Un an slab pentru expeditiile europene

2011 a fost un an destul de slab pentru expeditiile europene, partial din cauza spectrului unei noi crize in zona Euro. Dupa aproape doi ani de cresteri incontestabile si dupa ce inceputul de an nu arata foarte rau, s-a ajuns, catre sfarsit, sa se inregistreze adevarate scaderi ale pietei.

Ca in fiecare an, incercam, cu ajutorul Danske Markets Equities, Compania de analiza a Danske Bank (Banca Daneza), si a Indexului European de Expeditii (European Freight Forwarding Index) pe care il realizeaza in fiecare luna, sa va prezentam pe scurt situatia din acest domeniu extrem de sensibil la orice schimbare economica la nivel global. Indexul din luna ianuarie 2011 arata semne timide de stabilizare. Dupa o toamna 2010 in care piata parea ca era gata de cadere, in decembrie si ianuarie activitatea incepuse sa creasca. Astfel, valoarea indexului era de 56, mai buna decat in ianuarie 2010 (50). In luna martie, s-a inregistrat din nou o dezvoltare pozitiva atat a situatiei pietei, cat si a asteptarilor participantilor la sondaj. Astfel, valoarea indexului a crescut de la 63, in februarie, la 64. Pe segmente, piata expeditiilor maritime isi revenise substantial (de la 58 la 71), in timp ce expeditiile rutiere se caracterizau printr-o relativa stabilitate (de la 63 la 68). Numai expeditiile pe aerian au inregistrat o scadere efectiva (de la 63, la 47 – ceea ce marcheaza un usor declin). Indexul a continuat sa se imbunatateasca in luna aprilie, cu o valoare de 67, comparativ cu 64 in luna martie. Pe segmente de transport, cea mai semnificativa recuperare a prezentat-o, in luna aprilie, domeniul aerian, cu o crestere de la 47 in martie, la 58, in timp ce domeniul rutier si cel naval erau relativ stabile (de la 68 la 70 pe rutier si de la 71 la 69 pe maritim). Tarile Benelux au inregistrat un index in usoara scadere, de la 77 la 75, Danemarca a crescut de la 63 la 74, Finlanda de la 64 la 75, iar Europa de Est de la 50 la 64, una dintre cele mai substantiale dezvoltari. Germania este si ea in scadere, de la 75 la 66, in timp ce Norvegia s-a prabusit de la 75 la 40. Valoarea indexului a scazut, in mai, de la 67 la 63, estimarile coborand, la randul lor, de la 66 la 62. Singura categorie pe care valoarea indexului a crescut in luna mai este aceea de „alte moduri de transport“, in timp ce expeditiile aeriene au inregistrat cea mai mare „cadere“, valoarea indexului coborand chiar sub 50 (index 45 in mai), ceea ce marcheaza o scadere adevarata a volumelor de marfuri. In domeniul rutier si cel naval, indexul nu a scazut atat de sever (de la 70 la 64 si respectiv de la 69 la 67).

Inceputul declinului

Conform datelor furnizate de Danske Markets Equities, indexul de expeditii in luna iunie a inregistrat din nou o scadere importanta, de la 63 la 54. Pe segmente de transport, indexul a scazut atat pentru transportul rutier (de la 64 la 57), cat si pentru expeditiile maritime (de la 67 la 61). Expeditiile aeriene au ramas relativ constante si inca se situeaza sub valoarea de crestere reala (50), ceea ce indica, in mod evident, o scadere a volumelor. In luna iulie, volumele s-au deteriorat sever, indicele cazand la 43, de la 54, marcand prima adevarata scadere de aproape doi ani (aproximativ 50 s-a inregistrat in februarie 2010, sub 50 ultima data situandu-se in septembrie 2009). Aceasta valoare a fost generata, in special, de scaderile de index manifestate de sectoarele rutier si maritim (de la 57 la 40 pe rutier si de la 67 la 61 pe maritim, dar, in acest ultim caz, volumele se afla inca in trend pozitiv). Segmentul aerian ramane constant, dar pe scadere (index 45 atat in iunie, cat si in iulie). Demn de remarcat este faptul ca, in aceste conditii, in care putem vorbi aproape de o prabusire a volumelor de pe majoritatea pietelor europene, numai Europa de Est si Elvetia au inregistrat o crestere a indicelui, si inca substantiala (de la 53 la 64 in regiunea noastra si de la 33 la 50 in Elvetia). In august, lucrurile incep sa se miste, cu un indice in crestere de la 43 la 46, ceea ce indica o scadere a volumelor mai putin accelerata. Piata maritima, dupa o scadere accentuata (ajungand la un 47), creste la 51, rutierul isi revine o idee (de la 40 la 46), in schimb aerianul e… in aer (de la 48 la 33). Nivelul asteptarilor ramane oarecum constant (56-57). E randul Europei de Est sa scada, de la 64 la 46, in timp ce Benelux inregistreaza un indice record, de… 13. In fine, o data cu sosirea toamnei, indicele de expeditie revine pe crestere autentica in septembrie (de la 46 la 53), apoi scade din nou, la 52, in octombrie, un declin mai putin puternic decat cel anticipat. Dar adevaratul declin avea sa se produca in noiembrie, cand efectiv piata cade, de la valoarea indexului de 52, la 40, remarcandu-se, astfel, o adevarata scadere a expeditiilor europene, valoarea situandu-se sub 50. Pe rutier, scaderea a fost de la 62 la 46, pe maritim de la 52 la 44 si pe aerian a crescut de la 37 la 38. In fine, in decembrie, s-a manifestat o usoara revigorare a indicelui in sine, de la 40 la 41, dar acest lucru inseamna doar ca scaderea efectiva a pietei a incetinit, nu ca activitatea inregistreaza din nou cresteri. Ramane de vazut ce ne va aduce noul an, mai ales in contextul in care asteptarile operatorilor de expeditii nu sunt extrem de optimiste. Dar, oricum, perioada sarbatorilor de iarna a fost intotdeauna putin mai lenta decat media anuala…

Cum se calculeaza

Studiul, la care participa mari operatori europeni din domeniul expeditiei de marfuri, se canalizeaza pe doua intrebari principale. Prima dintre ele se refera la volumele de marfuri operate in mod curent, comparativ cu ultimele doua luni, cu ajustarile necesare sezoniere (mai reduse, la acelasi nivel, mai mari). Cea de-a doua intrebare vizeaza asteptarile in privinta volumelor operate in urmatoarele doua luni, si in acest caz, cu ajustarile sezoniere necesare (mai putin, la fel, mai mult). Numarul de participanti a ajuns, la sfarsitul anului trecut, la 119 respondenti, un nivel destul de scazut in comparatie cu 2010. 40% dintre acestia sunt in domeniul rutier, 30% pe maritim, 12% pe aerian si 18% pe alte moduri de transport. Danemarca detine 20% dintre votanti, 13% sunt din Europa de Est, 12% din Marea Britanie, cate 10% din Germania si Suedia, 9% din Finlanda, 8% alte state, 7% Norvegia, 6% Benelux si Elvetia – 5%. Raspunsurile au fost traduse de specialistii danezi intr-un indice a carui valoare variaza intre 0 si 100, cu valorile peste 50 indicand o crestere marcata de companiile participante.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.