Un tramvai numit Imperio, din uzina RATB

Conducerea RATB a facut primul pas in parteneriatul cu Astra Vagoane Arad si Siemens pentru fabricarea la Bucuresti a faimoaselor tramvaie Imperio. Dotate cu podea joasa, complet coborata, tramvaiele sunt celebre in Viena, iar romanii le vor putea vinde peste tot in lume.

Acordul-cadru a fost incheiat pe 10 ani, purtand semnatura directorului general al RATB, Adrian Crit, a presedintelui Siemens Romania, Cristian Secosan, si a presedintelui Astra Vagoane Arad, Valer Blindar, in prezenta atasatului comercial al Ambasadei Austriei la Bucuresti, Rudolf Lukavsky.

Documentul urmeaza a fi intarit, printr-o hotarare, de Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB), dar primarul general Sorin Oprescu s-a suparat ca acordul a fost incheiat inainte de acceptul consilierilor generali. „Avand in vedere contractul incheiat de directorul general RATB, Adrian Crit, cu Astra Vagoane Arad si Siemens, am dispus formarea unei comisii de analiza si ancheta in legatura cu situatia de la RATB. tin sa precizez ca i-am pus in vedere inca din data de 21 februarie directorului general al Regiei ca, pentru a incheia un astfel de contract, este necesara aprobarea CGMB. Comisia va fi formata din specialisti din domeniul transporturilor, financiar si juridic, in asa fel incat analiza sa fie obiectiva si mai presus de orice banuiala“, ne-a declarat Sorin Oprescu. In replica, directorul general al RATB sustine ca acordul-cadru a fost aprobat de Consiliul de Administratie al Regiei, format din membri ai CGMB, astfel ca ok-ul asupra documentului a fost dat, practic, urmand ca in sedinta Consiliului General sa fie doar o formalitate aprobarea lui.

Prototipul va fi finalizat in 2011

„Pretul estimat al unui tramvai cu 300 de locuri si patru module va fi de aproximativ 2 milioane de euro, cu 20% mai mic decat la concurenta. Avand in vedere ca in Europa un tramvai similar costa aproximativ 2,5 milioane euro, ne dorim ca atuul tramvaiulului pro dus la Bucuresti sa fie raportul calitate-pret“, ne-a precizat seful RATB. Pana la sfarsitul acestui an, prototipul tramvaiului Imperio va fi finalizat. El va avea intre 2 si 6 module si va fi dotat cu aer conditionat. In cadrul parteneriatului, RATB va participa cu spatiile de productie, cu utilitatile si cu forta de munca, in timp ce Astra Vagoane Arad, detinatoarea licentei Siemens si a documentatiei necesare, va contribui cu investitii in amenajarea spatiilor si retehnologizarea liniei de productie tramvaie din cadrul Uzinei de Reparatii Atelierele Centrale (URAC) a RATB, utilizand in acest demers know-how-ul acumulat in domeniul constructiei de vehicule. Seful RATB ne-a explicat ca halele de lucru functioneaza acum in conditii improprii, iar personalul are de suferit, din cauza evolutiei in timp a dotarilor din parcul auto RATB, dar are mari ambitii cu aceasta uzina. „Voi transforma URAC intr-un spatiu de productie modern, eficient, capabil sa realizeze proiecte performante si competitive. In cadrul acestei colaborari, vom fabrica cel putin 300 de unitati, vehicule cu adresabilitate extinsa tuturor categoriilor de calatori, indiferent de varsta si mobilitate“, a promis Adrian Crit. Proiectul vizeaza amenajarea spatiilor de la Uzina de Reparatii Atelierele Centrale, retehnologizarea liniei de productie tramvaie, proiectarea prototipului, construirea seriei 0, productia de serie, asigurarea serviciilor de intretinere si mentenanta, astfel incat URAC sa se alinieze standardelor necesare sustinerii unui proiect de o asemenea anvergura. La randul sau, Cristian Secosan, presedintele Siemens Romania, a aratat ca firma germana va livra o parte a componentelor necesare noilor tramvaie, care vor fi de cel mai inalt nivel. Astra Vagoane Arad are o experienta de peste 120 de ani in fabricarea de tramvaie si este gata sa finanteze acest proiect, astfel incat peste circa sase luni sa se poata implementa primul prototip de tramvai. „Acordul nostru este de a face o fabrica moderna si de a produce tramvaie care sa con cureze cu orice fabrica din lume“, a spus Valer Blindar, presedintele societatii. Reamintim ca, la 9 decembrie 2010, RATB a incheiat un contract cu Siemens Austria pentru fabricarea, la Bucuresti, a tramvaielor pe care le vedem circuland la Viena.

Acestea vor avea caroseria realizata la uzina proprie a RATB. Primul modul complet de caroserie pentru tramvaiele Siemens va fi livrat in vara acestui an, dar partile au convenit asupra ex tinderii contractului pentru alte 60 de module. „Am negociat cu Siemens circa trei luni de zile pentru acest contract, de care era nevoie, pentru ca aduce o noutate tehnologica, ne invata cu calitatea vestica si aduce venituri bugetului Regiei. Pot sa spun ca ne avantajeaza experienta lui Siemens in producerea de vehicule care merg pe sine si imi doresc o colaborare pe termen chiar mai lung decat scrie in contractul acesta“, ne-a declarat, in decembrie, directorul RATB.

Un tramvai Imperio construit la Bucuresti va costa aproximativ 2 milioane de euro, iar capacitatea de executie va fi de 3-4 unitati pe luna (circa 30-40 tramvaie pe an).

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.