UNTRR pune punctul pe criza

Unde ne aflam? Incotro ne indreptam? Si, mai ales, ce este de facut pentru ca transporturile sa o ia in directia buna? Sunt intrebari la care s-au cautat raspunsurile cu ocazia seminarului Eu-Transporta organizat, la Rucar, de UNTRR si Mastermind Communications si sustinut de Bridgestone si Scania Romania.

Inca de la inceputul dezbaterilor, Constantin Isac, presedintele UNTRR, a subliniat ca transportul rutier reprezinta principalul mod de asigurare a mobilitatii, fiind responsabil pentru peste 70% din totalul marfurilor in Romania si pentru peste 75% din cel de persoane. Potrivit directorului general adjunct al ARR, Florian Coman, in acest moment sunt inregistrate in Romania 24.864 de companii cu licenta de transport marfa, 3.990 cu licenta de transport persoane si 2.052 cu licenta de transport in cont propriu, aceasta din urma categorie fiind singura la nivelul careia s-au inregistrat cresteri.

Florian Coman a remarcat ca numai 1% dintre vehiculele de transport marfa inregistrate la ARR sunt fabricate in 2009 si 8% in 2008, restul avand vechimi considerabile, chiar si de peste 15 ani.

O medie de 8,63 ani la ITP

In acelasi context, Bogdan Barbu, sef Centru Zonal 2 in cadrul Registrului Auto Roman, a aratat ca vechimea medie a vehiculelor care s-au prezentat pentru ITP in 2009 a fost de 8,63 de ani. Concret, la nivelul celor 1.264 de statii ITP autorizate de RAR in intreaga tara, au fost facute 1.981.152 inregistrari (prima prezentare + reveniri), media zilnica fiind 5,16. Din cele 1.686.862 vehicule prezentate, peste 300.000 (adica 18,11%) au fost respinse la prima prezentare. Dintre acestea, 3.869 au fost microbuze, 5.409 autobuze, 43.287 autoutilitare, 50 autoremorchere, 2.766 autotractoare, 3.408 remorci si 3.048 semiremorci.

Romania risca sa se autoexcluda

Potrivit lui Vasile Puscas, fost Ministru pentru Afacerile Europene si Negociator sef cu UE, Romania se va confrunta cu o crestere a gradului de vulnerabilitate, prin autoexcludere, ca urmare a lipsei unei viziuni privind dezvoltarea retelelor de transport national si de conectare la retelele pan si transeuropene. „Romania va trebui sa isi valorifice, in perioada urmatoare, potentialul sau geo-economic, dar si avantajul de a fi parte a Pietei Interne a UE, prin dezvoltarea infrastructurilor de transport. Tara noastra are inca argumentul de a fi un actor important in regiune si are sansa de a se integra mai eficient pe Piata Interna, prin facilitarea cailor de acces a investitiilor straine, putand deveni, in plus, un punct nodal intre Uniunea Europeana si Orientul Mijlociu“, a apreciat Vasile Puscas. El a atras atentia in cadrul unei analize SWOT privind perspectivele dezvoltarii infrastructurii de transport in Romania ca exista o serie de amenintari care trebuie avute in vedere in perioada urmatoare. Intre acestea se numara evitarea de catre transportatorii europeni a rutelor de pe teritoriul Romaniei; pierderea de venituri substantiale din colectarea de taxe de tranzit si din prestarea de servicii de nisa; dezechilibrarea in privinta utilizarii diferitelor moduri de transport; riscul crescut de producere de accidente mortale; inatractivitatea pentru investitorii straini; cresterea timpilor de transport.

