Transportul viitorului se va face pe strazi scumpe

Truck Europe 2010

V-ati gandit cum vor arata transporturile in anul 2030? Analistii apreciaza ca, la acel moment, vor fi la moda vehiculele fara soferi. (Nu-i o gluma!) Raspunsurile la intrebarile despre viitor dar si privind alte probleme ce preocupa, in prezent, sectorul transporturilor au fost dezbatute cu ocazia forumului Truck Europe 2010.

Evenimentul, care a avut loc la Bruxelles in luna februarie, se desfasoara in fiecare an si dezbate cele mai arzatoare probleme cu care se confrunta transportul rutier european. Tot cu ocazia forumului este decernat premiul „Compania europeana de transport a anului“. Amintim faptul ca reprezentantul Romaniei la aceasta editie, International Lazar Company, a obtinut locul al treilea, dupa firma Tradeteam din Marea Britanie (locul intai) si cea belgiana – Van Dievel (locul al doilea).

Mediul creste consistent taxele

Cu totii trebuie sa ne intrebam cum vor evolua lanturile de distributie intr-o lume cu constrangeri tot mai mari privind consumul de energie si emisiile poluante. PricewaterhouseCoopers (PWC) a realizat o serie de studii privind viitorul sectorului de transport si logistica, sub denumirea de „Transportation & Logistics 2030“.

Tom Scheyvaerts, director PWC, a prezentat in cadrul forumului un rezumat pentru primul volum al seriei ce dezbate problema imputinarii resurselor energetice si a emisiilor cauzate de utilizarea carburantilor. Studiul se bazeaza pe o analiza asupra opiniilor unor experti in domeniu – 48 de experti si oameni de afaceri de top din 20 de tari si 5 continente, dintre care 33% tari in curs de dezvoltare, fiind analizate toate modurile de transport.

Conform studiului, pretul petrolului nu va creste, in urmatorii 20 de ani, atat de mult incat sa puna in pericol transporturile conventionale. Va creste utilizarea de forme alternative de energie, dar o rasturnare globala in ceea ce priveste modul de utilizare a energiei nu va avea loc pana in 2030. De asemenea, studiul arata ca reducerea emisiilor va deveni o chestiune mai solicitanta pentru transportatori decat accesul la resursele energetice. Vor creste impozitele si taxele de utilizare a infrastructurii. Pe viitor, furnizorii de servicii logistice vor trebui sa urmareasca, sa documenteze si sa dezvaluie emisiile de CO2 de care sunt raspunzatori.

Costurile legate de poluarea rezultata in urma proceselor logistice vor fi suportate de catre cei care le produc.

Vor exista modificari si in ceea ce priveste comportamentul clientilor. Astfel, mobilitatea pentru afaceri si placere va fi restrictionata pentru reducerea costurilor si a poluarii.

Nevoile individuale de transport ar putea scadea prin realizarea unor medii de viata care sa include atat locuinta, cat si locul de munca – o mai mare integrare. Totodata, produsele realizate local vor fi preferate de catre consumatori. Acestia vor exercita o influenta sporita asupra proceselor logistice si vor interveni active asupra ultimelor etape ale livrarii. In ceea ce priveste modurile de transport, vor predomina mijloace mai mari de transport, care vor necesita investitii importante in infrastructura.

Flexibilitatea operationala si investitiile vor duce catre moduri de transport tot mai eficiente din punct de vedere al consumului. Pana in 2030, este de asteptat sa asistam la aparitia de sisteme de transport autonome (care sa nu mai necesite soferi), ce vor asigura viteza, acuratetea si o mai buna utilizare a infrastructurii.

Monopolurile pentru livrarile in orase nu par a fi probabile si nici de dorit pentru administratii, pentru rezolvarea „zonelor stramte“ in logistica.

La capitolul design al lanturilor de distributie, costurile de transport vor influenta tot mai mult deciziile privind stabilirea locurilor de productie. Oricum, acest lucru nu va duce la un proces de deglobalizare. Minimizarea consumului de energie va deveni un criteriu de baza in proiectarea unui supply chain, impreuna cu costurile totale si viteza livrarilor. Controlul permanent, in timp real, al fluxurilor de marfuri va elimina perturbarile in lantul de distributie. Supply chainurile nu vor fi imune la socurile externe. De aceea vor fi esentiale gradul ridicat de flexibilitate si adaptabilitatea.

Carausii isi vor intari locul in supply chain

Una dintre temele dezbatute in cadrul forumului desfasurat la Bruxelles s-a referit la schimbarea relatiilor pe care transportatorii le au cu clientii. Twan Steenweg, vicepresedinte Agility, companie de logistica activa in peste 120 de tari a vorbit despre repozitionarea pe piata a transportatorilor. Astfel, pentru firmele de transport, se recomanda o exploatare mai buna a colaborarilor ce pot aparea pe verticala (pe lantul logistic) si orizontala (cu alti transportatori si furnizori de solutii logistice).

Transportul rutier este cel mai flexibil segment din lantul logistic. Pe termen scurt, companiile de transport trebuie sa tinteasca scaderea costurilor si imbunatatirea cash-flow-ului, anticipand, totodata, cat mai exact, cresterile ce pot surveni pe piata. Reducerea timpilor „morti“ si implicarea in crearea de supply chain sunt aspecte pe care transportatorii trebuie sa le aiba in vedere. De asemenea, acestia ar trebui sa se implice in proiecte de cercetare si dezvoltare. Pe viitor, vom asista la o colaborare mai intense in cadrul unor retele logistice alcatuite din transportatori, expeditori si clienti, la realizarea de instrumente menite sa automatizeze intregul proces managerial de transport si la dezvoltarea pentru industria transporturilor de standarde si metodologii clare de lucru si de preluare a plangerilor.

Reprezentantul Agility recomanda transportatorilor sa aiba strategii bine definite pentru afacere, in concordanta cu pietele pe care se activeaza, cu tinte cat mai precise privind investitiile in echipamente. De asemenea, este de dorit crearea de conditii de cooperare intre transportatori – cooperarea orizontala.

Motorina ramane de baza

Transporturile vor depinde, in continuare, de petrol in aproximativ aceeasi proportie ca si astazi. Conform studiilor realizate de Tobias Denys, reprezentant al proiectului FLEAT (FLeet Environmental Action & AssessmenT), ce urmareste reducerea consumului de energie si a emisiilor de CO2 pentru flote, este de asteptat ca, pana in 2030, sa existe, in continuare, o dependenta de peste 90% a sectorului de transporturi fata de produsele petroliere.

Cresterea eficientei in utilizarea flotelor poate fi obtinuta prin anvelope, condus economic, aerodinamica. Pe viitor, factorii determinanti vor fi aerodinamica, noi carburanti, noi motorizari. Utilizarea de anvelope cu rezistenta redusa poate aduce o scadere cu 3% a consumului de carburant, iar prin programe de condus economic, sunt firme care au obtinut o reducere cu peste 9% a consumului. Aerodinamica autovehiculelor poate fi imbunatatita prin panouri laterale, deflectoare de acoperis, oglinzi aerodinamice etc. In urma unor teste, s-a constatat ca reducerile de consum obtinute pe baza utilizarii panourilor laterale asigura amortizarea investitiei in doi ani. Dar cum va arata viitorul? Este de asteptat sa apara noi forme de camioane, mai aerodinamice. De asemenea, asistam deja la aparitia de noi carburanti utilizati in transporturi: metan, gaz, biogaz, etanol, DME (dimetileter), hibrid, electric etc.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Bruxelles, Belgia

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.