Transportul de persoane la rascruce

Criza economica, legislatia nationala in schimbare, posibila introducere a controlului unic, numarul mare de procese in care firme de transport persoane sunt implicate – iata contextul actual in care functioneaza segmentul de transport rutier de pasageri.

Iar viitorul ingrijoreaza pe toata lumea. Practic, in cadrul conferintei organizate de revista Ziua Cargo la Poiana Brasov a reiesit faptul ca deciziile ce vor fi luate in urmatoarea perioada ar putea avea influente majore asupra trans porturilor rutiere. In acest sens, realizarea unei legislatii moderne si clare in transporturi nu reprezinta doar o necesitate generata de obligativitatea respectarii regulamentelor europene, ci o urgenta venita din piata. La ora actuala, neclaritatile si lipsurile legislative duc la situatii complicate ce afecteaza semnificativ afacerea de transport si fac ca numeroase firme sa fie implicate in procese in justitie.

Deconturi cu probleme

In ultima vreme, s-a vorbit tot mai mult despre frauda realizata prin cupoanele aferente facilitatilor de transport acordate pensionarilor si veteranilor, pe fondul descoperirii mai multor cazuri in care deconturile nu au fost rea lizate corect. Totusi, transportatorii prezenti la evenimentul de la Poiana Brasov au atras atentia asupra faptului ca numarul de cupoane decontate pe cale ferata este mult mai mare decat cele de pe rutier si ca acolo planeaza suspiciuni mult mai mari de frauda. „De doi ani de zile, de cand patronatele au declansat discutia pe legile speciale, nu s-a intamplat nimic si abia in aceasta iarna s-a luat brusc decizia privind introducerea caselor de marcat fiscale pe masini. In legislatia actuala, sunt notiuni interpretabile. Stim ca sunt probleme si am constatat ca bugetul alocat pentru aceste calatorii este tot mai mic, iar in 2009 s-a platit de doua sau de trei ori mai mult pentru calea ferata fata de rutier. Dupa prezentarea unor statistici reale, vom putea discuta pentru a gasi cele mai bune metode pentru eliminarea fraudei. Cum se va elimina frauda prin introducerea cardurilor?“, s-a intrebat Augustin Hagiu, presedinte FORT.

Prezent la eveniment, Dorin Nistor, comisar sef Garda Financiara, a aratat faptul ca utilizarea cardurilor da posibilitatea sa nu se mai greseasca in privinta identificarii persoanelor care au dreptul la respectivele calatorii.

Transportatorii nu mai vor cupoane

Aparitia OG 5/2011 (anvelopele de iarna) si OG 8/2011 (casele de marcat fiscale) a adus multa nemultumire in randul transportatorilor si in plus, un lucru foarte grav, reprezentantii patronatelor au atras atentia asupra faptului ca aceste acte normative nu au fost trecute prin CES. Trebuie precizat faptul ca doar 486 de firme utilizeaza deconturi, iar dintre acestea doar 350 deconteaza pentru calatoriile veteranilor. Amintim faptul ca OG 8/2011 prevede obligativitatea dotarii masinilor cu case de marcat fiscale si cititoare de carduri. „De ce trebuie ca peste 2.000 de transportatori sa suporte aceste costuri, mai ales in conditiile in care legislatia abia a fost schimbata (Ordinul 1007), iar efectele au inceput sa apara. Costurile estimate de noi oscileaza intre 2.500 si 5.200 euro pentru fiecare echipament, sume extrem de mari mai ales in situatia actuala“, a declarat presedintele FORT. O solutie pentru a elimina suspiciunile ar putea fi stabilirea unei sume fixe platite catre veterani si pensionari.

