UPDATE în SIGURANȚĂ

Cască. Bocanci. Vestă. Utilaje echipate cu sisteme de siguranță. Circuite bine stabilite și marcate corect. Și, bineînțeles, un instructaj temeinic al angajaților. Fără îndoială, un depozit unde siguranța angajaților este tratată prioritar. Și totuși…

Mihai Iancu

Coreea de Sud a introdus, în urmă cu 5 ani o soluție nouă, aplicată în vestul Europei în ultimii 3 ani, care așază vizibilitatea oamenilor și a echipamentelor pe o treaptă nouă.

IPAS (Intelligent Proximity Alert System) – KIGIS a fost adus, de anul trecut, în România de Global Warehousing Technologies, oferindu-le o nouă variantă de acțiune celor care privesc angajatul ca pe principala resursă a firmei.

Mihai Iancu, CEO Global Warehousing Technologies, recunoaște că, în perioada în care conducea o companie importantă de logistică, nu și-a pus problema că ar putea accesa sisteme precum cel furnizat de KIGIS. Dar tocmai experiența îndelungată din depozit l-a făcut să își dea seama imediat de necesitatea unei astfel de soluții, care poate să acopere o parte din distanța ce trebuie parcursă între soluțiile pasive de securitate și automatizare.

„Odată cu pandemia, am conștientizat cu toții ce înseamnă omul și cât este de important să beneficieze de un loc de muncă sigur. Chiar dacă este, încă, destul de complicat să convingi persoanele aflate în zona de management că pot și este indicat să se facă mai mult în zona de safety, sunt ferm convins că, odată cunoscut sistemul, va fi bine primit de piață”, a apreciat Mihai Iancu.

Dar ce înseamnă implementarea unei soluții de ultimă oră?

Într-o primă fază, trebuie realizat un audit, prin intermediul căruia sunt identificate zonele cu potențial de pericol, unde pot avea loc accidente de lucru, care pot implica oamenii sau utilajele. „Să luăm doar un exemplu, acela al ușilor prin care se intră din zona de birouri în zona de producție sau depozit. În general, prin fața acestor uși trec echipamente, uneori cu viteză mare, iar persoanele care au fost să mănânce se pot întoarce cu o cafea în mână și cu ochii în telefon. Astfel, se creează premisele unui accident. Alte zone de pericol sunt reprezentate de ieșirea dintre rafturi a pickerului sau de intersecția a mai mult de 3 căi, unde se pot întâlni mai multe utilaje și pietoni.”

Odată identificate zonele periculoase, sunt evaluate distanțele de siguranță, în funcție de viteza la care circulă echipamentele și analizate elementele de productivitate.

Astfel, se stabilește cu exactitate distanța de la care trebuie activate atenționările, care poate merge până la 30 de metri.

Alarmele pot fi acustice, vocale, bazate pe vibrații sau semnale luminoase, transmise prin intermediul unor dispozitive care nu deranjează angajatul. „Noi am fost cei care au introdus atenționările luminoase, eliminând semnalul acustic, pentru a nu stresa suplimentar lucrătorul, deja afectat de zgomotul din depozit. Practica a fost, ulterior, generalizată, la nivel european și în Coreea de Sud”, a precizat Mihai Iancu.

Senzori conectați în ultrawide band. Dispozitive prietenoase…

Concret, IPAS (Intelligent Proximity Alert System) utilizează tehnologie de ultimă generație și măsoară cu exactitate distanța dintre vehicule și pietoni, furnizând o avertizare de coliziune extrem de fiabilă. De menționat că sistemul de senzori lucrează independent de softuri, conectându-se unul la altul în ultrawide band, fără să interfereze cu RFID.

Eroarea la măsurare poate ajunge la 0,5-1%, ceea ce, la o distanță de mai mulți metri, este insesizabil.

Sistemul, foarte ușor de montat pe echipamente (și de transferat de pe un utilaj pe altul) și prietenos cu operatorul uman, care îl poate pur si simplu amplasa pe cască sau pe braț, transmite avertismente de proximitate între vehicul și pietoni sau între vehicule.

… semafoare

De asemenea, există semafoare, care se montează la intersecții sau în zona unde se iese din birouri, care inclusiv dau prioritate la trecerea prin intersecție în funcție de momentul în care fiecare utilaj sau pieton a ajuns, după principiul primul venit, primul plecat.

Un proiect adaptat, pe bază de audit

„Abia după finalizarea auditului, care se poate întinde pe perioade cuprinse între câteva zile și două sau trei săptămâni, este elaborat proiectul (într-o săptămână), care include estimarea costurilor, și prezentat potențialului beneficiar. Bineînțeles, acesta poate fi introdus gradual, în funcție de prioritățile companiei”, ne-a mai explicat Mihai Iancu, subliniind că soluția merge pe ideea de a proteja oamenii fără să fie micșorată viteza utilajelor, sau să fie aplicate restricții suplimentare de acces. Pe scurt, soluția sud-coreeană, furnizată, în România, de Global Warehousing Technologies este una potrivită în orice depozit, în orice fabrică și, inclusiv, în site-urile de construcții… potrivită oricui care vrea să treacă într-o nouă etapă din punctul de vedere al protecției angajaților.

Vizibil în orice moment, avertizat de fiecare dată

În momentul în care este vorba despre activități repetitive, precum cele din depozit, nivelul de atenție scade. Te obișnuiești cu zgomotul, cu utilajele, cu pietonii care, în general, respectă niște tipare. Există însă momente în care lucrurile se petrec diferit. Atunci, mai ales pe fond de oboseală, au loc accidente. KIGIS are, și în acel moment, grijă să te pună în gardă.

Soluția sud-coreeană KIGIS completează sistemele de siguranță aflate deja pe echipamente.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.