti, sau, dupa caz, ai presedintilor asociatiilor de dezvoltare intercomunitara, in temeiul mandatului ce le-a fost acordat de unitatile administrativ-teritoriale membre.

In termen de 90 de zile de la data publicarii legii, MAI si ANRSC vor elabora si vor aproba prin ordin al ministrului, respectiv al presedintelui autoritatii, reglementarile stabilite prin lege cu prinse in domeniile lor de activitate, precum si normele de aplicare. Daca acest act normativ va fi aprobat in forma propusa, putem anticipa un nou val de nemultumiri ale transportatorilor judeteni, care, insa, va fi repede inabusit de catre „reprezentantii imputerniciti“ prin controale bine tintite.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.