„Acest lucru ar inlatura suspiciunile de frauda si, totodata, ar rezolva si discriminarea, astazi unele persoane utilizand cupoanele iar altele nu“, a precizat Dorin Nistor, comisar sef Garda Financiara. Totusi, propuneri asemanatoare venite din partea patronatelor nu au fost agreate. „Propunerea noastra ca banii sa fie dati pensionarilor direct de catre institutiile de stat nu a fost agreata pentru ca este mai simplu ca transportatorii sa isi recupereze banii cu o intarziere de peste un an. Noi platim TVA, taxe si impozite, dar banii nu ii luam. La ora actuala, nu statul ofera protectie sociala, ci transportatorii“, a aratat Vasile Stefanescu, presedinte COTAR. Un alt aspect ridicat de transportatori a fost acela ca Garda Financiara verifica astazi ceva ce nici macar nu s-a incasat. La ora actuala, s-a ajuns la luna martie anul trecut cu recuperarea banilor privind deconturile. In plus, presedintele FORT a precizat ca firmele care nu au completat formularul furnizat de catre ARR, prin care ar fi acceptat plata in transe a datoriei statului, nu au primit nici un ban la sfarsitul anului trecut. In spatele fraudei, par a fi implicati si unii functionari din institutiile de stat. „Am descoperit la transportatori cupoane pentru care se facusera procese verbale de distrugere. In mod normal, aceste cupoane ar fi trebuit sa fi fost arse“, a aratat comisarul sef al Garzii Financiare. Privite ca o facilitate acordata implicit transportatorilor, cupoanele au devenit mai degraba o capcana, legislatia neclara si sistemul greoi facand operatorii vulnerabili la eventuale controale, iar banii sunt recuperati cu mare intarziere. Astfel, transportatorii prezenti la Poiana Brasov si-au exprimat dorinta, in unanimitate, ca nu mai vor cupoane.

Norme la OG 8/2011

Reprezentantii ARR au prezentat stadiul la care au ajuns discutiile legate de nomele la OG 8/2011. „In urma intalnirilor care au avut loc intre ARR, Imprimeria Na tionala si Casa de Sanatate s-a decis ca facilitatile de transport sa fie trecute pe cardurile de sanatate ale beneficiarilor. Astfel, nu va mai fi nevoie de carduri speciale. De asemenea, exista propuneri ca pe traseele mai scurte sa nu fie obligatorie dotarea masini lor cu aparatura prevazuta in OG 8/2011. Din informatiile preliminare primite de la firme care comercializeaza asemenea aparate, se pare ca va fi un cost cuprins intre 100 de euro si 1.000 euro pentru aparatura prevazuta in OG 8“, a afirmat Daniela Dobrila, director licente ARR. De asemenea, se are in vedere ca prezenta cardurilor sa fie inregistrata de catre cititorul de card pe o raza de 50 de metri. Astfel, se va sti exact statia in care posesorul cardului a coborat. Trebuie precizat faptul ca forma finala a normelor de aplicare a OG 8/2011 nu a fost inca stabilita. Nemultumirea transpor tatorilor este cu atat mai mare cu cat actualul sistem de de punere a deconturilor func tio nea za de la inceputul anului si pare sa produca efectele scontate in sensul de pistarii neregulilor. „Sunt aproximativ 365.000 de inregistrari pe primele trei luni ale anului pe sistemul de depunere online a deconturilor, reprezentand 12 milioane de lei. Au fost inregistrate si probleme, operatori care atunci cand au incercat sa introduca cuponul au fost avertizati ca respectivul beneficiar utiliza se deja toate cupoanele. Transportatorii in cauza vor face dovada ca au realizat respectivul transport, iar noi vom identifica unde a fost utilizat incorect cuponul, se sizand, totodata, si Garda Financiara. Sunt mai multe situatii in acest sens“, a precizat Daniela Dobrila.

