Viitorul… pe baterii

Mercedes-Benz se pregătește să transforme inovația în ceva palpabil, iar exemplele prezentate la eTruck Campus, desfășurat la finalul lunii iulie la Stuttgart, reprezintă viitorul transportului.

Urban eTruck

Mitsubishi Fuso Canter e-Cell și Mercedes-Benz Urban eTruck, două „piese de rezistență” ale segmentului electric, au fost prezentate în cadrul acestui eveniment, dedicat presei internaționale de profil.

Electric, categoria „grea”

Sau camionul viitorului. Am mai întâlnit aceasta sintagmă și în cazul camioanelor autonome, dar un vehicul autonom din punct de vedere al condusului și echipat cu motor electric, cum sună? Momentan, „mixul” nu este gata, dar către asta ne îndreptăm, probabil. După ce, lunile trecute, ne-am minunat când am văzut evenimentele de „platooning” ce au captat atenția industriei la nivel mondial, acum ne-a fost dezvăluit camionul „greu”, electric, Urban eTruck pe numele său de scenă. Deși bine deghizat, mastodontul de 26 t a captat atenția aparatelor foto. Sistemul de alimentare cu energie este bine pus la punct, cu sisteme de răcire performante, pentru ca modulul compus din trei baterii, ce cântărește 2,5 t, să lucreze la capacitate maximă.

Pentru a putea crea acest prototip, s-a luat un model clasic de camion Mercedes-Benz cu trei axe, acestea fiind redesenat,e pentru a obține mai mult spațiu necesar echipării cu baterii și sisteme auxiliare. Propulsia se face cu ajutorul a două motoare electrice, amplasate pe axa motrică, care au o putere de 60 kW fiecare, fiind capabile să ofere un vârf de putere de 125 kW fiecare. Capacitatea de stocare a energiei este de 212 kWh, urmând să asigure o autonomie de 200 km pentru un camion încărcat complet, acesta fiind target-ul ce se dorește a fi atins până în 2020. Acești 212 kWh produc o energie echivalentă cu cea rezultată în urma arderii a 20 l de motorină, cantitate necesară pentru parcurgerea a 100 km, în nici un caz a 200 km.

În ceea ce privește momentul apariției acestui camion greu, complet electric, oficialii Mercedes-Benz se așteaptă ca modelul să intre în producție undeva în 2018, urmând ca, din 2020, să îl putem vedea deja la lucru, pe străzi. Comisia Europeană favorizează ideea creșterii masei totale admise a camioanelor cu sisteme de propulsie alternative, cu până la o tonă, iar acest fapt lucru va nivela, mai mult sau mai puțin, surplusul de greutate adus de trenul electric, ce are 1,7 t în plus față de cel al unui camion clasic. Masa totală admisă a lui Urban eTruck va crește astfel de la 25 la 26 de tone, ceea ce va reduce greutatea adițională inițială la 700 kg.

Urban eTruck

Fișă tehnică

Urban eTruck

Autonomie: 200 km

Sarcină utilă: 26 t

Putere: 2 x 60 kW (vârf 2 x 125 kW)

Cuplu: vârf de 2 x 500 Nm

Baterie: 3 module Litiu Ion – 212 kWh

Greutate baterii: 2,5 t

Durata încărcare: 2-3 ore (stație rapidă)

Fuso Canter e-Cell

Prezentat în premieră cu ocazia IAA 2014, acest model a fost testat de către compania de logistică Hermes, unul dintre partenerii concernului Daimer. Asta după ce 8 exemplare de Fuso Canter e-Cell au fost trimise spre testare către câteva companii din Portugalia. Hermes a prezentat un studiu de caz, în care au fost punctate caracteristicile principale ale lui Fuso Canter e-Cell în regim de lucru.

Fuso Canter E-Cell

Inginerii germani văd în Fuso Canter e-Cell o soluție pentru viitorul ramurii de transport, cu precădere pentru distribuția urbană. Aceste vehicule comerciale propulsate cu ajutorul unor baterii au un nivel de emisii zero, chiar și municipalitatea din Stuttgart beneficiind de patru astfel de mașini pentru diferite aplicații. În urma testărilor, s-a evidențiat faptul că acest model, silențios și ecologic, aduce economii de peste 60% în ceea ce privește costul operațional.

Sarcina utilă a unui astfel de model variază între 2 și 3 t, în funcție de șasiul ales, el fiind, la bază, un vehicul de 7,5 t. Bateriile pe care se bazează „magia” cântăresc 600 kg și au o capacitate de înmagazinare a energiei de 48,4 kWh, iar motorul dezvoltă o putere de 150 CP și un cuplu maxim de 650 Nm, viteza maximă fiind limitată la 90 km/h.

Indiferent de apăsarea pedalei de accelerație, camionul nu poluează fonic absolut deloc, chiar dacă poate oferi instant cuplul disponibil, fapt ce este imposibil motoarelor cu ardere internă. Totuși, pentru a nu pune în pericol siguranța pietonilor, se activează sistemul VSP, care emite un zgomot de atenționare.

Pentru a deveni, într-adevăr, o soluție fiabilă, pe lângă prețul de achiziție, care trebuie să fie unul competitiv, autonomia este, de fapt, cea care „dictează” calitatea unui astfel de produs. În situația acestui model, în urma testelor, s-a arătat că, față de un competitor identic, dar echipat cu motor diesel, e-Cell economisește 1.000 Euro la 10.000 km.

Din punct de vedere al kilometrilor ce au fost parcurși, testele au arătat că media de autonomie este de 100 km. Pentru a putea parcurge această distanță, bateriile litiu-ion se încarcă la 100%, fapt ce poate fi realizat cu ajutorul unei stații de încărcare rapidă în numai o oră, sau de la un sistem clasic de alimentare în 7 ore. Îl așteptăm și pe străzile din România.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

Stuttgart, Germania

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.