Transportul intern reînvie pe gaz

O nouă flotă de autovehicule propulsate cu gaz natural a fost achiziționată în România, iar de acum înainte lucrurile par să se accelereze, GNC conturându-se ca o nouă etapă majoră pentru transportul național.

Bavaria Bus și Comanto 94 au colaborat la un proiect care s-a materializat prin realizarea unui model de autovehicul propulsat cu GNC (gaz natural comprimat), adaptat nevoilor transportatorilor români.

Iar Feniksbus (Feniks – Phoenix) are o semnificație importantă pentru industria transporturilor.

Practic, după aderarea la Uniunea Europeană, în 2007, transportul regulat a cunoscut o perioadă continuă de scădere. Criza economică, pirateria, scăderea numărului de călători, creșterea costurilor se numără printre problemele care au lovit această industrie, ducând-o către o zonă în care „supraviețuirea” a devenit ținta principală.

Gazul ar putea schimba, pentru prima oară în ultimii opt ani, această situație – calculele privind costurile de operare pentru mașinile GNC arată o reducere spectaculoasă față de diesel.

„Gazul înseamnă reducerea poluării, însă, pentru noi, transportatorii, reprezintă, în primul rând, supraviețuirea, având în vedere actualul context economic. Înseamnă reducerea costurilor cu 60%, față de autovehiculele similare diesel”, a declarat Gheorghe Ghițulescu, director general Comanto 94, companie care a achiziționat primele patru autovehicule model Feniksbus.

„Feniksbus este modelul pe care l-am creat împreună cu Comanto 94. Practic, toate mașinile pe GNC pe care le va comercializa Bavaria Bus vor fi vândute sub acest nume. Gazul câștigă teren în Europa, un exemplu în acest sens îl reprezintă și Bulgaria. În Sofia, aproape întregul parc de autobuze a fost schimbat cu unul pe GNC”, a arătat Dragoș Ghidibaca, director general Bavaria Bus.

Respect pentru călători

În ceea ce privește alegerea furnizorului șasiului pentru proiectul Feniksbus, experiența Iveco pe GNC a fost decisivă.

„La acest moment, Iveco nu are concurență pe acest segment midi. Iveco este singurul producător care oferă o mașină peste 5 t. În cazul Feniksbus, avem la bază un Daily de 6,5 t GNC și, astfel, putem să ne încadrăm în ecuația reprezentată de autonomie, butelii suplimentare, capacitate de transport 19 +1 +1 locuri și 1,7 mc pentru bagaje. Fără spațiul prevăzut pentru bagaje, mașina s-ar putea configura și pentru 22 + 1 locuri. Iveco este singurul producător care, la această gamă, lasă larghețe în configurarea mașinii”, a explicat Dragoș Ghidibaca.

Această mașină nu înseamnă doar o gură de oxigen pentru firmele de transport, ci și o schimbare de atitudine față de călători.

Iar respectul pentru călători se materializează prin scaunele confortabile și spațiul generos pentru picioare. Însă nu doar atât.

„Respectul pentru călători este important pentru noi. Astfel, toate mașinile au geamuri duble, calorifere pe ambele laterale, sistem de încălzire în staționare, de capacitate mare, climatizare…”, a afirmat directorul general Comanto 94.

Mai mult decât atât, proiectul GNC creează premisele pentru o eventuală micșorare a tarifelor.

Gaz vs. diesel

Modelul Feniksbus poate fi achiziționat la un preț de 62.500 euro + TVA. Iar această sumă este semnificativ mai mare față de cea necesară pentru un model similar diesel, însă…

„Vehiculul pe gaz este mai scump la achiziție, însă, la 100.000 km, există un câștig de 12.500 euro din reducerea costurilor cu carburantul. Astfel, într-un an și zece luni se amortizează diferența”, a explicat Dragoș Ghidibaca. În plus, motoarele GNC au costuri de întreținere mai mici.

Pentru Comanto 94, GNC reprezintă o alegere fermă, iar, până cel mai târziu în 2018, toate traseele companiei vor fi operate cu mașini GNC.

Iar cercul se închide perfect, în condițiile în care Comanto 94 a devenit reprezentantul în România al unui producător german de stații de alimentare cu gaz.

„Aceste mașini vor intra pe linie, urmând a fi alimentate de către propriile stații. Vom avea două stații, una la București (aproape finalizată) și una la Constanța, în prima fază acestea urmând să fie utilizate doar pentru propria flotă (2016 – 2017). Pe lângă cele patru autovehicule achiziționate, am mai comandat alte șase, care vor fi livrate anul viitor. Această perioadă va reprezenta și o demonstrație pentru ceilalți colegi, transportatori”, a arătat Gheorghe Ghițulescu.

