Un parc (relativ) modern

Desi, pe alocuri, inca se mai pot vedea, intre sate, autobuze Rocar produse (probabil) inainte de (sau imediat dupa) decembrie 89, care abia se tarasc, intr-o rana, lasand in urma lor un nor gros de fum si gaz de esapament, trebuie sa recunoastem faptul ca vorbim deja despre cazuri absolut izolate. „Fortati“ si de conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca pentru a avea acces la licitatiile de trasee din intreaga tara, operatorii de transport pasageri sunt, conform statisticilor ARR, detinatorii unui parc mai tanar decat in cazul celui de transport marfa.

Conform datelor puse la dispozitie de Autoritatea Rutiera Romana, in prezent sunt licentiate pentru transportul rutier de pasageri in Romania 22.881 vehicule. Dintre acestea, 250 unitati au ca an de fabricatie 2010, 472 vehicule au o vechime de un an, nu mai putin de 3.888 – 2 ani, 2.207 – 3 ani, 1.734 – 4 ani si 1.796 – 5 ani.

Astfel, 45% din totalul parcului licentiat de transport pasageri are o vechime de 5 ani sau mai putin. Intre 6 si 15 ani, procentul este de 38%, iar peste 15 ani, 17%. Toate aceste date ne conduc la concluzia ca parcul national de vehicule de transport persoane este unul relativ modern, confortul pasagerilor si protectia mediului devenind, in ultimii ani, preocupari de capatai atat ale autoritatilor, cat si ale operatorilor de transport. De asemenea, statisticile ARR indica faptul ca, in privinta vehiculelor mai vechi de 5 ani, numarul acestora scade, cu mici exceptii, de la an la an (de vechime), un alt semnal important privind preferinta operatorilor pentru vehicule (mai) moderne. De exemplu, de la 1.593 vehicule cu o vechime de 6 ani, se scade la 1.444 vehicule de 7 ani, de la 10 ani incolo diferentele fiind deja de domeniul sutelor (10 ani – 883 unitati, 9 ani – 520 unitati etc).

Din punctul de vedere al tipului de detinere, cifrele ARR indica faptul ca, in continuare, majoritatea transportatorilor romani de pasageri prefera sa fie proprietarii vehiculelor pe care le opereaza, 69% din parc fiind in proprietate, 22% in leasing si numai 9% in regim de inchiriere. Demn de remarcat este si faptul ca, in 2009 si in 2010, numarul vehiculelor noi licentiate este foarte redus in comparatie cu 2008, an in care s-a atins „varful“ si in acest domeniu, cu 3.888 vehicule. Este un rezultat firesc al crizei economice, dar si al situatiei de expectativa in care s-au aflat operatorii din domeniu, avand in vedere (asteptata) prelungire a valabilitatii traseelor, care s-a materializat abia de curand. In contextul actual, ne asteptam la noi achizitii si licentieri peste un an sau doi, operatorii avand inca timp sa se pregateasca pentru noua alocare de trasee.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.