Transportul expres, la ananghie

Criza actuală a blocat aproape complet transportul expres, iar perspectivele privind revenirea sunt, în cel mai bun caz, provocatoare.

Zsolt Gogucz, managing director Kefren Expres: „La momentul de față, majoritatea suntem resemnați și peste 70% din piață a dispărut. Nu știi de ce să muncești, astăzi, în condițiile în care mâine apare o nouă regulă, care te dă peste cap. Iar România s-a remarcat prin numărul mare al amenzilor acordate.”

O analiză a pieței spot pentru transportul expres prin prisma companiei Kefren Expres arată că primele semne de îngrijorare au apărut încă din 2018.

„Piața a început să scadă din 2018, an în care am înregistrat puțin peste 767.000 de cereri, iar, din luna iunie (când a existat un vârf de 87.000 de cereri), lucrurile merg în scădere”, a arătat Zsolt Gogucz, managing director Kefren Expres.

În 2019, luna de vârf a fost în octombrie, cu 83.000 de cereri.

„Nu numai că vârful din 2019 a fost mai mic, dar discutăm și de o decalare, de la iunie, la octombrie. Iar în 2020… Din punct de vedere al cererilor, martie a fost puțin sub februarie, ianuarie fiind cea mai bună lună în acest an. Și asta în condițiile în care ianuarie nu a fost niciodată o lună bună. Aprilie nu atinge nici jumătatea lui martie. Practic, în ianuarie au fost 64.000 de cereri, iar, în aprilie, 21.000 de cereri”, a explicat Zsolt Gogucz.

În acest moment, majoritatea cererilor se înregistrează în Germania, iar Kefren Expres a decis oprirea activității, de la finalul lunii martie.

„Este dificil să operezi, astăzi, în condițiile în care transportul internațional încă nu merge și ceea ce mai merge este doar pe teritoriul Germaniei. Dar, și acolo, tarifele sunt foarte afectate – multe mașini și puțină marfă. Și firmele care au continuat să funcționeze au redus mult capacitatea – majoritatea a funcționat între 10% și 30%. Astfel, cele mai multe firme românești au preferat să întrerupă activitatea și să utilizeze ajutorul oferit de stat pe partea de șomaj tehnic”, a precizat Zsolt Gogucz.

Presiune maximă, în septembrie

Este de așteptat ca dificultățile cele mai mari să apară în luna septembrie.

„La final de mai, va fi un mare elan, imediat după ridicarea restricțiilor. Cu toții, vor încerca să accelereze activitatea, însă, deja, multe firme sunt destabilizate, din punct de vedere cash-flow, cu sume importante neîncasate de la clienți. Am auzit de firme care aveau scadență de plată în februarie sau martie și au fost anunțate că vor fi plătite abia în septembrie, clienții invocând forța majoră. Nu știu câte firme vor avea posibilitatea să finanțeze aceste întârzieri. În plus, este greu de anticipat ce se întâmplă cu respectivii clienți, în cele cinci luni rămase – au solicitat aceste întârzieri pentru a depăși perioada dificilă, sau au vrut să mai ia o gură de aer înainte să se înece. În septembrie, vom vedea un val de insolvențe și falimente”, a explicat Zsolt Gogucz.

O mare problemă este legată și de tarife, fiind greu de anticipat care va fi evoluția acestora. Se vorbește inclusiv de renegocierea tarifelor în cazul unor tendere finalizate. Motivele invocate sunt legate de potențiala scădere a salariilor (specifică perioadelor de criză), scăderea costurilor legate de chirii, prețuri reduse la carburant…

„În special flotele aflate în leasing vor fi greu de susținut, în condițiile diminuării tarifelor, mai ales că este de așteptat ca numărul de kilometri parcurși să scadă. Încă din 2014, am sugerat că transportatorii nu ar trebui să aibă mai mult de 50% din flotă în leasing sau credit. Chiar și așa, expunerea este foarte mare”, a completat Zsolt Gogucz.

Numărul mare de necunoscute va face ca repornirea să necesite un grad ridicat de flexibilitate, mai ales din partea angajaților. Însă câte firme se pot baza pe loialitatea echipei?

„În 2018, am înțeles că business-ul românesc se confruntă cu o criză de loialitate a forței de muncă. Deja, era foarte greu pentru orice firmă să se mai ridice la nivelul așteptărilor angajaților. Acum, va fi cu atât mai greu, în condițiile în care se vorbește despre diminuări ale salariilor cu 30-40%”, a spus Zsolt Gogucz.

Astăzi, majoritatea afacerilor se concentrează pe limitarea pierderilor, iar întârzierile la plată devin un subiect extrem de sensibil.

„Un business corect construit înseamnă reguli, standardizare și menținerea unei anumite ștachete. Aplicând aceste principii, Kefren Expres se află într-o situație foarte bună, în ciuda dificultăților create de pandemie – cu resurse financiare solide, fără credite și cu puțini angajați. Astfel, ne permitem luxul să nu lucrăm cu clienții care nu plătesc la timp. Problema este că 99% din piață acceptă întârzierile, iar acum întârzierile vor crește și mai mult”, a comentat Zsolt Gogucz.