Montarea stațiilor de incintă nu este dificilă, însă trebuie obținut un număr mare de autorizații și acest lucru ia foarte mult timp, mai ales că nici nu există experiența montării unor asemenea stații, iar autoritățile nu sunt pregătite la acest capitol. Putem totuși spera ca, în timp, procedurile de autorizare să devină mai facile. În același timp, există așteptări legate de dezvoltarea unei rețele naționale de stații publice de alimentare cu GNC, mai ales având în vedere angajamentele internaționale la care România este semnatară.

„Există posibilitatea utilizării unei stații pentru uz propriu, așa cum se întâmplă și în cazul stațiilor de alimentare de incintă pentru motorină. În mod firesc, prețul gazului la propria stație va fi mai mic decât în cazul alimentării la o stație publică, iar stația va fi dimensionată în funcție de nevoile operatorului de transport. În cazul stației pe care am achiziționat-o noi, alimentarea unei mașini se realizează în cinci minute”, a completat Gheorghe Ghițulescu.

Autonomia mașinilor achiziționate de Comanto 94 este de 550 – 600 km.

Un alt aspect care nu poți să îl neglijezi este faptul că, odată cu introducerea GNC, furtul de carburant devine imposibil. Interesant este că managementul Comanto 94 a decis creșterea salariilor șoferilor, ca o metodă de încurajare a acestora pentru acceptarea noii tehnologii.

Și dacă există îndoieli legate de performanțele dinamice ale mașinilor GNC, vă pot spune că am avut posibilitatea realizării unui scurt drive-test, cu ocazia livrării acestora. Iar cel mai important lucru care merită consemnat este ceea ce simte șoferul. Iar răspunsul este nimic! Șoferul nu va simți nici o diferență între un autovehicul diesel și unul GNC, decât poate, va remarca reducerea semnificativă a zgomotului (motoarele GNC sunt mult mai silențioase).

Un proiect cu viitor

Pentru amenajarea mașinilor, Bavaria Bus a apelat la un carosier din Republica Cehă, în contextul în care carosierii români nu au încă experiența și autorizațiile necesare pentru GNC. Cu siguranță, însă, că interesul va crește pe măsură ce acest segment de piață se va contura.

„Pentru viitor, avem în vedere realizarea unui join-venture, în care carosierul din Cehia să se ocupe de tot ceea ce presupune partea de GNC (butelii, instalație), iar restul amenajărilor să fie realizate de către un carosier din România. Acest lucru va asigura atât o reducere a costurilor de producție, cât și o facilitate pentru transportatorii români, care vor putea urmări mai ușor realizarea mașinii, amenajarea acesteia (nu mai sunt necesare deplasări în străinătate). De asemenea, vom câștiga și la termenul de livrare”, a precizat Dragoș Ghidibaca.

Alături de comanda pentru încă șase mașini pentru Comanto 94, Bavaria Bus și-a fixat un target pentru anul viitor de cel puțin 30 de mașini GNC livrate.

Fișa tehnică:

Iveco 65C14 CNG Bavaria Green Line Feniksbus

Motorizare CNG

Putere: 146 CP

Cilindree: 2.998 cmc

Suspensie pneumatică axa spate

Retarder Telma

Capacitate rezervor 70 kg CNG

Nr. locuri: 19+1+1, scaune rabatabile Bus Comfort VIP LINE

AC bord 5 kW, AC pasageri Webasto 13,5 kW

Preîncălzitor în staționare Webasto pe apă 5 kW

Cală bagaje: 1,7 mc

Gheorghe Ghițulescu, director general Comanto 94: „Sper ca introducerea mașinilor GNC să reprezinte salvarea transporturilor regulate. Pirateria și scăderea numărului de călători au reprezentat factori decisivi pentru degradarea afacerilor de transport regulat de călători. Iar constatarea noastră este că CFR a reprezentat cel mai mare pirat pentru transportatorii rutieri, prin faptul că permite unui număr mare de călători să meargă fără bilete și, totodată, este o companie de stat puternic subvenționată.”

Dragoș Ghidibaca, director general Bavaria Bus: „Scăderea costurilor face ca achiziția de GNC să fie oportună oricând, fără a mai depinde de perioadele în care are loc atribuirea traseelor.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.