Noua lege a transporturilor

Asa cum precizam la inceputul materialului, cel mai important deziderat al momentului il reprezinta pentru transportatori realizarea unei noi legi a transporturilor. Insa, desi acest subiect se afla in atentia tuturor factorilor ce trebuie implicati – MTI, Parlament, patronate, transportatori si chiar presa – lucrurile sunt extrem de incurcate. Amendamentele aduse la OUG 109/2005 au fost indelung discutate, ajungandu-se deja la a treia forma de prezentare a acestora. Discutam acum de amendamente aduse la amendamente si, astfel, numarul variantelor creste, facand tot mai greu de urmarit o forma finala. Totusi, in ciuda neintelegerilor existente intre patronate pe diferite subiecte, acestea au avut initiativa de a incerca realizarea unei forme comune pe care sa o trimita la Parlament si la MTI. „La acest proiect de lege, asociatiile patronale au avut 36 de pagini de amendamente, care au fost trimise atat la Parlament cat si la MTI. Dupa consultarea membrilor, UNTRR si FORT au semnat un material comun in acest sens“, a precizat William Padina, reprezentant UNTRR. Dupa consultarea propriilor membri, COTAR ar putea, de asemenea, sa semneze acest material. In acelasi timp, patronatele incearca sa se asigure ca vor fi primite la dezbaterile din cadrul Comisiei de industrii si Servicii, din Camera Deputatilor. „Am solicitat Comisiei pentru industrii si Servicii din cadrul Camerei Deputatilor ca patronatele sa fie invitate la dezbaterile privind modificarea OUG 109/2005. Raspunsul primit de la Parlament a fost destul de ambiguu“, a aratat reprezentantul UNTRR. Mai mult decat atat, presedintele FORT a precizat ca dezbaterile comisiei sunt publice, insa patronatele vor avea nevoie de dreptul de a interveni. „Calitatea de expert prevazuta in regulamentul camerei trebuie recunoscuta. Ar fi extraordinar daca patronatele vor reusi sa gaseasca o alternativa comuna la forma initiala a amendamentelor, mai ales ca noua lege trebuie sa vizeze interese generale si rolul patronatelor este sa se asigure ca nu exista ingerinte ale unor interese personale“, a completat Augustin Hagiu.

Pe de alta parte, in timp ce patronatele au aceste discutii si isi canalizeaza atentia catre amendamentele aduse la OUG 109/2005, in cadrul MTI se lucreaza la o alta lege unica in trans porturi. In aceste conditii, este greu de anticipat care va fi forma finala si cine va fi pana la urma initiatorul noii legi unice a transporturilor. In orice caz, fiecare patronat a trimis catre membri forma de lege pe care o va sustine in discutiile cu MTI si cu Parlamentul. De precizat este si faptul ca forma initiala a amendamentelor cuprinde numeroase prevederi care contravin regulamentelor europene.

Poate „liberalizare“?

Ar putea reprezenta liberalizarea solutia pentru problemele transportului regulat in trafic national? La aceasta intrebare a incercat sa raspunda Dan Petrescu, directorul general al firmei Dacos. Amintim faptul ca firma Dacos functioneaza de peste 19 ani, detine la ora actuala 22 de trasee fiecare cu o vechime mai mare de 8 ani, are 48 de autocare clasificate in general pe patru stele, cu o vechime medie de cinci ani. „Sunt beneficiarul actualului sistem de licitare a traseelor, dar nu pot sa nu ma gandesc la viitor. Ce vom face dupa urmatoarea licitatie? Cat timp vom mai licita? In 2002, dupa prima licitatie, ni s-a promis ca vom fi aparati de lege, dar si din punct de vedere eco nomic. De la 18 curse in 2002, s-a ajuns astazi la 40 de curse pe traseul Valcea- Bucuresti. Nu cred ca este sustenabil acest sistem in care pirateria cu acte in regula este cea mai grava. Au loc plecari la aceeasi ora si acum. Si astazi sunt curse care nu se executa“, a aratat Dan Petrescu.

Actualul sistem a dus si la alte anomalii. Conform datelor IRU, in 2009 erau clasificate pe stele in Romania 9.000 de mijloace de transport. 80% dintre acestea au capacitate mai mica de 40 de locuri, iar 65% sunt mai mici de 23 de locuri. „Stam foarte bine la clasificarea autocarelor, insa, in ultimii ani, nu am mai putut sa ne facem un plan de afaceri real. Liberalizarea va permite ca pasagerul sa faca diferenta“, a completat directorul general Dacos. Pe de alta parte, multi trans portatori si-au exprimat ingrijorarea legata de o posibila liberalizare a pietei. Acestia considera ca liberalizarea poate duce la conflicte si la scaderea calitatii in transporturi.