Dar cum ar putea să se ferească o firmă de transport de riscul neîncasării facturilor?

„Dacă ai parteneri care pot să îți dovedească puterea financiară, poți continua, liniștit, să lucrezi pe termenele de plată pe care le-ai avut și în trecut. Însă, dacă ai parteneri care nu sunt stabili financiar, poți alege o opțiune de sconto (este preferabil să pierzi anumite sume, dar să beneficiezi de plata rapidă). Sigur, nu toți clienții au această opțiune”, a sugerat directorul Kefren Expres.

Soft de criză

Smart Assist 360 Software (proiect inițiat de Kefren Expres) a decis ca, în această perioadă, să înceapă comercializarea unei soluții dedicate transportului expres, ce are la bază o parte din soft-ul utilizat de către Kefren Expres.

„Când am început să învăț cum funcționează lucrurile, având în vedere că sunt leneș, m-am gândit că ideal ar fi să lucreze altcineva în locul meu și, eventual, să nu îl plătesc. De aici a plecat ideea de a realiza un soft dedicat transportului expres. Prin rapoartele pe care le generează, KPI-urile oferite, modul de încărcare al mașinilor și generarea tarifelor, softul pe care l-am dezvoltat a impresionat mulți jucători din piață, însă nu l-am comercializat, până acum, pentru că nu am vrut să fac rabat de la reguli. Practic, am dorit să mă asigur că nu vor apărea probleme”, a precizat Zsolt Gogucz.

În plus, criza actuală ar putea fi un moment potrivit pentru soft, în condițiile în care reducerile de costuri devin obligatorii. Mai mult decât atât, în această perioadă, cu toții am fost forțați să lucrăm mult mai mult pe calculator, ceea ce face oamenii mai deschiși la utilizarea de softuri.

În mod normal, sunt două activități principale într-o companie de transport – biroul comercial și cel de coordonare.

„O problemă constantă este că, între comercial și coordonare, se pierd informații. Mai mult decât atât, la firmele de transport expres există și omul de noapte (night shift). Practic, pentru fiecare transport, lucrează trei oameni și apar foarte multe probleme pe fluxul informațional – informații incomplete, interes redus din partea unui om sau a mai multora, telefoane date către management, uneori în timpul nopții… Noi am mers pe ideea de a avea o singură persoană implicată într-o operațiune, pe toată durata acesteia”, a explicat Zsolt Gogucz.

Practic, utilizarea softului creează premisele utilizării unui număr mai mic de angajați, pentru același volum de operațiuni.

„Forța de vânzare a firmei rămâne intactă și task-urile acestor angajați sunt extinse, fără, însă, a le perturba activitatea de bază. Practic, trebuie să preia activitatea de coordonare și night shift, însă softul automatizează aceste activități”, a completat Zsolt Gogucz.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Softul comunică, automat, cu clientul, respectând condițiile prestabilite cu acesta, în momentul introducerii comenzii în sistem.

„Clientul va putea oricând să blocheze aceste mesaje, sau să reconfigureze modul de trimitere a rapoartelor direct pe aplicație, pe care o accesează pe baza unui link, pe care îl primește la lansarea cursei. Acest lucru funcționează, la noi, de ani de zile”, a declarat Zsolt Gogucz.

Clientul va primi toate informațiile necesare: când a ajuns mașina la încărcare, când a fost încărcată, când a plecat, își vede propria comandă în mod detaliat, traseul mașinii, poziție mașină, timp rămas până la livrare conform comenzii, timp real până la destinație, posibile întârzieri, întârzieri și momentul întârzierii.

Pentru dispecer, softul se configurează separat și pot fi generate alerte, la diferite intervale de timp, pentru a urmări evoluția transportului. În mod automat, sunt generate alerte pentru posibile întârzieri. Persoana alertată trebuie să interacționeze cu sistemul și astfel respectiva problemă poate fi verificată și de către management.

„Utilizarea softului asigură o eficiență operațională crescută și, astfel, o profitabilitate mai bună. Se creează inclusiv premisele pentru comasarea departamentul de coordonare transport cu cel comercial. Cu un astfel de soft, dispecerul ar putea să lucreze cap-coadă joburile, fără a fi nevoie de un coordonator”, a spus Zsolt Gogucz.

O noutate față de alte soluții existente pe piață este faptul că sistemul dezvoltat de Smart Assist 360 Software este compatibil cu aproape toți providerii de soluții GSP (integrând pe toți, simultan, în aceeași aplicație) și, de asemenea, cu telefoane smart.

„Nu putem lupta cu multinaționalele, pentru a le convinge că au nevoie de standarde, în condițiile în care acestea ne spun că au nevoie de preț. Va trebui să lucrăm în interiorul breslei, pentru a face transportatorii să înțeleagă că regulile și standardele asigură predictibilitatea necesară unui business pe termen lung.” – Zsolt Gogucz.

Softul în versiune beta va fi disponibil din luna iunie, noi module urmând să fie lansate în viitorul apropiat.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro        

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.