UNTRR cere soluții pentru dezvoltarea industriei

Transportul rutier de mărfuri a fost în 2017 principalul contribuitor la exportul de servicii al României, cu 4,75 miliarde euro, mult peste transportul aerian (758 mil. euro), maritim (167 mil. euro), feroviar (122 mil. euro), alte servicii auxiliare de transport (93 mil. euro), dar și cu 22% mai mare față de întreaga ramură de servicii telecom și IT.

Radu Dinescu, Secretar General UNTRR

Aproape un sfert din totalul de 20 miliarde euro, reprezentând exportul total de servicii al României anul trecut, a fost realizat de ramura transporturilor, arată datele Băncii Naționale a României, analizate de UNTRR. Astfel, serviciile de transport au totalizat 6,1 miliarde euro, de 1,5 ori mai mult decât serviciile de telecom, informatice și informaționale (3,9 miliarde euro).

Având în vedere contribuția importantă a transporturilor rutiere la economia României, UNTRR solicită Președinției, Guvernului și Parlamentului soluții viabile care să asigure menținerea competitivității și continuarea dezvoltării industriei de transport rutier. Aceste instituții trebuie să se adreseze, cu prioritate, problemelor urgente cu care se confruntă companiile românești de transport rutier:

  • Recunoașterea actualei crize a șoferilor profesioniști ca fiind o prioritate națională și alocarea de fonduri europene pentru creșterea angajării în sectorul transporturilor rutiere, concomitent cu armonizarea legislației românești cu cea europeană, favorabile angajării tinerilor de 18 ani ca șoferi profesioniști și recrutării de șoferi din afara UE, respectiv stabilirea vârstei minime de 18 ani pentru obținerea permisului de conducere pentru categoriile C și CE și adoptarea unui program de calificare profesională la standarde europene, pentru asigurarea unei formări riguroase a tinerilor de la 18 ani, care va contribui la siguranța rutieră.
  • Stabilirea cadrului necesar angajării, la companii românești de transport rutier, a șoferilor profesioniști din afara UE.

„Pentru a putea lucra într-un stat membru UE, un șofer non-rezident trebuie să obțină un atestat profesional (în urma unui curs și a unui examen doar în statul membru în care urmează să fie angajat), mai puțin dacă îl obține într-un stat membru unde este angajat și apoi detașat în alt stat membru. Solicităm autorităților române să nu aștepte ca șomajul să fie zero pentru a face import selectiv de forță de muncă. Și alte state membre, precum Polonia, au șomaj, însă importă forța de muncă necesară cantitativ și calitativ pe segmentele pe care nu poate face reconversii. Anul trecut, Polonia a adus, în economie, o forță de muncă străină de 1 milion de persoane, din care 40.000 numai în sectorul transportului rutier – inclusiv șoferi profesioniști din afara UE. În acest context, solicităm măsuri urgente care să asigure posibilitatea susținerii examinării conducătorilor auto profesioniști din afara UE, în limba engleză sau altă limbă de circulație UE, pentru obținerea atestării profesionale obligatorii conform legislației naționale și europene. Precizăm că legislația europeană prevede posibilitatea angajării de conducători auto străini din afara UE în Statele Membre UE, precum și posibilitatea organizării testării șoferilor în limbi străine, iar proba teoretică pentru obținerea permisului de conducere în România poate fi susținută într-o limbă străină”, arată reprezentanții UNTRR.

  • Implementarea unei noi scheme de rambursare a accizei suplimentare, după ce prețul motorinei a crescut cu peste 1 leu / litru față de luna august 2017, ultima lună înainte de majorarea accizei la carburanți.
  • Acțiunea fermă a autorităților române pentru excluderea transporturilor rutiere din cadrul de aplicare a Directivei Detașării Lucrătorilor, ale cărei interpretări protecționiste în statele Vest-europene au condus la impunerea salariilor minime din aceste țări transportatorilor români, pentru transporturile rutiere internaționale operate de șoferii lor pe teritoriul acestora.
  • Reducerea perioadei nejustificat de lungi de înmatriculare a autovehiculelor comerciale.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.