Sotir Stancu, director general RAR:

„Ma bucur ca toti transportatorii s-au constituit in asociatii patronale pentru ca ele vor dicta ceea ce se va intampla in continuare in legislatie.“

 

Doru Marian Crac, vicepresedinte FORT:

„Nu era mai simplu ca transportatorii sa nu mai ia aceste cupoane? Noi putem elibera biletul, urmand ca veteranul sau pensionarul sa isi recupereze banii de la institutiile statului.“

 

Augustin Hagiu, presedinte FORT:

„Autoritatile pleaca de la prezumtia de vinovatie cand realizeaza o lege. Sunt create numeroase institutii de control platite din banii contribuabililor in loc sa se dea o lege care sa creeze posibilitatea ca firmele sa functioneze 100% legal.“

 

Vasile Stefanescu, presedinte COTAR:

„Astazi circula pe piata un numar dublu de cupoane fata de cel aferent in mod normal numarului de pensionari si veterani si toate aceste cupoane sunt autentice, avand inclusiv stampila institutiilor emitente.“

Daniela Dobrila, director licente ARR:

„Vom initia un proiect prin care sa aflam care sunt fluxurile reale de calatori pentru a putea realiza un program de transport real, care sa aiba in vedere nevoile calatorilor, dar si pe cele ale operatorilor. Probabil ca ar trebui sa regandim total intocmirea si realizarea programului de transport. Operatorii din Romania nu sunt pregatiti in acest moment pentru liberalizare. Pirateria nu a putut fi stopata pana in prezent, iar odata cu aparitia legii 168 nici ARR si nici Politia Rutiera nu mai avem competente in segmentul de 8+1 locuri si sub acesta.“

 

Dan Petrescu, director general Dacos:

„Liberalizarea ar rezolva problemele atat ale transportatorilor cat si ale autoritatilor. Ar disparea procesele. Mai devreme sau mai tarziu, liberalizarea va avea loc, intrebarea care se pune este cat de pregatiti vom fi in acel moment.“

Dan Pavel, director regional de vanzari Oscar Downstream:

„Suntem promotorii statiilor de incinta si am reusit permanent sa fim lideri de piata pe acest segment. Serviciile noastre asigura reducerea costurilor cu carburantul. Statia este pusa la dispozitia clientilor fara nici un cost, asistenta si service-ul sunt incluse si, in plus, statia dispune de o aplicatie electronica de stocare si gestionare a datelor despre alimentarile realizate. Singurul cost pentru client este cel al motorinei.“

 

Sandor Gabor, presedinte IFPTR:

„Completarea pregatirii teoretice cu cea practica duce la cresterea interesului soferilor, iar cunostintele se fixeaza astfel mult mai bine. Abilitatea soferilor care asigura deplasarea confortabila si in siguranta a pasagerilor poate fi obtinuta prin parcurgerea in cadrul poligonului a unor situatii bine definite. Cele cinci zile obligatorii de pregatire pot fi impartite intre pregatirea teoretica – in sala (trei zile) si cea practica – in poligon (doua zile).“

Bogdan Ivascu, Key Account Manager UTI Systems:

„SKAYO este un sistem inteligent de transport, destinat companiilor de profil, un instrument de control in vederea eliminarii fraudelor existente in vehicule si, totodata, un sistem automat de taxare atat in vehicule cat si in punctele fixe. SKAYO genereaza rapoarte in ceea ce priveste activitatea companiei si dosare de frauda in conditiile de neconcordanta intre inregistrari.“

Catalin Storosciuc, Customer Service Manager Continental Automotive Products:

„In timp ce cerintele legate de anvelopele pentru autobuze si autocare variaza foarte mult, in functie de necesitatile individuale, cerintele pasagerilor raman aceleasi – acestia vor sa calatoreasca confortabil, in conditii de maxima siguranta. Aici intervin anvelopele Continental Bus and Coach Tires.“

 

Invitatie la responsabilitate sociala

Transportatorii prezenti la Poiana Brasov au fost invitati sa participe la infiintarea Fondului pentru copii cu handicap locomotor. „Transportatorii, in general, sunt perceputi ca oameni foarte duri si cred ca, prin acest proiect, putem prezenta o latura mai umana a acestei meserii. Doresc sa multumesc unor firme care s-au implicat deja in ajutorarea acestor copii, Atlassib si C&I. Sentimentul de responsabilitate sociala se educa in timp. Este extraordinar sa poti aduce un zambet printr-un mic gest“, a aratat Mariana Nedelcu, initiatorul proiectului. Infiintarea unei fundatii creeaza inclusiv posibilitatea accesarii de fonduri europene.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.