Transportul aerian castiga teren

Chiar si in ultimii anii, segmentul de transport aerian de marfuri a castigat teren in Romania. Viteza si siguranta sunt principalele atuuri ale acestui mod de transport, iar apelarea la o firma specializata poate asigura accesarea unor tarife competitive.

In 2011, in Romania, DSV va atinge o crestere de 60% fata de anul trecut. „Numai pentru serviciul aerian avem lunar minim 50 de clienti, in lunile bune chiar peste 100, iar ca procentaj, circa 50% dintre clienti sunt constanti. In plus, exista posibilitatea ca filiala DSV de la destinatie sa faca livrare door-to-door, daca clientul doreste acest lucru“, a precizat Alexandru Liciu, Airfreight Manager DSV.

Back-up pentru industrie

Transportul aerian reprezinta pentru industrie o importanta sursa prin care se pot evita costuri deloc neglijabile ce pot surveni din nerespectarea programarilor. Indiferent de motive, un lot de piese care, de exemplu, nu poate ajunge la timp la o fabrica de autovehicule poate duce la oprirea liniei de productie si, implicit, la pierderi… Mult mai mari decat extracostul reprezentat de transportul aerian.

„Discutam de un volum mare de marfuri in Romania, constant, care, in ultima vreme, chiar a crescut; un exemplu elocvent il reprezinta industria auto. In Romania, avem fabrici ce produc repere diverse (faruri, turbine, airbag-uri etc), iar fabricile de asamblare sunt in SUA, India ori Canada. Cu vaporul ar face o luna, cu avionul 4 zile… iar oprirea liniei de productie ar insemna pierderi foarte mari pentru clientul final. Astfel, la ora actuala, discutam de un trafic aerian regulat“, a aratat Alexandru Liciu.

O alta industrie beneficiara a transportului aerian este cea a masinilor industriale. Acest transport asigura, pe langa un timp mai redus de tranzit, si o siguranta sporita, iar cand este vorba de piese ce valoreaza 100.000 euro, nu mai conteaza prea mult diferenta de cost intre transportul maritim si aerian.

In general, transportul aerian este ales in cazul distantelor lungi, acolo unde apar dificultati geografice sau de frontiera pentru celelalte mijloace de transport. Sigur, chiar si pe distante mai scurte, exista marfuri pentru care transportul aerian reprezinta cea mai buna solutie.

„Transportul aerian in Comunitatea Europeana a scazut foarte mult in ceea ce priveste Romania, de cand am devenit membri ai UE. Nu are logica sa trimiti ceva aerian din Bucuresti in Hamburg, precum 5 paleti, din moment ce ei ar ajunge teoretic in 2 zile aerian, iar daca ii pui intr-o dubita ajung in acelasi timp, dar la un pret considerabil mai mic. In comunitate se transporta de regula colete mici, documente, produse farmaceutice, probe biologice, valori sau produse perisabile. DSV este obisnuit si cu astfel de transporturi, de exemplu, avem in derulare un contract de transport saptamanal din Romania in Cipru de produse alimentare“, a declarat Alexandru Liciu.

Tarif influentat de masa, combustibil si securitate

Spre deosebire de rutier, pentru stabilirea tarifelor la transportul aerian, masa este esentiala si nu neaparat distanta.

Ideal pentru marfurile expediate aerian ar fi ca dimensiunile sa fie cele ale unui europalet, cu o inaltime maxima de 100 cm si o greutate de maxim 250 kg per colet.

Astfel de colete sunt preluate de avioane de pasageri.

„Ne bazam pe spatiul neocupat de bagajele pasagerilor. Aceasta practica nu este noua, se face de prin 1970, fiind o metoda prin care companiile aeriene isi mai rotunjesc veniturile. Sunt marfuri de masa mai degraba decat de volum“, a explicat Airfreight Managerul DSV.

Pe de alta parte, sunt si companii aeriene care au pentru marfurile de volum camioane ce realizeaza transportul pana la un aeroport mare din Europa (Frankfurt, Amsterdam, etc) de unde sunt preluate de avioane cargo, bunurile urmand sa ajunga la destinatie pe calea aerului.

In aceste conditii, pentru a optimiza transportul este nevoie de consultanta.

„DSV ofera un serviciu de consultanta pentru a ajuta un client in a determina ce tip de transport i se potriveste, luand in calcul pretul, timpul de tranzit si securitatea marfurilor. Destinatia cea mai acce-sata in cazul nostru este Chicago, unde avem un termen de livrare, airport-to-airport, de 3 zile, iar daca clientul opteaza pentru un serviciu door-to-door, trebuie sa ne incadram in 5 zile lucratoare. In prima zi, se preia marfa, se aduce in depozitul nostru de 2.000 mp din Otopeni, unde exista o securitate foarte buna. Aici se dimensioneaza si se cantareste, pentru ca, in acest domeniu, pretul se face pe greutatea volumetrica, nu pe cea fizica. Ziua urmatoare se realizeaza formalitatile vamale si, in majoritatea cazurilor, marfa pleaca din aeroport in aceeasi zi. Astfel, in mai putin de 48 de ore de la colectare, marfa este deja in avion spre destinatia solicitata“, a aratat Alexandru Liciu.

In transportul aerian, tarifele se fac pe grupa de greutate, iar cu cat creste grupa de greutate, cu atat scade pretul unitar. De la 1.000 kg in sus, totul este negociabil. La companiile aeriene, pe langa tariful aerian, mai sunt doua taxe ce se pot modifica in timpul anului – taxa de combustibil si cea de securitate – si acestea sunt per kilogram. Cand discutam de colete mai mici, exista un tarif minim din partea liniei aeriene.

Ca o comparatie intre modurile de transport, cel aerian este cel mai rapid si mai sigur, iar pretul este, la modul general, de circa trei ori mai mare decat la maritim.

Alexandru Liciu, Airfreight Manager DSV:

Dintre cele patru tipuri de servicii pe care le ofera DSV, transportul aerian este pe locul patru ca si pondere, dar, la ora actuala, inregistreaza cea mai dinamica crestere, iar in ultimul an am reusit sa avem cifre similare cu cele ale transportului maritim.

DSV – avantaje in transportul aerian

– O retea globala DSV (22 de filiale doar in SUA) ce poate asigura transporturi „door-to-door“ la costuri reduse

– Un sistem IT special ce poate permite clientilor cu trafic mare sa urmareasca, in timp real, stadiul fiecarui transport

– Personal calificat si instruit conform cerintelor IATA, atat pentru marfuri generale cat si pentru marfuri periculoase

– Optimizarea costurilor si timpilor de tranzit prin oferirea de servicii combinate (road+air, road+sea ori sea+air)

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.