Cererea la nivel național pentru transportul turistic este în plină creștere. Reușesc operatorii de transport români să răspundă acestei oportunități? Despre situația la zi și schimbările care ar trebui să aibă loc am discutat cu Augustin Hagiu, head of Procurement VISTA LINES INTERNATIONAL.
ZIUA CARGO: Cresc fluxurile de turiști străini?
Augustin Hagiu: Suntem încă departe de ceea ce ar trebui să avem, dar trendul este bun. Ne așteptăm să încheiem anul cu o creștere-record de aproximativ 30%, în ceea ce privește fluxul de turiști străini. Contextul internațional contribuie la acest rezultat – problemele din Europa de Vest, disconfortul creat de turiștii străini în zonele cele mai aglomerate din Europa… Astfel, a crescut fluxul de turiști străini către țările balcanice. Evident, s-a resimțit acest aspect și pe zona transportului ocazional, însă, în piață, avem un vid din punct de vedere al ofertei, care se manifestă din luna mai și continuă și în septembrie. Este un dezechilibru între cerere și ofertă, mai ales că flota de autocare trebuie să răspundă și solicitărilor obișnuite – turism intern, turism ecumenic, turismul legat de unitățile de învățământ, evenimente sportive, politice și cultural-artistice.
Apar noi oportunități, insesizabile, însă, pentru mulți operatori de transport, care nu au știut să profite de aceste schimbări.
Creșterea numărului de turiști străini în România trebuie întâmpinată cu o flotă de vehicule din ce în ce mai bună, iar serviciile trebuie să se stabilizeze la un standard consacrat, deja, în Europa, dar care în România este opțional. Mă refer, de exemplu, la utilizarea toaletei, existența Wi-Fi în autocar, prize de încărcare pentru fiecare banchetă… Sunt condiții minimale.
Sunt soluții?
Soluția ar fi o optimizare la nivelul furnizorilor serioși și constanți de servicii de transport ocazional, ceea ce ar însemna o predictibilitate din punct de vedere al zonelor unde autocarele sunt libere, pentru o anumită perioadă de timp. Am gestiona acest aspect în comun, am avea șansa unor optimizări ale costurilor operaționale, iar transportatorii ar lucra mai mult și împreună. Sunt numeroase cazuri în care autocarele rămân libere departe de baza transportatorului și se întorc goale deși, în același timp, alte autocare merg pe direcția respectivă cu turiști, urmând, la rândul lor, să se întoarcă goale. Din lipsă de informații, infrastructură tehnologică și dorință de a colabora, se înregistrează numeroase pierderi.
Despre asemenea mecanisme se discută, la ora actuală, inclusiv la nivel european, iar soluția ar trebui să fie o platformă digitală dedicată curselor ocazionale. În Europa, s-a construit o asemenea platformă și ținta este să capete inclusiv caracter transfrontarier.
Anul acesta, ați realizat un proiect ambițios – un serviciu ocazional pentru un mare eveniment. Cum s-au desfășurat lucrurile?
Evenimentele cu o asemenea anvergură nu pot fi gestionate de către o singură firmă de transport, chiar dacă respectiva firmă va atrage subcontractori. Gestiunea în sine, responsabilitatea pe partea de siguranță și securitate, asumarea timpilor de îmbarcare/debarcare, gestionarea corectă a fluxurilor, mai ales în momentele de vârf… toate aceste aspecte nu pot fi gestionate de către o singură companie de transport. Este nevoie de mulți oameni și multă logistică și de foarte mulți bani.
La acest eveniment, pentru prima dată, a fost combinat transportul feroviar cu cel rutier. A fost o rețetă de succes, utilizată în premieră în România, care ne-a permis să fluidizăm foarte mult traficul și, astfel, pe un parcurs de 35 km pe sens, am reușit să nu avem blocaje în trafic. Am putut, astfel, gestiona 120 de mii de călătorii, pe intervale orare strânse, cu plecări din trei în trei minute și 10 minute de la momentul achiziționării biletului și până la îmbarcare și plecarea autocarului din stație… Sunt repere care trebuie respectate, mai ales în momentele în care pe un interval de 60 de minute ai 20.000 de oameni care pleacă de la eveniment.
Organizarea la secundă, pentru a evita blocajele și a te asigura că lumea pleacă mulțumită, are în spate o muncă titanică și o logistică precisă.
Care sunt principalele elemente care au contribuit la reușita proiectului?
Așa cum se întâmplă de regulă, organizatorii evenimentului au externalizat transportul, urmând ca acela care preia sarcina să ducă pe picioarele lui proiectul și să atingă obiectivele stabilite prin atingerea unor KPI agreați în contract.
Elementul esențial a fost achiziția biletului de călătorie on-line, care a completat cumpărarea biletului fizic. 84% dintre achiziții s-au realizat on-line. Am câștigat timp, am evitat cozile pentru achiziția biletelor, iar erorile dispar aproape în totalitate.
