Transportul fara licenta nu va mai fi infractiune

Autoritatea Rutiera Romana a inceput imobilizarea autovehiculelor depistate fara acte in regula. Pe de alta parte, se pare ca foarte curand transportul fara licenta nu va mai fi considerat infractiune.

In mai multe judete, ARR a trecut la imobilizarile vehiculelor, inclusiv ridicarea placutelor de inmatriculare, pentru lipsa unor documente cum ar fi: licenta de transport public, copia conforma, licenta de traseu, autorizatia de transport international, carnetul Interbus etc. In cazul in care imobilizarea nu se poate face in locul opririi in trafic, agentii ARR insotesc masina respectiva pana la primul loc care respecta conditiile impuse de procedura. „Se ridica placutele, se mentioneaza pe procesul verbal starea acestora, se ridica si certificatul de inmatriculare, iar o dovada se inmaneaza soferului. In termen de cinci zile calendaristice, predam placutele si certificatul de inmatriculare inspectoratului de politie emitent“, a precizat Florian Coman, director general adjunct ARR.

Suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului se face pe sase luni de zile. Atunci cand este vorba despre ansamblul cap tractor cu semiremorca, masura de imobilizare se aplica doar capului tractor. Astfel, se poate utiliza un alt cap tractor pentru respectiva semiremorca. Transporturile de marfuri perisabile sau animale vii sunt exceptate de la masura imobilizarii pe loc, in schimb, agentia ARR unde a fost constatata abaterea notifica agentia unde se afla sediul social al transportatorului.

Amenda care se aplica odata cu imobilizarea autovehiculului este de 25.000 lei.

Prejudicii prea mici pentru a fi penal

Introducerea in Codul penal a articolului 281 indice 1 s-a considerat a fi o mare victorie impotriva „pirateriei“. Ulterior, realitatea a demonstrat altceva. „Incepand cu 2004, cand a fost introdus acest articol, nu au fost condamnate persoanele vinovate la pedepse privative de libertate asa cum era prevazut in lege. Pana acum, organele de cercetare penala au considerat ca nu sunt fapte generatoare de pericol social, care sa justifice aplicarea masurii privative de libertate sau a amenzii penale. In general, au fost aplicate amenzi administrative. S-a constatat ca fapta exista, dar nu indeplineste conditiile pentru a se angaja raspunderea penala. In aceste conditii, este posibil sa se modifice codul penal, in sensul eliminarii acestui articol, fapta nemaifiind infractiune, ci doar contraventie“, a declarat Florian Coman.

Astfel, intocmirea dosarelor penale nu are finalitate, toate dosarele trimise de ARR in instanta primind NUP (neinceperea urmaririi penale). Unii transportatori sunt nemultumiti de faptul ca dosarele s-au soldat cu NUP, pe motiv de prejudiciu „prea mic“ (la dosar fiind cuantificata doar suma cu care a fost depistat „piratul“ in flagrant) fara ca operatorii de transport sa aiba posibilitatea de a se constitui parte civila pentru recuperarea prejudiciilor. Hotararea finala va fi luata de Ministerul Transporturilor, prin Directia de Transport Rutier, cand se vor trimite propunerile in vederea modificarii codului penal. Insa, indiferent daca transportul fara licente va fi sau nu considerat infractiune, acest lucru nu va avea un impact major asupra „pirateriei“, lucru dovedit deja in ultimii ani.

Pe de alta parte, reprezentantii ARR si nu numai ei par mai hotarati ca niciodata sa rezolve problema banilor „negri“.

„Ne vom concentra pe combaterea evaziunii fiscale, a concurentei neloiale exercitate de anumite firme care merg fara documentele necesare. In aceste situatii, putem intui ca respectivele firme nu au nici contracte de munca pentru soferi, nu respecta normele minime de siguranta rutiera, nu respecta normele de poluare, asigurarea persoanelor si bagajelor… Avem obligatia sa asiguram un cadru concurential normal si legal si avem colaborari foarte bune cu ANAF si Garda Financiara. Am avut deja un plan de actiune cu Garda Financiara in luna ianuarie, iar rezultatele au fost foarte bune“, a spus directorul general adjunct ARR.

Top 10 firme de transport marfa – s-a schimbat liderul

Primele luni ale acestui an au fost marcate, in continuare, de o diminuare a marilor flote de camioane. Conform datelor ARR, putem constata faptul ca, in general, firmele si-au diminuat flotele, insa clasamentul a ramas relativ neschimbat. Cu alte cuvinte, putem sa ne gandim la faptul ca firmele mari si-au pastrat aproximativ aceeasi cota de piata. De exemplu, analizand topul primelor 10 flote la nivel national, acesta este format din aceleasi companii ca si in luna octombrie a anului trecut. Totusi, exista anumite schimbari.

OMV Petrom a trecut pe primul loc cu 821 de autovehicule, inregistrand o usoara crestere a flotei (10 masini in ultimele cinci luni). Edy International Spedition a trecut pe locul al doilea, dupa ce a condus cu autoritate acest top pentru o lunga perioada. Astazi, compania dispune de 805 autovehicule, fata de 861 in octombrie anul trecut.

Scaderi ale flotelor au inregistrat, de asemenea, Transilvania General Import Export si Arabesque, care au reusit, totusi, sa isi pastreze pozitia in clasament – locul trei, respectiv patru.

Waberer’s Romania a trecut pe locul cinci, dupa o importanta crestere a parcului auto, cu 47 de autovehicule. Locul al saselea este ocupat de Dunca Expeditii, care a pierdut o pozitie in clasament, diminuandu-si flota cu 70 de autovehicule.

Dumagas Transport este pe locul sapte, in urcare cu doua pozitii, dupa o crestere a flotei cu 26 de autovehicule. Locul opt inseamna pentru Hidroconstructia pierderea unei pozitii, dar si o flota diminuata cu 95 de autovehicule.

Aquila Part. Prod. Com urca o pozitie, pe locul noua, pastrand aproximativ aceeasi flota (4 autovehicule mai putin), iar Regia Nationala a Padurilor Romsilva a cazut de pe locul sase pe locul zece, dupa o diminuare a flotei cu 147 de autovehicule.

Transporturile traverseaza, in continuare, o perioada dificila si multe dintre firmele de transport au iesit practic din piata, chiar daca licenta de transport este inca valabila. La ora actuala, exista peste 5.000 de firme care nu mai dispun de parc auto utilizabil (nu mai au nici o copie conforma).

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.