Eurovinieta va creste costurile

De asemenea, Adriana Ticau, europarlamentar PSD si vicepresedinte al Comisiei de Transport si Turism din cadrul Parlamentului European, a atras atentia ca Romania trebuie sa isi joace bine cartea la nivel european in urmatoarea perioada pentru a fi prinsa in calculele privind dezvoltarea infrastructurii de transport, tinand cont de faptul ca, pana in data de 15 septembrie, Comisia Europeana a lansat o consultare publica privind viitorul retelei TEN-T. Ea a mai precizat ca, in acest an, ar putea fi transata si problema eurovinietei, avand in vedere ca Belgia, care preia presedintia Uniunii din iulie, a trecut acest proiect intre prioritati. Parlamentul European a dat deja un vot privind aceasta directiva, in acest moment asteptandu-se o rezolutie din partea Consiliului. Eurovinieta va incorpora, in plus fata de taxele de infrastructura care se aplica in prezent, efectele poluarii, zgomotului si congestiei rutiere. „Aplicarea acestei taxe nu va fi obligatorie. Directiva va permite doar statelor membre care doresc sa introduca un astfel de sistem sa o faca“, a precizat Adriana Ticau. Ea a mentionat ca state precum Franta, Germania, Austria, Belgia si Slovenia au anuntat ca au in vedere introducerea taxei pentru finantarea infrastructurii rutiere. „Am facut un amendament (care a si trecut), prin care am solicitat ca sumele colectate astfel sa fie utilizate exclusiv pentru finantarea infrastructurii rutiere“, a subliniat europarlamentarul roman, adaugand ca, in acest context, costurile carausilor romani care tranziteaza aceste tari vor creste. „In ceea ce priveste modul de tarifare, se incearca sa se ajunga la o solutie echilibrata, multe voci sustinand ca aceasta sa se faca pe baza distantei si nu temporal, iar colectarea sa se realizeze electronic“, a mentionat Adriana Ticau.

Control unic de anul viitor

In paralel, pe plan national, se vorbeste despre modificarea legislatiei care guverneaza transporturile rutiere, Sorin Sirbu, directorul Directiei de Transport Rutier din cadrul MTI, aratandu-se increzator ca, de anul viitor, vom avea un organism unic de control in transporturi. Presedintele UNTRR, Constantin Isac, a tinut sa sublinieze ca o noua lege a transporturilor nu trebuie facuta pompieristic, ci pe baze corecte, prin consultarea reala a mediului de afaceri, astfel incat sa poata fi aplicata cu succes pe termen lung. William Padina, consilier UNTRR, a scos in evidenta ca legislatia romaneasca in domeniu este stufoasa si implica multa birocratie, determinand costuri ridicate pentru transportatori si prevede, in acelasi timp, unele dintre cele mai mari sanctiuni din Uniunea Europeana, chiar si pentru incalcari minore ale normelor. „Legislatia nationala in domeniu ar trebui revizuita, simplificata si adusa la unison cu legislatia europeana, fiind urmat exemplul celorlalte state membre in materie de legislatie in domeniul transporturilor“, a aratat William Padina. Printre propunerile legislative concrete sustinute de UNTRR, se numara infiintarea, prin intermediul noii legi a transporturilor, a unui organism similar Consiliului National Rutier francez (CNR), care sa urmareasca evolutia preturilor de pe piata si sa stabileasca tarife de referinta pentru transportul rutier. De altfel, Michel Hirou, Consilier Presedinte al CNR, a facut o prezentare pe larg a beneficiilor stabilirii unor costuri de referinta pentru transportul rutier de marfuri.

„Piata nu rezolva in Romania reglarea pretului. Este o problema foarte importanta pentru noi intrucat tariful reprezinta miezul afacerii. Daca rezolvam aceasta problema, afacerea de transport va deveni sanatoasa“, a concluzionat Constantin Isac. Precizam ca in numarul din iunie al revistei Ziua Cargo puteti afla mai multe despre modul in care se stabilesc in Franta costurile de referinta.

Impreuna pentru un viitor mai bun!“

Noua lege a transporturilor, introducerea cazierului profesional pentru sofer, existenta unor judecatori specializati in transporturile rutiere, aplicarea armonizata a Codului Muncii si reglementarilor sociale UE sunt directiile de lobby pe care UNTRR le urmareste din punct de vedere legislativ, potrivit lui Radu Dinescu, secretar general UNTRR. El a precizat ca Uniunea sustine, de asemenea, conditii de concurenta loiala pe piata transporturilor prin implementarea „tarifului minim“ pentru transport, unificarea bazelor de date ale ARR, CNADNR si RAR si controlul unic, in paralel cu aplicarea unui tratament egal pentru transportatorii romani si straini. Tot pe lista de prioritati se afla si imbunatatirea infrastructurii rutiere si a normelor care reglementeaza utilizarea acesteia, iar pe segmentul de inovare si dezvoltare, UNTRR a propus proiectul pilot „Sistem de Info Trafic in Romania“. „Nu in ultimul rand, Uniunea are in vedere derularea unei campanii de imagine pentru constientizarea importantei transportului rutier de marfa pentru societate“, a conchis Radu Dinescu.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.