Componenta multimodală, tren-autocar, a jucat, de asemenea, un rol esențial. Practic, am contractat transportatori rutieri și feroviari, am creat un program de transport pentru eveniment, gândit în funcție de experiențele trecute, estimări și statistici, și am făcut tot posibilul pentru a fi cât mai aproape de realitate, însă, în același timp, am pregătit un backup pentru situația în care estimările nu corespund realității.
A treia componentă este factorul uman, echipa care gestionează fluxurile de pasageri (în cazul nostru, 120 de persoane, în patru puncte de îmbarcare/debarcare). Trebuie să găsești acești oameni, să îi pregătești, să închei contracte de muncă, implicând obligațiile fiscale aferente.
Apoi, soluțiile digitale sunt esențiale. Cea mai mare provocare este să știi unde se află autocarul, pe ce direcție, în cât timp ajunge, când poate pleca înapoi, cât timp de lucru mai are șoferul conform tahografului… și toate aceste informații în timp real.
Am combinat factorul uman cu elemente digitale, testând, astfel, ceea ce țintim ca proiect de viitor – să trecem de la 70% factor uman și 30% soluții digitale, la 70% soluții digitale și 30% factor uman. Am folosit trasee formate electronic, pe care le-am încărcat pe grupurile de WhatsApp ale conducătorilor auto, care au participat la eveniment. Ca backup am făcut și hărți printate, astfel încât, în cazul în care pică internetul, să aibă și varianta printată. Totodată, am folosit poziționarea GPS, pentru a vedea în timp real unde se află autocarele.
Ne-am asigurat, în timpul evenimentului, că alocarea traseelor s-a făcut astfel încât fiecare autocar să primească un număr similar de kilometri, pentru a asigura un echilibru al prestației.
Sistemul pe care l-am pus la punct ne-a ajutat ca, anul acesta, la evenimentul al cărui transport l-am organizat, firmele de transport să fie plătite în maximum 60 de minute de la emiterea facturii. Iar emiterea facturii s-a realizat în maximum 48 de ore de la finalizarea evenimentului.
Toate contractele au fost respectate integral și toată lumea a fost mulțumită. În plus, la acest eveniment, VISTA LINES INTERNATIONAL (compania care a asigurat logistica și a contractat transportul) a plătit dislocarea autocarelor tur/retur, a gestionat cazarea și odihna șoferilor, a plătit contravaloarea diurnei șoferilor și kilometrii efectiv prestați. Teoretic, există posibilitatea ca numărul de kilometri contractați inițial, estimați în baza studiului realizat în legătură cu fluxurile de pasageri, să nu fie atins. În această situație, plătim kilometrii contractați, și nu cei efectuați.
La această ediție, am lucrat cu zece companii din afara zonei de desfășurare a evenimentului, aduși inclusiv de la 500 km distanță și, totodată, am lucrat cu 12 operatori din proximitate. Am avut zero evenimente rutiere, nicio amendă în trafic, zero evenimente de tip violență sau scandal… Am utilizat 120 de mașini pe durata a 5 zile. Numărul total de călătorii a fost de 120 de mii. S-a lucrat la ture permanente atât cu doi șoferi per vehicul, cât și cu un singur șofer.
Iar, pentru anul viitor, suntem în discuții avansate cu alți doi clienți și vrem să colaborăm în parte cu aceleași firme de transport (nu cu toate).
Cum ar trebui să se pregătească transportatorii, pentru a nu rata oportunitățile din zona curselor ocazionale?
Cea mai mare problemă la nivelul pieței este factorul uman. 90% dintre transportatorii care efectuează curse ocazionale au această activitate gestionată direct de către proprietarul firmei. Dacă doresc să dezvolte această activitate, ar trebui să aibă un om dedicat, care să știe să citească o cerere, să știe ce să ofere, verificând nevoia reală de capacitate (pasageri și bagaje), să se asigure că vehiculul este utilizabil pe ruta stabilită și că toate lucrurile se desfășoară bine. Proprietarul firmei nu are timp să urmărească toate aceste aspecte și se ajunge la multe probleme.
O altă componentă deficitară este flota. România are, la ora actuală, o flotă total nepotrivită cu fluxurile de incoming. Nu au toaletă, prize, microfon… Trebuie să înțelegem că este nevoie de investiții. Este un moment de cotitură, mai ales că flota autohtonă este foarte îmbătrânită.
Sunt zone în țară cu potențial turistic uriaș și nu poți găsi un autocar.
Nu vedem încă investiții, însă avem posibilitatea de a aduce în țară flota care lucrează pe Comunitate, mai ales că activitatea în România este mai rentabilă, iar condițiile de transport în Europa sunt tot mai dificile. Cele mai bune autocare românești lucrează în Europa pe bani mai puțini decât ar obține în România. Trebuie să învățăm să nu ne mai vindem ieftin.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro